השוק

טראמפ מקפיץ את מניות הרכב היפניות - הנה הסיבה

הסכם הסחר עם ארה"ב מפיח אופטימיות בקרב המשקיעים היפניים - בעיקר במניות הרכב. כמה משמעותית תעשיית הרכב לכלכלת יפן?
רוי שיינמן | 
דונלד טראמפ ויפן (צילום shutterstock)
מניות הרכב ביפן מזנקות לאחר שראש ממשלת יפן, שיגרו אישיבה, הכריז על הסכם סחר חדש עם ארצות הברית שכולל הפחתה משמעותית של המכסים על רכבים. לפי הדיווח, שיעור המכס על כלי רכב יפניים שנכנסים לארה"ב ירד מ-25% ל-15%, ירידה שמשקפת גם הקלה על החברות היפניות, אך לא פחות חשוב מכך - מסירה את עננת חוסר הוודאות שריחפה מעל הענף בחודשים האחרונים.
ממשל טראמפ קבע באפריל האחרון מכס של 25% על כל רכבים מיובאים מכל העולם. ההפחתה הנוכחית מורכבת ממעבר למכס של 12.5% בתוספת 2.5% נוספים במסגרת הסכם "מדינה מועדפת", והתקבלה באהדה רבה בשווקים.
המשקיעים ביפן מגיבים בחיוב - מניית טויוטה מזנקת ב-15%, הונדה קופצת מעל ל-11%, ניסאן ב-9%, מאזדה ב-17% ומיצובישי מוטורס קופצת בכ-13%. גם יצרניות דרום קוריאניות כמו יונדאי וקיה רושמות עליות של כ-7% ו-6.75% בהתאמה, מה שמעיד על ההשפעה הרחבה יותר של ההסכם על שוק הרכב האסייתי כולו.
מלבד ההקלה הכלכלית בהפחתת המכס, המשקיעים מצביעים גם על החשיבות של הסרת אי הוודאות, כשעבור חברות ענק המייצאות מיליוני רכבים, ודאות רגולטורית היא גורם קריטי.

תעשיית הרכב היא עמוד תווך בכלכלה היפנית. נתוני המכס היפני מצביעים על כך שכמעט 30% מהיצוא מיפן לארה"ב בשנת 2024 הגיע מתעשיית הרכב. מדובר ביותר מ-1.5 מיליון רכבים שמגיעים לשוק האמריקאי מדי שנה, בשווי של כ-40 מיליארד דולר - רובם מיצרניות כמו טויוטה, הונדה וניסאן.
מעבר לכך, לחברות היפניות יש גם נוכחות פיזית אדירה בארצות הברית עצמה. המפעלים שהן מפעילות בשטח ארה"ב מייצרים יותר מ-3 מיליון רכבים בשנה ותורמים ליצירת כחצי מיליון משרות - נתון משמעותי שמרכך את הביקורת המקומית על יבוא רכבים, וייתכן שגם סייע להשגת ההסכם הנוכחי.
למרות האופטימיות, לא כל האתגרים נפתרו. אד רוג'רס, מנכ"ל Rogers Investment Advisors, ציין כי "מדובר בחדשות מצוינות עבור יצרניות הרכב ביפן, אך הן עדיין מתמודדות עם תחרות גוברת מצד סין ודרום קוריאה." לדבריו, ההסכם הנוכחי מספק לפחות רשת ביטחון קצרה לטווח המיידי - אך תחרות המחירים והמעבר לרכבים חשמליים ימשיכו להציב אתגרים.
הנשיא דונלד טראמפ כינה את ההסכם עם יפן "העסקה הגדולה אי פעם", והוסיף כי מדובר בהסכם שיחזק את תעשיית הרכב האמריקאית. עוד הוסיף כי יפן התחייבה להשקיע 550 מיליארד דולר בארה"ב, כאשר 90% מהרווחים, כך לטענתו, יזרמו ישירות לאמריקאים.
מעבר לכך, ההסכם כולל גם פתיחת השוק היפני למוצרי חקלאות, משאיות, אורז ומכוניות אמריקאיות. מדובר בבשורה משמעותית עבור תעשיות נוספות בארה"ב, מה שהופך את ההסכם לא רק להקלת מכסים, אלא גם לצעד מדיני וכלכלי שמחזק את היחסים בין שתי המדינות.
הסכם הסחר המחודש בין טוקיו לוושינגטון הוא בשורה גדולה עבור תעשיית הרכב היפנית - במיוחד לאחר חודשים של ירידה חדה בנתוני היצוא: ביוני בלבד נרשמה צניחה של 26.7% ביצוא רכבים מיפן לארה"ב, אחרי ירידה של 24.7% במאי. החזרת הביטחון למשקיעים, הן ברמת העלויות והן ברמת הוודאות, עשויה לסייע לשיקום הענף בטווח הקצר. עם זאת, האתגרים לא נעלמו. התחרות העזה מצד יצרניות חשמליות, מלחמות מחירים ושינויים בשוק התחבורה ממשיכות לעצב מחדש את פני התעשייה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה