השוק

בואינג מנסה להמריא - למה לצפות לקראת הדוחות?

אחרי תקופה מאתגרת ורצופת תאונות ותקלות, המשקיעים אופטימיים תחת המנכ"ל החדש והמניה זינקה ב-30% מתחילת השנה. האם החברה תצליח לשמור על המומנטום?
רוי שיינמן | 
בואינג (צילום shutterstock)
ענקית המטוסים בואינג תפרסם את דוחותיה לרבעון השני היום (שלישי), והציפיות בשוק אופטימיות יחסית: האנליסטים מעריכים שהחברה תדווח על הפסד של 0.92 דולר למניה, צמצום משמעותי לעומת הפסד של 2.9 דולר ברבעון המקביל אשתקד. אם התחזית תתממש, יהיה זה הרבעון השלישי מתוך ארבעה שבהם החברה מפספסת את תחזיות הרווח של וול סטריט, אך גם מציגה מגמה של שיפור. ברבעון הקודם, למשל, ההפסד עמד על 0.49 דולר בלבד, נתון שעקף את התחזיות בפער משמעותי.
גם בשורת ההכנסות צפוי שיפור: ברבעון הראשון נרשמה צמיחה של 17.7% להכנסות של 19.5 מיליארד דולר, בעיקר בזכות עלייה במסירות מטוסים מסחריים ובמכירות שירותים בתחום הביטחוני. כעת יבחנו המשקיעים האם בואינג מצליחה לשמר את קצב ההתקדמות הזה, במיוחד בתחום ניהול העלויות והיקפי הייצור.
שנה לאחר כניסתו של קלי אורטברג לתפקיד מנכ"ל בואינג, נדמה שהחברה מתחילה להתייצב. אורטברג, מהנדס אווירונאוטיקה עם ניסיון בתעשייה, חזר מפרישה כדי לנסות לחלץ את ענקית התעופה ממשבר מתמשך בן שבע שנים. בזמן קצר הצליח להחזיר את האמון של המשקיעים ומניית בואינג זינקה ביותר מ-30% מתחילת השנה לשווי של 175.73 מיליארד דולר.
במהלך כהונתו הקצרה הספיק אורטברג להוביל קיצוצים נרחבים בכוח האדם (כ-10% מהעובדים), לגייס הון של מעל 20 מיליארד דולר, להחליף את ראש חטיבת ההגנה ולמכור את חטיבת הניווט Jeppesen. האנליסטים מציינים את נוכחותו הפעילה, במיוחד באתרי הייצור בסיאטל, כסימן חיובי המעיד על שינוי תרבותי עמוק בבואינג, שינוי שנראה כי סוף סוף מתחיל לחלחל.
למרות סימני ההתאוששות, בואינג עדיין נאבקת בצלקות מהעבר. החברה סבלה ביוני מהתרסקות של מטוס דרימליינר בהודו, אירוע שחידש את הביקורת על בקרת האיכות שלה. עוד קודם לכן, בתחילת 2024, דלת חירום השתחררה ממטוס 737 מקס 9 במהלך המראה של חברת אייר אלסקה, תקלה חמורה שהובילה להאטת הייצור, בדיקות מצד הרגולטורים ושריפת מזומנים בהיקף של מיליארדים.
תקלות אלו מצטרפות לשורת כשלים קודמים, כולל שתי התרסקויות קטלניות של מטוסי מקס בשנים 2018 ו-2019, שגררו אישומים פליליים ופגיעה עמוקה במוניטין של החברה. אף שבמאי האחרון הצליחה בואינג להגיע להסדר עם משרד המשפטים האמריקאי ולמנוע העמדה לדין, משפחות הקורבנות תקפו את העסקה בחריפות.
גם לקוחותיה הגדולים של בואינג, שלא חסכו בעבר ביקורת על החברה והנהגתה, נשמעים כיום אחרת. מייקל או'לירי, מנכ"ל ריינאייר, שאמר בעבר כי ההנהלה "זקוקה לבעיטה", שיבח בשיחת המשקיעים האחרונה את אורטברג ואת סטפני פופ, מנכ"לית חטיבת המטוסים המסחריים של בואינג: "איכות הייצור השתפרה משמעותית", אמר. גם מנכ"ל יונייטד איירליינס סקוט קירבי, שלעג בעבר לאמינות של דגמי מקס, אמר לאחרונה כי יש שיפור ניכר ביציבות האספקות. 
על אף ההתקדמות, בואינג עדיין מתמודדת עם סיכונים. מינהל התעופה הפדרלי (FAA) מגביל את החברה לייצור של 38 מטוסי מקס בחודש, יעד שכבר הושג. כדי לעלות ליעד הבא של 42 מטוסים, תידרש בואינג להשיג אישור נוסף, והלחץ להגיע לשם גבוה, שכן החברה מקבלת תשלום רק עם מסירת המטוס.
גם חטיבת ההגנה של החברה מתקשה: פרויקטים יוקרתיים כמו מטוסי ה-KC-46 ומטוסי האייר פורס 1 מעוררים ביקורת ציבורית, כולל מהנשיא טראמפ עצמו, ששקל להחליפם במטוס בואינג משומש מקטאר. תעשיית התעופה מצפה שבואינג תכריז על פיתוח מטוס חדש, תחליף מודרני ל-737, שפותח לראשונה כבר ב-1967.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה