השוק

מניות הרכב תחת לחץ - איך זה ישפיע והאם נראה ירידות?

מה משפיע על חברות רכבי היוקרה האירופאיות והאם המניות שלהן צפויות לרדת?
רוי שיינמן | 
מרצדס (צילום shutterstock)
המשבר בתעשיית הרכב היוקרתית באירופה הולך ומעמיק. עוד לפני שממשל טראמפ הטיל מכסים כבדים על רכבים מהאיחוד האירופי, יצרניות כמו מרצדס ופורשה כבר התחילו להרגיש את החולשה בביקושים - ועכשיו, כשהמכסים נכנסו לתוקף, המצב עשוי להחמיר עוד יותר.
קבוצת מרצדס-בנץ דיווחה כי ברבעון השני של השנה ירדו מכירות הרכב הגלובליות שלה ב-9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והסתכמו ב-453,700 רכבים. בארצות הברית לבדה, נרשמה ירידה חדה של 12% במכירות. לטענת החברה, הירידה נבעה בין היתר מהתאמה יזומה של משלוחים לסוכנויות בארה"ב ובסין, במטרה להיערך למדיניות מכסים חדשה.
עם זאת, דווקא בשוק המקומי בגרמניה נרשמה עלייה של 7% במכירות, ובאירופה כולה עלייה צנועה של 1%. באזורים אחרים בעולם כולל המזרח התיכון, אפריקה ודרום אמריקה - נרשמה קפיצה של 24%.
גם פורשה, המתחרה הגרמנית הוותיקה, הציגה נתונים מאכזבים עם ירידה של 6% במכירות הגלובליות ברבעון השני, שהסתכמו ב-146,391 רכבים. דווקא בארה"ב נרשמה עלייה חריגה של 10% במכירות, אך מדובר בהטיה זמנית: פורשה מודה כי העלייה נבעה מהקדמת ביקושים מצד הצרכנים, לפני כניסת המכסים לתוקף, ומהתחייבות למחירים מוגנים עבור הלקוחות, כלומר, שחיקת הרווחיות כדי לשמור על המכירות.

לדברי החברה, היא ככל הנראה תיאלץ לגלגל את עלויות המכס על הלקוחות בעתיד, אך לא ציינה מתי. להבדיל ממרצדס, לפורשה אין מפעלים בארה"ב - כל הייצור שלה מתבצע בגרמניה ובמדינות האיחוד האירופי כמו סלובניה, מה שהופך אותה לחשופה במיוחד למכס החדש.
במרצדס מנסים לשדר יציבות. דוברת החברה מסרה כי היא מתחייבת לשמור על המחירים של דגמי 2025 ללא שינוי בשלב זה. מרצדס גם הודיעה כי תספוג חלק מעלויות המכס בטווח הקצר, אך השאירה פתח לשינויים בהתאם להתפתחויות בשוק.
בפועל, דרך עקיפה לגלגל את עלויות המכס על הצרכנים עשויה להיות דרך ביטול של הטבות ותמריצים שהיו נהוגים בעבר - מהלך שפוגע בקונים מבלי לשנות רשמית את המחירון.
בינתיים, בעוד לא מתקיים מסחר באירופה היום, המניות של שתי החברות עלולות לרדת מחר לאור הנתונים השליליים, וזאת אחרי שמניית פורשה כבר איבדה 25% השנה ומניית מרצדס ללא שינוי מתחילת השנה.
ענף הרכב מהווה רכיב מרכזי בכלכלה הגרמנית ובכך גם באיחוד האירופי כולו. זו הסיבה לכך שהאיחוד מנסה לקדם עסקת סחר מול ארה"ב, בדומה להסכם שנחתם עם בריטניה, במסגרתו יעמדו המכסים על 10% בלבד. בינתיים, המלאי שהובא לפני כניסת המכסים הולך ואוזל, ושחיקת הרווחיות של החברות לא תוכל להימשך לאורך זמן. 
הבעיה לא נעצרת בקטגוריית רכבי היוקרה. יצרנית הרכב הגדולה בגרמניה והשלישית בגודלה בעולם, פולקסווגן, דיווחה על עלייה גלובלית צנועה של 1.2% במכירות ברבעון השני, אך בארה"ב רשמה ירידה חדה של 29%.
הנתונים האלה מדאיגים במיוחד בהתחשב שהם מגיעים עוד לפני ההשפעה האפשרית של המכסים: טראמפ הטיל מכס של 30% על מאירופה, שעתיד לפגוע לא רק ברווחיות אלא גם בביקוש מצד לקוחות אמריקאים, שעלולים לבחור במותגים מקומיים או מיפן וקוריאה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה