השוק

סמנכ"ל ישרוטל: "חופשה זה כבר לא מותרות, היא הפכה לצורך"

בני לוי, סמנכ"ל שיווק ומכירות ישרוטל, בראיון מיוחד על קיץ מאתגר, ביקושים גבוהים, על המחירים הגבוהים ומדוע דווקא עכשיו כדאי להזמין חופשה
ענת סימן טוב | 
רונן עקיבא מנכל אספן גרופ (צילום צילום טל גבעוני)
בעיצומו של קיץ רווי מתחים ביטחוניים, אי ודאות כלכלית ויוקר מחיה שמכביד על הצרכן הישראלי ענף המלונאות בישראל ממשיך להפגין עמידות מרשימה. בני לוי, סמנכ"ל השיווק והמכירות של רשת ישרוטל, שפתחה בימים האחרונים את ההזמנות למלון החדש בים המלח, קיימא, מספר על הקיץ החם שעבר (ועדיין עובר) על ענף המלונאות, על דפוסי הנופש של הישראלים, על היעדים המבוקשים בחגים, המחירים, וגם למה כדאי להזמין מספיק זמן מראש.
איך היה הקיץ?
"הקיץ עוד לא הסתיים, אבל נראה שהוא הולך להיות מוצלח מאוד. הדבר היחיד שאני יכול להגיד הוא שהתפוסות היו טובות, זה היה קיץ מאוד מאוד מוצלח".
בעצם, הקיץ דומה לשנה שעברה?
"מבחינת תוצאה סופית כן, הקיץ הזה מזכיר את השנה שעברה. אבל הדרך לשם הייתה שונה. בשנה שעברה היצע החדרים היה מצומצם יותר, כי חלק מהמלונות שימשו לפינוי תושבים מהצפון, כך שהתחרות על חדרים הייתה גבוהה יותר. במקביל, היו ביטולים רבים בשל המצב הבטחוני, מה שדווקא חיזק את הביקוש לתיירות פנים. בנוסף, אז רק החלה חזרתם של חברות תעופה לפעילות סדירה, ולכן לא הרבה ישראלים העדיפו להישאר בארץ. השנה, לעומת זאת, לא היו אילוצים דומים, אבל הביקוש הפנימי נותר גבוה  והתוצאה: תפוסות דומות מאוד לשנה שעברה".
אז בעצם אתה אומר שמבצע עם כלביא השפיע על התפוסה?
"נכון. הקיץ הזה ראינו לא מעט ישראלים שנאלצו לבטל חופשות משפחתיות שתכננו בחו"ל, בין אם בגלל המצב הביטחוני, ובין אם בגלל התחזקות תחושת אי-הביטחון, על רקע גלי אנטישמיות ותקריות אנטי-ישראליות בעולם. גם מי שכבר הזמין לעיתים ביטל והעדיף להישאר בארץ. אמנם יש תנועה תיירותית יפה, אבל היא עדיין לא חזרה להיקפים שאנחנו רגילים אליהם בקיץ מבחינת התיירים. ביולי עוד לא ראינו התאוששות מלאה, אולי בשבועות האחרונים של אוגוסט המספרים יתקרבו לרגיל, בעיקר בזכות חזרתן של חברות תעופה לפעילות".
אם אני אגע רגע בחגים  מה קורה שם?
"ראש השנה נראה מצוין. כבר נשארו חדרים אחרונים, לפחות אצלנו. אני לא יודע מה קורה בכל בתי המלון בארץ, אבל אנחנו במצב די טוב, כי יש לנו גיוון גיאוגרפי מאוד נרחב  מצפון ועד דרום. אז ראש השנה נראה מצוין. אני מניח שכך גם יהיה בסוכות. אנחנו רואים הזמנות טובות. אני בכלל ממליץ לעם ישראל לא להמתין, לא לשבת על הגדר, אלא למהר ולהזמין. ראינו גם בקיץ, מי שהזמין מוקדם קיבל מחירים דומים לשנה שעברה, ובחלק מהמקרים אפילו נמוכים יותר. זה בהחלט משחק של ביקושים מאוד מאוד גדולים, אז להזמין מוקדם זה מאוד עוזר".
השבוע פתחו ישרוטל את ההזמנות למלון החדש בים המלח שיפתח בספטמבר "קיימא",  מדובר במלון יוקרה אשר כבר אורחים יוכלו להנות ממנו גם בחגים הקרובים.
מה אנחנו רואים כרגע מבחינת תפוסה? ומהו היעד הכי פופולרי לחגים?
"כמו תמיד, החגים זה עניין של משפחות. משפחות אוהבות להגיע למלונות באילת  לקלאבים. יש בהחלט עלייה בכלל בתיירות השנה בקרב הישראלים, כמו בכל שנה בעצם".
 אתה יודע, רק לאחרונה הצפון חזר לפעילות סדירה. האם משהו השתנה?
"הייתה עדיין קצת רתיעה מהציבור להגיע לצפון, אבל אני חושב שגם זה עבר. הם מרגישים מאוד בטוחים. אני רואה שהמלונות בצפון מלאים. עם ישראל חזר לאהוב את הצפון, ותמיד אהב אותו. זה אזור שהוא לא פחות ממדהים".
מה אחוז התפוסה הקיץ עד עכשיו?
"אנחנו בכל הארץ סביב  80% תפוסה. יש אזורים עם תפוסות יותר גבוהות, אבל בגדול, הממוצע הוא 80% תפוסה".
ואם אני לוקחת רק את התקופה שאחרי מבצע 'עם כלביא', כשבעצם כל השדה היה סגור, מה קרה מבחינת המלונות בארץ?
"ראשית, בתקופת מבצע "עם כלביא" חלק גדול מהמלונות צמצמו פעילות. אנשים העדיפו להישאר בבית, ובצדק. אנחנו השקענו מאמצים כדי להפעיל לפחות מחצית מבתי המלון שלנו, במטרה לשמור על תחושת ביטחון ושקט נפשי עבור האורחים שכן בחרו להגיע.
מיד לאחר סיום הלחימה, נרשמה התנפלות עצומה על בתי המלון, לא רק אצלנו, אלא גם אצל קולגות בענף. הביקוש היה חזק במיוחד, בעיקר כי לא היו הרבה חלופות למי שחיפש חופשה. חברות התעופה רק לאחרונה החלו לחזור לישראל, והיציאה לחו"ל עדיין מאתגרת. מחירי הטיסות,  אני לא זוכר כמותם, גבוהים מאוד כמעט לכל היעדים. בתחילה זה נבע ממחסור בהיצע, אבל גם עכשיו, כשהשוק מתייצב, המחירים נותרו גבוהים בצורה יוצאת דופן".
וזה גורם למשפחות להעדיף להישאר בארץ?
"נכון. משפחות ישראליות עושות את השיקול גם מבחינה בטיחותית, וגם כי פשוט רוצים להישאר בארץ, שהיא יותר בטוחה ממקומות אחרים. ולכן הביקושים מאוד גבוהים במלונות בישראל".
המחירים בשנים האחרונות עלו, חופשה כיום עולה מעל עשרות אלפי שקלים למשפחה ממוצעת לחמישה ימים בחופש הגודל לאילת. לוי מספר כי המחירים מותאמים בהתאם לביקושים ואם תהיו צרכנים נבונים, תוכלו לחסוך עד 40% אם תזמינו חופשות מוקדמות כבר בספטמבר הקרוב למשל.
איך המחירים השנה בהשוואה לשנה שעברה?
"בגדול, בממוצע לא השתנו משמעותית. אני חושב שמי שהוא צרכן חכם ונבון ויודע להזמין בזמן, אז הוא מרוויח. כמו בכל דבר, כשהביקושים עולים, גם המחירים עולים. אבל בגדול, הצרכנים החכמים מצליחים להשיג את המלונות שהם רוצים במחירים סבירים יחסית.
כן, ישראל היא מדינה יותר יקרה מהרבה מדינות בעולם, אנחנו רואים את זה בכל תחום, בכל יום".
אבל הרבה ישראלים בורחים לחו"ל, כי הם מרגישים שזה לא משתלם להישאר פה. למה בעצם לא להוריד מחירים ולמשוך עוד קהלים?
"בגדול, המטרה שלנו היא למלא את המלונות. אנחנו לא רוצים מלונות ריקים. אין לנו שום אינטרס שהמחיר יהיה כל כך גבוה שהמלונות יעמדו ריקים. המטרה שלנו היא למלא את המלונות, להעניק עבודה לעובדים שלנו, וכמובן גם להרוויח מהעסק הזה. כמו שציינתי, התפוסות במלונות שלנו כרגע גבוהות מאוד, ודווקא בתקופה הזו עם ישראל ממשיך לבחור לנפוש בארץ. אני מאמין שאני מדבר בשם רוב המלונאים בישראל  המצב הכללי הוא של תפוסות גבוהות. יחד עם זאת, יש עדיין אזורים שבהם אפשר למצוא מחירים אטרקטיביים. למשל, מלונות בתל אביב או בירושלים, סביר להניח שניתן למצוא מחירים נמוכים יותר, משום שהתפוסה שם נמוכה יחסית, ולכן המלונאים מציעים מחירים אטרקטיביים במטרה למשוך קהל".
איך בעצם אפשר למצוא את המחירים האלה?
"לתכנן ולהזמין מוקדם. מי שמקדים להזמין  מרוויח. הוא יכול להשיג נופשים טובים יותר, מחירים טובים יותר ותנאים טובים יותר. אנחנו עושים מבצעים מיוחדים לחברי המועדון שלנו, מועדון חוג השמש, עם מבצעים שמתחדשים כל חודש. למשל, ממש עכשיו סיימנו שלושה ימים של מבצעים, ונמכרו בהם מעל אלף חבילות. המבצעים האלו יכולים להגיע להנחות של 25%-30%. ברוב המקרים, הזמנות מוקדמות לתיירות עתידית, משתלמות מאוד. הצרכנים חכמים, במיוחד חברי המועדון, מרוויחים בצורה משמעותית. הם מקבלים עדכונים ופעמים רבות הנחות במסגרת המועדון, וכך נהנים מהצעות טובות ונגישות".
ואם אני לא חברה במועדון, באופן כללי כמה זמן מראש באמת כדאי להזמין? וכמה זה יוצא זול יותר לעומת הדקה התשעים?
"אני חושב שבגלל שהביקושים בשוק כל כך גבוהים, אין טעם לחכות להזמנה ברגע האחרון. מה שתשלמי בדקה התשעים לא יקנה לך חדר טוב יותר או מחיר יותר נוח. לכן, כל עוד את יודעת מראש מתי את רוצה לצאת לנופש, כדאי מאוד להזמין מוקדם. אני לא ממליץ להמתין לרגע האחרון, אלא להקדים ולהזמין כבר כשהמועד ידוע".
אם אני מזמינה כבר בספטמבר או אוקטובר חופשה לקיץ הבא, זה נחשב זמן מוקדם להזמנה?
"כן, זה זמן מצוין להזמין לקיץ הבא. ספטמבר ואוקטובר הם חודשים טובים מאוד להזמנה מוקדמת".
וכמה זה יוצא זול יותר אם מזמינים עכשיו לעומת ההזמנה שבוע לפני תחילת החופשה?
"אם את מזמינה עכשיו לחודש יולי של שנה הבאה, לעומת הזמנה שבוע לפני החופשה, ההפרש יכול להגיע לטווח של 30%-40% . כלומר, הזמנה מוקדמת יכולה לחסוך לך סכום משמעותי ולעיתים קרובות להביא למחיר הרבה יותר משתלם מאשר הזמנה ברגע האחרון".
יש מקומות שבהם עדיין אפשר למצוא מבצע בדקה התשעים?
"כן, יש מקומות שבהם אפשר להשיג מחירים טובים בדקה התשעים, בעיקר במקומות שבהם התיירות המשפחתית מחו"ל לאורך השנים הייתה משמעותית, אבל היום יש פחות תיירים ומכל מיני סיבות אחרות. במקומות כאלה אפשר למצוא נופש במחיר משמעותית נמוך יותר".
"התכניות שלנו לשנים הקרובות כוללות פתיחה של כעשרה מלונות נוספים בישראל"
אם נסתכל רגע על יוקר המחיה שפגע משמעותית בצרכנים, בעיקר בסופר כשאתה הולך לקנות ירקות, פירות ודברים בסיסיים, וחושב פעמיים על כל דבר  איך זה מתיישב עם תחום המלונאות? האם אתם מרגישים ירידה במספר הישראלים שנוסעים לנופש? או שזו מגמה שלא השתנתה וכנראה גם לא תשתנה, כי לא מוותרים על זה?
"קודם כול, חשוב להבין שזה משפיע מאוד גם על העלויות של בתי המלון. העלויות של הציוד, של העובדים ושל המזון עולות משמעותית. בתי מלון הם עסק שכולל עובדים ומזון, ושכר המינימום בישראל גבוה מהממוצע בעולם. גם עלויות המזון גבוהות, כך שהפרודוקטים בענף המלונאות יקרים מאוד. זו גם הסיבה שהמחירים בישראל גבוהים בהשוואה למקומות אחרים בעולם. לגבי השאלה שלך, כרגע אנחנו לא רואים השפעה משמעותית של יוקר המחיה על תחום הנופש. אני מסכים שבגלל כל מה שקורה בארץ בשנה האחרונה ובחמש השנים האחרונות מאז הקורונה, אנשים צריכים את המפלט הזה. הם צריכים את הנופש הזה. ראינו את זה מיד אחרי מבצע 'עם כלביא', כשהייתה התנפלות שאי אפשר להסביר במילים. זה היה כאילו אנשים שכחו את המפלט הזה, ואמרו: אנחנו צריכים את זה עכשיו ומיד. אנשים יוצאים לנופש יותר, וזה כבר הפך ממותרות למשהו הכרחי, משהו שאנשים חייבים. כרגע אנחנו לא מרגישים שזה פוגע בתפוסות. התפוסות השנה מתקרבות מאוד לאלה של השנה שעברה, ואני לא רואה ירידה משמעותית כרגע. אבל זה בהחלט משהו מדאיג כשמסתכלים לטווח הארוך יותר. זה לא משהו שמשנה את התנהגות הצרכן לגבי חופשה,  כרגע לא. אבל זה לא אומר שבעתיד זה לא ישתנה".
 
רויאל ביץ' אילת. קרדיט: יח"צ
יש מצוקת כוח אדם בכל התחומים. מה קורה אצלכם בתחום?
"כמו בכל התחומים האחרים, קשה מאוד להשיג עובדים בכלל. מדינת ישראל יכולה לעזור לנו מאוד על ידי הגדלת מכסות העובדים הזרים. כל מה שהמדינה נותנת לנו אנחנו לוקחים, כי זה לא עסק פשוט לדעת איך לנהל עסקים כאלה".

מה התכניות של הרשת לשנה הקרובה? מלונות חדשים?
"אם נתחיל בישראל  רק בשנה האחרונה פתחנו שלושה בתי מלון חדשים: את מלון "אילה" בקיבוץ אילת השחר, את "גימנסיה" בתל אביב, ואת מלון "דרומה", שנפתח מחדש לאחר שיקום ממושך של כשנתיים. ממש בקרוב, במהלך חודש ספטמבר, נפתח מלון נוסף, רביעי במספר לשנה זו, 'קיימא'. במקביל, השקנו לפני שנה רשת מלונות בינלאומית, ALUMA  ופתחנו 3 מלונות שכבר פועלים באתונה.. לקחנו שלושה בתי מלון באיטליה שכבר פועלים ומארחים, ויש לנו מלון נוסף שנמצא בשלבי בנייה מתקדמים בעיר סלוניקי שביוון. בנוסף, אנחנו עובדים על הקמת שני בתי מלון נוספים ברומא. התכניות שלנו לשנים הקרובות כוללות פתיחה של כעשרה מלונות נוספים בישראל, ואנחנו ממשיכים להתרחב גם בזירה הבינלאומית. אנחנו מאמינים מאוד בעתיד ענף התיירות והמלונאות, וזה הלב של העשייה שלנו גם בארץ וגם בעולם".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה