השוק

חברות הנדל"ן נערכות לריבאונד: ויתניה נכנסת לעסקה גדולה בנתניה

הנחת העבודה היא ששוק הנדל"ן נמצא בקיפאון שלא לדבר על משבר, אבל זה אומר שחברות שיש להן נגישות לשוק ההון, יכולות לנצל הזדמנויות ולהצטייד בקרקעות בהמתנה לריבאונד. העסקה של ויתניה בנתניה נראית כזו
ניצן כהן |  2
התחדשות עירונית-אילוסטרציה AI
באופן עקרוני הקונצנזוס מדבר על קיפאון בשוק הנדל"ן, קיפאון בואך משבר אבל ברור לכל שהמצב הזה בשוק הנדל"ן לא יישאר לנצח וזה אומר שחברות שיש להן נגישות למזומנים ולשוק ההון יכולות להצטייד כעת בקרקעות בהמתנה להתאוששות של השוק, התאוששות שתגיע מתישהו.
אם כן, ויתניה יצאה לעסקה במסגרתה היא רכשה מהמדינה קרקע בחבצלת השרון לבניית 160 יחידות דיור. הקרקע נרכשה בתמורה ל-156 מיליון שקל ללא מע"מ וללא דמי פיתוח כשכאן צריכה ויתניה להוסיף עוד כמה עשרות מיליוני שקלים (31 מיליון שקל). ויתניה תממן את העסקה מהונה העצמי ובאמצעות מימון בנקאי.
 
אם כן, כמה גורמים חברו להם שגרמו לשוק הנדל"ן לקפוא על שמריו. בראש ובראשונה אנחנו מדברים על הריבית. ריבית בסדר גודל כזה (של 4.5%) היא ריבית גבוהה מאוד שלא מאפשרת ללא מעט רוכשים לעבור חיתום בנקאי בעולם המשכנתאות. הריבית הזו גם מכבידה מאוד על היכולת של משקי הבית לגייס הון עצמי כך שלא מעט קונים נעלמו מהשוק על העלאות הריבית.
אבל בכל זאת אם השוק שרד באיזו צורה את עולמות הריבית הרי שבאה המלחמה שרוקנה את אתרי הבניה מפועלים וזה אומר שקבלנים לא יכולים לסיים פרויקטים שלא לדבר על להתחיל פרויקטים חדשים ומכאן שהם צריכים להיות יצירתיים מאוד במבצעי השיווק של פרויקטים קיימים.
אבל כל נתונים אלה עשויים להשתנות מהר יחסית וזה אומר שכולם מבינים שתוואי הריבית משתנה והוא עומד בפני ירידה אבל השאלה הגדולה מתי זה יקרה ובאיזה קצב. אם אנחנו מנסים לבחון את הדברים לפי הריאיון שנתן נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון ל-ice הרי שמדובר בקצב שעשוי להיות איטי מכפי שצפו קודם לכן. אבל זה יקרה.
באשר למצוקה בידיים בעובדות בענף בשל המלחמה הרי שכאן הקבלנים מפעילים לחצים לא מבוטלים על הממשלה כדי שזו תתיר להם להביא לישראל עובדים זרים שנחשבים ליעילים יותר מהעובדים שנטשו את אתרי הבניה ומכאן ובהנחה שהקבלנים יודעים מה שהם עושים, הרי שאם יתאפשר להם להביא את העובדים הזרים הללו, פרויקטים ירוצו מהר יותר.
באשר לקבלנים הרי שאלה מכירים את השוק שלהם הכי טוב ומכאן שקבלנים נזילים ובעלי נגישות למימון קונים קרקעות באזורי ביקוש בהמתנה שכל התהליך החיובי אכן יקרה ובטווח זמן הנראה לעין.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    ויתניה
    רוני 04/2024/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בהצלחה ,לעופר זיו
    סגור
  • 1.
    זה גם מנתק את הקשר בין הבניה
    זה יכול 04/2024/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה גם מנתק את הקשר בין אתרי הבניה.לעולם השמירה.מוציא מהמשוואה את השומרים
    סגור