דיגיטל וטק

גוגל נגד אפל בקרב ענק: "בריונות נגד משתמשים"

החברה השולטת על תחום הסמארטפונים טוענת כי המתחרה שלה מפלה משתמשים ואף מעודדת התנהלות בריונית כלפיהם כדי לכפות עליהם לעבור ממכשירי אנדרואיד לאייפון
יאיר מור | 
גוגל, אפל (צילום freepik)
גוגל פותחת חזית חדשה נגד אפל, וטוענת כי היא מעודדת משתמשי אייפון לנהוג בבריונות כלפי משתמשי סמארטפונים מבוססי אנדרואיד , במטרה להפעיל עליהם לחץ חברתי לעבור לאייפון.
בכתבה שפורסמה בסוף השבוע בוול סטריט ג'ורנל, ונראית לפרקים כאילו נכתבה בהזמנת גוגל, נחשפים סיפוריהם של כמה משתמשים בארה"ב, המייצגים לכאורה את הדור הצעיר שקיבל סמארטפונים לראשונה בשנות העשרה המוקדמות לחייהם. לפי סקר של Consumer Intelligence Research Partners, בארה"ב נהנים הסמארטפונים של אפל מנתח שוק של 40% - בערך פי שלושה מהנתון העולמי – ובקרב בני נוער במדינה אף מגיע המספר ל-70%. לדברי המרואיינים בכתבה, אפל מנצלת את תוצאות הסקר הזה כדי לעודד את המשתמשים הצעירים להפעיל על חבריהם לחץ חברתי להשתמש אך ורק באייפון. הדרך שבה היא עושה זאת, לפי הטענות, היא אפליקציית ההודעות שלה, iMessage.
 
איימסג' הוא שירות הודעות חינמי מקביל לוואטסאפ, המגיע מובנה בתוך אפליקציית ה-SMS במכשירי אייפון. הוא הושק ב-2011, ותומך אך ורק במכשירי אפל: משתמשי אייפון המתכתבים ביניהם רואים את ההודעות הללו בצבע כחול, לעומת הודעות SMS רגילות – הדרך היחידה שלהם לתקשר גם עם משתמשי אנדרואיד – ה"מסומנות" בצע ירוק. בנוסף, משתמשי אייפון מקבלים תכונות שמשתמשי אנדרואיד אינם יכולים ליהנות מהן: "ריאקשנס" (מענה על ידי נעיצת אימוג'י כגון "לייק") להודעות, תמונות מונפשות ועוד.
ההבדל הזה נראה הגיוני במבט ראשון – במיוחד לאור העובדה שהוא מן הסתם שימש במקור להבדיל בין הודעות חינמיות לכאלו שמענה עליהן עולה כסף (ב-2011 ברוב העולם, כולל ישראל, עוד לא היו תוכניות עם אלפי SMS חינם בחודש). אך כיום, לפחות לטענת גוגל, מדובר אך ורק על דרך של אפל "לסמן" את מי ש"נחות" חברתית מהמשתמשים שלה ועידוד של האחרונים להפעיל עליו לחץ לעבור לאייפון כדי להיות שווים להם בהתכתבות. המרואיינים בכתבה מספרים על לחץ חברתי כבד המופעל על בני נוער שההודעות שלהם באפליקציה ירוקות, עד כדי קריאות שלא לצאת לדייטים עם משתמשים ומשתמשות המוצגים באפליקציית ההודעות של אפל בירוק.
 
הכתבה מציינת כי אפל היתה מודעת לכל זה, כפי שחשפו תכתובות פנימיות בחברה שהוגשו לבית המשפט במסגרת התביעה בין מפתחת המשחקים אפיק לבין אפל בחודשים האחרונים. אחת מאותן תכתובות, מתחילת 2013, מתחילה כאשר אדי קיו, האחראי על שירותי אפל, מפציר בהנהלה לפתח גרסה של השירות לאנדרואיד ולמכשירים נוספים, משום שאחרת, תאבד החברה את הייתרון שלה בשוק אפליקציות התקשורת לוואטסאפ, שלפי השמועות בזמן שליחת המייל עמדה להירכש על ידי המתחרה המושבעת, גוגל, תמורת מיליארד דולר. עם זאת, בכירי החברה האחרים עצרו בעדו, כאשר קרייג פדריגי, האחראי על פיתוח התוכנה בחברה, הביע חשש כי גרסה של iMessage לאנדרואיד תעודד משתמשים לנטוש את האייפון לטובת המתחרים, ופיל שילר, סמנכ"ל השיווק, הוסיף כי תמיכה ב-iMessage באנדרואיד "תפגע בנו יותר מאשר תעזור לנו".
למשתמש הישראלי הממוצע כל זה נשמע כמו דיון מיותר – הרי בכל מקרה וואטסאפ היא אפליקציית התקשורת המרכזית של רוב העולם, עם יותר מ-2 מיליארד משתמשים. אך בארה"ב המצב שונה: לפי מחקר פנימי שערכה אפל, מבין בעלי האייפון במדינה המשתמשים באפליקציות תקשורת, 85% משתמשים ב-iMessage, לעומת 57% במסנג'ר של פייסבוק ורק 16% (!) בוואטסאפ.
 
הירושי לוקהיימר, בכיר בגוגל הממונה על פיתוח מערכת ההפעלה אנדרואיד, מסר לוול סטריט ג'ורנל כי "אין סיבות טכניות או מוצריות אמתיות לבעיה הזו. הפתרונות כבר קיימים, ואנו מעודדים את אפל להצטרף לשאר התעשייה הניידת ביישומם. אנו מאמינים כי מגיעה לאנשים יכולת לתקשר אחד עם השני בלי גבולות מלאכותיים. זה פשוט לא חייב להיות ככה".
כדי להבהיר אף יותר שגוגל עומדת מאחורי הכתבה, היא שיתפה אותה בחשבון הרשמי של אנדרואיד וכתבה: "iMessage לא צריכה להפיק רווח מבריונות. הודעות טקסט צריכות לאחד אותנו, והפתרון קיים. בואו נתקן את זה כתעשייה אחת". לוקהיימר עצמו כתב בשתפו את הכתבה כי "זו אסטרטגיה מתועדת. שימוש בלחץ חברתי ובריונות כדרך למכור מוצרים הוא העמדת פנים של חברה שמציבה אנושיות והגינות כחלק ליבתי מהשיווק שלה. קיימים היום סטנדרטים לתיקון של זה".
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה