בחירות 2022

ח"כ תומא סלימאן: "לא רואה שנוכל להיות חלק מהממשלה"

ח"כ עאידה תומא סלימאן בריאיון סוער ל-ice. על רע"מ: "בחרה להתמסר לכל קואליציה שתקום במדינת ישראל ואני לא רואה סיבה להתאחד". על מתווה ביקור אסירים: "לחצנו לאפשר מחדש ביקורי אסירים". על לפיד: "הוא אפילו לא צריך לבקש שאנחנו נמליץ עליו, ואם הוא יבקש הוא ממש צריך להעז"
דוד זולדן |  2
ח"כ עאידה תומא סלימאן מהרשימה המשותפת (צילום גילי יערי, פלאש 90)
מס' 2 ברשימה של חד”ש לכנסת - הממוקמת במקום החמישי ברשימה המשותפת – היא עאידה תומא סלימאן, פעילה פמיניסטית בולטת, מייסדת עמותת ”נשים נגד אלימות” ועורכת לשעבר של העיתון ”אל-איתיחאד”. היא לא רק האישה הראשונה והיחידה בישראל שעמדה בראש מערכת עיתון יומי, אלא גם  האישה הראשונה שנבחרה לוועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל. הצליחה לקדם חקיקה של שלושה חוקים עוד בטרם נבחרה לכנסת: חוק בנושא בתי-דין לענייני משפחה, חוק להעלאת גיל הנישואים מ-17 ל-18 וחוק המעודד ייצוג נשים במועצות המקומיות ובעיריות.
 
סלימאן היא ממובילות המאבק נגד אלימות כלפי נשים בחברה הערבית, נגד תופעת רצח הנשים ונגד עצימת העין של המשטרה בנושא. יסדה את המקלטים הראשונים בישראל לנשים ערביות מוכות ולנערות ערביות במצוקה. כמו כן יסדה מרכז סיוע לנפגעות אלימות פיזית ומינית, הובילה את המאבק לתעסוקת נשים ערביות ולייצוגן בגופים ציבוריים והכשירה והדריכה נשים בעולם הערבי להקמת מקלטים לנשים מוכות. בשנת 2007 הייתה מועמדת בקבוצה של נשים לקבלת לפרס נובל לשלום. 
 
עם מי תרגישו בנוח יותר לשבת בממשלה? אולי עם לפיד?
"שאנחנו נקים ממשלה עם לפיד? בוא נעזוב את ההתבדחות. אני לא רואה בסיטואציה הפוליטית הקיימת במדינת ישראל, ממשלה שנוכל להיות חלק ממנה. לצערי הרב, המפה הפוליטית במדינת ישראל כולה נוטה ימינה וההתבטאויות של לפיד נגד המשותפת גורמות לי לחשוב שהוא אפילו לא צריך לבקש שאנחנו נמליץ עליו ואם הוא יבקש הוא ממש צריך להעז. ברגע שהוא יוצא ומצטרף למסע ההסתה ומשווה בינינו לפשיסט בן גביר, הוא איבד את המצפן. הוא לא רואה את הסיטואציה הפוליטית בצורה נכונה. אני לא סומכת על לפיד. שנה שלמה היה מוכן ללכת עם ימינה ולהמשיך את המדיניות ההתקפית של הכיבוש ושל אלימות המתנחלים ואז יבוא לחזר אחרינו? מעניין מאיפה יש לו העוז הזה. שלא ישען על הקולות שלנו למה כי מי אמר לו שהקולות שלנו מחכים רק בשבילו. לא לפיד ולא יאיר גולן מייצגים אותי בכלום ושניהם כנראה לא יהיו מועמדים להרכיב את הממשלה הבאה".
 
מתווה ביקור האסירים היה מהלך שנרקם מאחורי הקלעים בין המשותפת לבר לב?
"פניתי לבר לב בעניין המתווה והוא אמר שזה לא בסמכות שלו ומי שמנע את הביקורים היה השר גלעד ארדן. אז אם זו החלטה של שר למנוע זאת אז יכולה זו להיות החלטה של השר לאפשר זאת. זאת זכות גם שלנו כנציגי ציבור לבקר אסירים וגם זכות של העצירים עצמם שיהיה להם קשר עם העולם החיצוני. שנוכל לבדוק את התנאים שהם נמצאים ולהעביר ביקורת ציבורית על תנאי מאסרם וטוב שהחזירו את הזכות הזאת. זה לא סוד שדחפתי את העניין וכל הזמן ביקשנו להסדיר את המתווה הזה. פניתי  לבר לב שישנה את ההחלטה של ארדן ופתאום התברר שזה כן בסמכות שלו".
האם אין בגיבוש המתווה הזה קריצה למשותפת לקראת מו"מ אפשרי על מנת לצרף אתכם לממשלה?
"וואלה תודה רבה. זה נחשב לבוא לקראתנו? הם שללו מאיתנו זכות והם מחזירים את הזכות הזו. איזה קריצה יש בזה? אנחנו לא כל כך שטחיים בדרישות שלנו שיוכלו לשחד אותנו בדבר כזה. הוא יכול לקרוץ כמה שהוא רוצה אבל הוא לא יודע להסתכל לנו בעיניים אפילו שיכול להיות שהוא יודע לקרוץ".
יש מגעים לאיחוד שאנחנו לא יודעים עליו?
"חיבורים בינינו לרע"ם ולאחרים בכלל לא על השולחן. רע"ם בחרה לעצמה דרך רחוקה והיא זו שפיצלה את כוחה של הרשימה המשותפת. היא בחרה להתמסר לכל קואליציה שתקום במדינת ישראל ואני לא רואה סיבה להתאחד. אנחנו מבינים שישראל נמצאת במשבר פוליטי עמוק ועצם זה שנכנסנו לבחירות חמישיות בתוך חמש שנים מדבר בעד עצמו. אנחנו חלוקים עם רוב המפה הפוליטית וחשוב להבין ממה המשבר הזה נובע. יש כאלה שחושבים שביבי אחראי למשבר ואנחנו חושבים שהמשבר הזה נובע ממדיניות ימנית שרוצה להעמיק את הכיבוש ואת משטר האפרטהייד. אנחנו לא באים להשתלב בהגמוניה הפוליטית הזו אלא באים לשנות אותה וזה ההבדל בינינו לאחרים".
לאור התחקיר והגילויים החדשים בפרשת מותו של אבו עלקיעאן תדרשו לפתוח את החקירה מחדש?
"הייתי נוכחת באירוע באותו יום והיה ברור שאבו עלקיעאן נהרג ע"י המשטרה בלי שום סיבה והיה צריך להעמיד לדין את אלה שירו עליו. לחקור ולדעת מי האחרים ולא רק השוטרים בשטח אלא גם מי נתן את ההוראות איך לטפל באירוע. מהיום הראשון גם המפכ"ל והשר שיקרו, הכפישו והסיתו אבל כמובן שצריך לפתוח את החקירה מחדש. אני לא מקבלת את התוצאות והטיוח שנעשה אבל הבעיה של מח"ש היא הרבה מעבר לאירוע של אבו עלקיעאן. מח"ש לא מגישה לא כתבי אישום ולא מענישה אף שוטר. בדרך כלל התיקים נסגרים או מועברים לעבירות משמעת. נותנים למשטרה לטפל בעצמה ובעצם לא לעשות כלום. הגיע הזמן לפרק את הגוף הזה כי ברגע שמכניסים לגוף הזה שוטרים לשעבר שיבצעו את החקירות מובן מאליו שהם לא לא יעשו את העבודה ויטייחו למען הקולגות שלהם. אפילו אם רק חצי מהתחקיר ממנו נכון, צריך לקיים חקירה נגד האנשים ששיבשו, התערבו וטייחו את החקירה מהמפכ"ל הקודם ולמטה".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    הלוואי שלא נראה לא אותה ולא את מפלגתה בכנסת הבאה
    גד 08/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אמן
    סגור
  • 1.
    בני גנץ, תעשה מייד מה שהטומאה החד"שה אומרת לך
    ז'וז'ו מכלוף 08/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אחרת לא תהיה לך 'ממשלת עיסוי ושיסוי' עם גלאון, עבאס, טיבי ועודה ועם איילת, הסרסער והלפיד הלילי.
    סגור