השוק
מכת המכסים - הרווח של יצרנית הרכב האירופית נחתך בחדות
עוד לפני כניסת המכסים החדשים של טראמפ לתוקף - יצרנית הרכב האירופאית ספגה מכה קשה ברבעון; כמה היא מחקה בגלל המכסים ומה לגבי החברות האחרות?
יצרנית הרכב השבדית וולוו פרסמה את דוחות הרבעון השני שלה, שהצביעו על ירידה חדה של יותר מ-60% ברווח התפעולי המתואם, אך למרות זאת, הצליחה החברה להכות את תחזיות האנליסטים. המשקיעים הגיבו בזהירות, כשהמניה בינתיים יציבה במסחר בבורסת שטוקהולם.
וולוו הדגישה כי הסביבה הכלכלית נותרה מאתגרת, כשהיא מצביעה על ביקושים חלשים לרכב החשמלי, ירידה באמון הצרכנים, וההשפעה ההולכת וגוברת של מכסים. החברה ציינה כי הוטל עליה מכס בגובה 27.5% על רכבים מתוצרת אירופה שנכנסים לשוק האמריקאי, נוסף על 25% מכס על חלקי חילוף, פלדה ואלומיניום - וכל אלה חותכים את שולי הרווח.
ברבעון השני הרווח התפעולי המתואם של וולוו עמד על 2.9 מיליארד קרונות שבדיות (כ-298 מיליון דולר), ירידה חדה לעומת 8 מיליארד קרונות ברבעון המקביל אשתקד. שיעור הרווח הגולמי, מדד מרכזי להערכת השפעת המכסים, נפל ל-13.5% בלבד - לעומת 18.2% ברבעון הקודם. לאחר התאמות חד פעמיות, הוא התייצב על 17.7%.
למעשה, כבר ביום שני הודיעה וולוו על מחיקה חשבונאית של 1.2 מיליארד דולר כתוצאה מהשפעות המכסים ודחיות בהשקת דגמים חדשים. נתון זה גרם לחברה להציג הפסד תפעולי רבעוני של 10 מיליארד קרונות - לעומת רווח תפעולי של 8 מיליארד קרונות ברבעון המקביל. מדובר בשינוי כיוון חד שמעיד על הלחץ הגובר על תעשיית הרכב האירופית, גם לפני כניסת חלק מהמכסים לתוקף בצורה מלאה.
הנתונים השליליים של וולוו מצטרפים לתמונה עגומה שמציירות גם מרצדס ופורשה, שתיים מענקיות הרכב הגרמניות. לפי הדו"חות של מרצדס, ברבעון השני של השנה נרשמה ירידה של 9% במכירות רכבים בעולם, לרמה של כ-453,700 כלי רכב. בארה"ב לבדה מדובר בצניחה של 12%. החברה תלתה את ההאטה בהתאמה יזומה של משלוחים כדי להיערך למדיניות מכסים חדשה בארה"ב ובסין.
באירופה ובגרמניה נרשמה דווקא עלייה קלה במכירות, אך בשווקים רבים אחרים כמו אפריקה, המזרח התיכון ודרום אמריקה נרשמה קפיצה חדה יותר של 24%. עם זאת, מדובר בשווקים קטנים יחסית שלא יכולים לפצות על אובדן מכירות באמריקה.
פורשה דיווחה על ירידה של 6% במכירות הגלובליות, לרמה של כ-146 אלף רכבים. בארה"ב דווקא נרשמה עלייה של 10% אבל החברה מודה שמדובר בעלייה זמנית, שנבעה מהקדמת רכישות מצד לקוחות לפני כניסת המכסים לתוקף. פורשה אף התחייבה לשמור על המחירים ללקוחות אמריקאים, תוך שחיקה ברווחיות, אך הדגישה כי בעתיד תיאלץ לגלגל את עלויות המכס על הצרכנים.
לפורשה אין מפעלים בארה"ב, וכל הייצור מתבצע בגרמניה ובמדינות האיחוד. מה שמחמיר את הפגיעה. מרצדס דווקא ניסתה לשדר מסר מרגיע והבטיחה לא לשנות את מחירי דגמי 2025 בשלב זה, אך הודתה שתספוג חלק מהמכסים בטווח הקצר. גם שם הושאר פתח לגלגול עקיף של העלויות, למשל דרך ביטול מבצעים או תמריצים ללקוחות.
אמנם נכון לעכשיו השוק עדיין סופג את המכות, בין היתר בזכות מלאים שיובאו לפני הטלת המכסים, אך אלה הולכים ואוזלים. ברגע שהמלאי ייגמר, כל רכב יישא עליו את עלות המס המלאה. בשלב הזה, החברות ייאלצו לבחור בין פגיעה קשה ברווחיות לבין העלאת מחירים עם סכנה לירידה נוספת בביקוש.
המשקיעים מתחילים להבין את עומק הבעיה: מניית פורשה איבדה כ-27% מתחילת השנה, ומרצדס כמעט ללא שינוי. גם פולקסווגן, יצרנית הרכב הגדולה בגרמניה, הציגה עלייה של 1.2% בלבד במכירות הרבעוניות, בעוד שבארה"ב עצמה נרשמה צניחה חדה של 29%.
המכסים החדשים שהטיל ממשל טראמפ על האיחוד האירופי בגובה 30% נועדו להגן על יצרנים אמריקאים ולחזק את תעשיית הרכב המקומית. עם זאת, הם עשויים להסיט את הביקושים דווקא למתחרות מקוריאה ויפן. באיחוד האירופי מנסים לקדם הסכם סחר חדש מול ארה"ב שיציב את רף המכסים על 10% בלבד, בדומה להסכם שנחתם עם בריטניה, אך בינתיים אין התקדמות.
עוד ב-
תעשיית הרכב מהווה עוגן קריטי בכלכלת אירופה, והלחץ על חברות כמו וולוו, מרצדס ופורשה כבר מתחיל לחלחל גם לשוק העבודה וליציבות הפיננסית של האזור. אם לא יימצא פתרון בקרוב, הירידות בשוקי הרכב עלולות להפוך למשבר שישפיע כל אירופה.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



