השוק
מניית טסלה מזנקת - אילון מאסק מסוגל להחזיר אותה לשיא?
אחרי פתיחה מאכזבת לשנה, מניית טסלה חוזרת לעלות - מה דוחף אותה למעלה, מה חושבים האנליסטים, והאם אילון מאסק יכול להחזיר את המניה לזינוקים חדים?
מניית טסלה רשמה ירידה של כ-13% מתחילת 2025, אך מתחילת אוגוסט היא כבר הספיקה לתקן כלפי מעלה בזינוק של 14%. העלייה הזו הגיעה ברקע שילוב של מספר גורמים - החל מהקלות במס על רכבים חשמליים, דרך ציפיות להרחבת פעילות המוניות האוטונומיות ועד תחושת אופטימיות מחודשת בשוק לגבי הנהגתו של אילון מאסק.
אחד הגורמים האפשריים ששיפרו את מצב הרוח של המשקיעים היה הודעת מס ההכנסה האמריקאי (IRS) שלפיה קונים שיחתמו על חוזה לרכישת רכב חשמלי עד ה-30 בספטמבר, יוכלו עדיין ליהנות מהטבת מס של 7,500 דולר - גם אם הרכב יסופק לאחר מועד זה.
בכל מקרה, מדובר בדחייה בלבד, לא ביטול של הגבלה. ההטבה צפויה להיעלם, עובדה שעשויה לפגוע באטרקטיביות של רכבים חשמליים בקרב הקהל, מה שצפוי לפגוע במכירות של טסלה.
מבחינה טכנית, אנליסט השווקים של Fundstrat, מארק ניוטון, מציין כי המניה חצתה את רמת 338 דולר - רמה שנגעה בה בעבר אך לא הצליחה לעבור באופן מובהק, כשנכון להיום המניה נסחרת סביב 350 דולר. פריצה זו, לדבריו, עשויה לאותת על מגמת שיפור ו"פריצה" כלפי מעלה, אף שהוא מדגיש כי מדובר בניתוח טכני בלבד.
גארי בלאק מקרן Future Fund סבור כי הרחבת שירות הרובוטקסי של טסלה לערים נוספות, ביטול הדרגתי של הנוכחות האנושית ברכב, והשקת דגמים נוספים - במיוחד זולים יותר - הם הגורמים שיכולים לדחוף את המניה בטווח הקצר והבינוני.
טסלה השיקה ביוני שירות רובוטקסי ראשוני באוסטין, טקסס. השירות, שפועל רק באזור מוגבל ובמספר מצומצם של רכבי מודל Y, עדיין כולל מפקח אנושי בנסיעה. אך אילון מאסק ממשיך לחלום בגדול: ביולי האחרון הצהיר כי עד סוף 2025, טסלה תוכל לכסות באמצעות שירות הרובוטקסי שלה מחצית מאוכלוסיית ארה"ב - יעד שאפתני בהתחשב בכך שאוסטין עצמה מהווה פחות מאחוז מהשוק.
המשקיעים מייחסים לרכב האוטונומי משמעות גדולה, לא רק כהכנסה חדשה אלא כבסיס לחדש לצמיחת הרווחיות של החברה בעתיד, כזה שלא תלוי עוד במכירת רכבים בלבד.
למרות האופטימיות, טסלה מתמודדת עם ירידה של כ-13% במכירות הרכב הגלובליות במחצית הראשונה של 2025. כדי לבלום את המגמה, החברה צפויה להשיק בקרוב גרסה מוזלת של דגם Y, אך יש מי שסבור שזה לא הפתרון הנכון.
בלאק, למשל, טוען כי גרסה זולה מדי עלולה לפגוע במכירות של הדגמים היקרים יותר. מבחינתו, דגם חדש לגמרי יהיה יעיל יותר בהרחבת השוק מבלי לפגוע בשולי הרווח.
דניאל נוימן, מנכ"ל Futurum, מעריך כי טסלה נמצאת בצומת קריטי. לדבריו, אילון מאסק "חזר למוד של מייסד", אך התנהלותו, במיוחד הפוליטית והתקשורתית, מטלטלת את המשקיעים. נוימן צופה ירידה חדה בהכנסות וברווחים בטווח הקרוב, אך מאמין שהמניה יכולה לחזור לזנק אם מאסק יפעל נכון.
"אם הוא יתחייב באופן מלא ויפסיק לעורר רעשי רקע מיותרים - הפוטנציאל של המניה הוא עצום", אמר, אך סייג: "צריך תיאבון לחוסר ודאות כדי להשקיע פה. זו מניה למי שמוכן לאי-נוחות ממושכת".
גם בשוק האמריקאי, ובפרט בקליפורניה, הבסיס המרכזי של רכבים חשמליים, טסלה חווה שחיקה. ב-2024 חלה ירידה של 12% במכירות טסלה במדינה זו, ונתח השוק שלה צנח מ-60.1% ל-52.5%. חשוב להדגיש כי שוק הרכב החשמלי עצמו דווקא גדל - מעל 2 מיליון רכבים חשמליים נרכשו בקליפורניה ב-2024, כמעט כפול מהשנתיים שקדמו.
קרן ההשקעות Macquarie Large Cap Growth Fund הסבירה למשקיעיה כי תרמה לתשואותיה דווקא בכך שלא החזיקה טסלה. "החברה לא עומדת באמות המידה שלנו ואנו שמחים להישאר על הגדר בכל הנוגע למניה הסוערת הזו", כתבו.
עוד ב-
טסלה חוזרת למשוך תשומת לב, ולא רק בגלל אילון מאסק. התחום האוטונומי, ההטבות הממשלתיות, והשקת דגמים חדשים - כל אלה מהווים פוטנציאל לצמיחה בהמשך. אך הירידה במכירות, חוסר הוודאות בניהול, והערכות שווי גבוהות במיוחד מחייבים את המשקיע להפעיל שיקול דעת ולזכור: מדובר במניה עם פוטנציאל אבל גם עם לא מעט סיכון.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



