השוק

מנכ"ל ענקית הרכבים חושף: "הפסדנו מיליארדים"

בעוד ששוק הרכב מחכה ששיעור המכס ירד חזרה ל-15%, החברות ממשיכות להתמודד עם מכס גבוה בשיעור של 27.5% - ולפי המנכ"ל של אחד מהקונצרנים הגדולים בעולם, ההשפעה מהותית. וגם: מה הוא חושב על תחום הרכב החשמלי על רקע התחזיות הקודרות?
רוי שיינמן | 
פולקסווגן (צילום shutterstock)
אוליבר בלומה, מנכ"ל פולקסוואגן ואחד הקולות המרכזיים בתעשיית הרכב האירופית, מתריע השבוע מפני ההשפעות הקשות של מכסי הייבוא בארה"ב, שלדבריו כבר עלו לקונצרן הרכב הגרמני "כמה מיליארדי אירו" השנה בלבד.
במהלך כנס הרכב IAA במינכן, ציין בלומה כי יצרנית הרכב הגדולה באירופה סופגת פגיעה ישירה ברווחיות, בעיקר במותגי היוקרה פורשה ואאודי, שאינם מיוצרים בארה"ב ונאלצים להתמודד עם מס של 27.5% על כל רכב שנכנס לשוק האמריקאי.
לדבריו, המותג פורשה נמצא "בין הפטיש לסדן" בין שוק סיני שהולך ונחלש לבין המכסים האמריקאיים החונקים - שני השווקים המרכזיים שלו. ההשלכות, ככל הנראה, לא יישארו רק בדוחות הכספיים, וייתכן והחברה תחליט להעלות מחירים של חלק מהדגמים.
הציפייה המרכזית של פולקסוואגן היא להפחתת המכסים ל-15%, מהלך שכבר הושג בהסכם עקרוני בין ארה"ב לאיחוד האירופי, אך עדיין אינו בתוקף. עד אז, החברה מקיימת מגעים עם הממשל האמריקאי בנוגע להקלות במסים על השקעות חדשות, כולל הקמת מפעל מקומי למותג אאודי, החלטה שתתקבל עד סוף השנה.

רכבי פולקסווגן (אילוסטרציה shutterstock)
למרות הלחצים, בלומה הדגיש כי פולקסוואגן אינה עוצרת: "אנחנו משקיעים בארה"ב בהיקפים אדירים. זה שוק אסטרטגי עבורנו". מניית החברה עלתה השנה בכ-15%, אך הלחצים נמשכים.
לצד הביקורת על המכסים, בלומה ביקש להפנות זרקור גם לעתיד החשמלי של החברה. פולקסוואגן השיקה את דגם הקונספט החשמלי הקטן ID. Cross, שצפוי לצאת לשוק במחיר פתיחה של כ-25 אלף אירו, ומהווה את ההשקה הרביעית במשפחת רכבי ID - אחרי דגמים כמו ID.2 all ו-ID. GTI Concept.
"עבדנו קשה כדי לשפר את התוכנה ואת ביצועי הסוללה", אמר בלומה, "ואנחנו מובילים כיום את שוק הרכב החשמלי באירופה עם נתח שוק של 28% מהשוק החשמלי". הדגם החדש כולל סוללה בטכנולוגיית "תא מאוחד", שאמורה להוזיל עלויות ולהגביר את הביצועים.
בלומה התייחס גם לחדירת היצרניות הסיניות לשוק האירופי: "תחרות זה דבר טוב, כמו בספורט. כשיש מתחרים טובים, אתה משתפר". לדבריו, פולקסוואגן מוכנה לאתגר ולא חוששת מהתחרות, אלא רואה בה מנוע לשיפור עצמי.
אך בזמן שפולקסוואגן מציגה אופטימיות באירופה, התחזיות בארה"ב מציירות תמונה קודרת. לפי קרל בראואר, אנליסט בכיר מ-iSeeCars, הפסקת הטבת המס הפדרלית לרכבים חשמליים (עד 7,500 דולר) בסוף ספטמבר עלולה לחתוך את מכירות הרכבים החשמליים בחצי ולהחזיר את נתח השוק שלהם מתחת ל-4%.
במהלך אוגוסט נרשמה בהלה בשוק, מעל 130 אלף מכוניות חשמליות נמכרו, לפני תום ההטבה. אך בראואר מזהיר שכבר ברבעון הרביעי נראה צניחה חדה. גם יצרניות כמו GM וטסלה צפויות לסבול מירידה במכירות, כשחלקן, כמו לוסיד, כבר מציעות הנחות בגובה ההטבה כדי לעודד רכישות.
החשש הגדול אף יותר הוא הפסקת תמריצי הייצור הפדרליים. לפי בראואר, הממשלה צפויה להפסיק לעודד ייצור רכבים חשמליים בארה"ב, ובמקביל לבטל את הענישה שהוטלה על יצרניות שמייצרות יותר מדי רכבים מונעי דלק. "לא יהיה גזר ולא מקל", הוא מתריע.
משקיעים ניצבים בפני דילמה: האם מדובר בהיסטריה זמנית שתייצר הזדמנות לרכוש מניות כמו טסלה, פורד, פולקסווגן ו-GM בזול? או שזהו סימן לאובדן המומנטום של השוק כולו? אם מאמינים שהרכב החשמלי כאן כדי להישאר, ייתכן שזו רק תקופת מעבר, אבל בינתיים, הדרך לשם רצופה בחששות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה