השוק
אילון מאסק יקבל טריליון דולר מטסלה? זו האישה שעומדת מאחוריו
בעלי המניות של טסלה יחליטו בעוד כחודשיים האם לאשר לאילון מאסק את חבילת התגמול הגדולה בהיסטוריה, אבל מי עומדת מאחורי המהלך? הסיפור המלא על האישה החזקה בטסלה שפועלת מאחורי הקלעים
חבילת השכר החדשה שהוצגה לאילון מאסק, מנכ"ל טסלה, שיכולה להגיע לשווי של טריליון דולר, היכתה גלים בשוק. מאחורי המספרים העצומים מסתתרת אסטרטגיה ברורה של דירקטוריון החברה: להשאיר את מאסק מחויב לחלוטין בעשור הקרוב, ולוודא שטסלה תמשיך להוביל בתחומי הבינה המלאכותית, הרובוטיקה והרכב האוטונומי.
מי שמובילה את המהלך היא רובין דנהולם, יו"ר הדירקטוריון, שכבר החלה במסע שכנוע לקראת ההצבעה הגורלית של בעלי המניות ב-6 בנובמבר.
זו לא הפעם הראשונה שרובין דנהולם מובילה מהלך שנוי במחלוקת מול בעלי המניות של טסלה. למעשה, רק לפני כשנה היא עמדה בראש ניסיון לשכנע את המשקיעים לאשר מחדש את תוכנית התגמול הקודמת של מאסק, בשווי של כ-56 מיליארד דולר, תוכנית שבוטלה בבית המשפט במדינת דלאוור.
כעת היא חוזרת עם הצעה שאפתנית בהרבה, והפעם, היא יוצאת למסע שיווק פומבי חריג, הכולל ראיונות לתקשורת ומפגשים עם גופים מוסדיים.

רובין דנהולם, יו"ר טסלה. קרדיט: ויקיפדיה/ CeBIT Australia
לטענת דנהולם, מדובר לא רק בצעד כלכלי אלא במהלך אסטרטגי חיוני להצלחת החברה. "העתיד של טסלה עם אילון מאסק טוב יותר מאשר בלעדיו", היא אמרה לאחרונה, והבהירה שבדקה ברצינות את האפשרות שטסלה תמשיך בלעדיו, והגיעה למסקנה שזה יהיה מהלך שיפגע קשות בחברה.
החבילה שהוצעה למאסק כוללת מנגנון תגמול תלוי ביצועים, שמתחלק ל-12 שלבים. כל שלב תלוי בהשגת יעדים ספציפיים, ובראשם העלאת שווי השוק של טסלה מ-1 טריליון דולר כיום ל-8.5 טריליון דולר - זינוק של פי 8.5.
בנוסף, נדרשת עמידה ביעדים תפעוליים שאפתניים במיוחד: מסירה של 20 מיליון כלי רכב בשנה, ייצור של מיליון רובוטים דמויי אדם מדגם "אופטימוס", והפעלת צי מסחרי של מיליון מוניות רובוטיות.
לצד זאת, מאסק דורש להחזיק לפחות ב-25% ממניות טסלה - דרישה שהציג בעבר כתנאי לכך שימשיך להוביל את מאמצי הבינה המלאכותית והרובוטיקה בחברה, ולא יעביר את מרכז הכובד לחברות אחרות שבבעלותו כמו SpaceX.
מנקודת מבטם של המשקיעים, הצעת השכר הזו עשויה להיראות מופרכת, אך היא גם מעבירה מסר ברור: טסלה לא מוכנה לוותר על מאסק. הדירקטוריון מבהיר כי השארתו של מאסק חיונית כדי להגשים את החזון הטכנולוגי הגרנדיוזי של החברה ולהצדיק את מכפילי הרווח הגבוהים שהשוק נותן לה.
בניגוד לחברות ציבוריות רבות אחרות, דירקטוריון טסלה מקבל את התנהלותו הייחודית של מאסק, כולל המעורבות בחברות נוספות ונטייתו לסוגיות פוליטיות. דנהולם עצמה מודה שהיו לה שיחות "קשות" עם מאסק, ולעיתים הוא מקשיב ולעיתים לא. "אני לא מודדת את הזמן שהוא משקיע, אלא את התפוקות", היא מסבירה.
ועדיין, הדירקטוריון דורש שמאסק יתמקד יותר בטסלה, לפחות ברמה שתאפשר לו להוביל את החברה לשיאים החדשים שהיא שואפת אליהם. לכך נועדה חבילת השכר - להציב את הגזר הגדול ביותר שניתן כדי לרתום את מאסק לעשור נוסף של מחויבות.
רובין דנהולם מכהנת כיו"ר דירקטוריון טסלה מאז 2018, ולאורך השנים הפכה לדמות מפתח בשימור מערכת היחסים עם מאסק, תוך שהיא מציגה עצמה כנאמנה לאינטרסים של בעלי המניות. בעבר הובילה גם את רכישת חברת סולאר-סיטי שבבעלות מאסק, מהלך שנוי במחלוקת שאושר ברוב דחוק.
למרות ביקורת שהוטחה בה על פיקוח רופף מדי על מאסק, היא משוכנעת שבזכות התגמול מהעבר, טסלה הגיעה לשווי של טריליון דולר. לשיטתה, גם הפעם, מדובר בהשקעה בעתיד של החברה. לדבריה, ההצעה הנוכחית לא נועדה רק לתגמל את מאסק אלא גם "לשמר ולתמרץ אותו" בזמן שטסלה מנסה להפוך מחברת רכב לחברת בינה מלאכותית ורובוטיקה.
אחד התנאים שמאסק הציב במהלך הדיונים על התוכנית החדשה הוא הבטחה לשיעור הצבעה של לפחות 25%. במקביל, הוא הבהיר שלא יסכים למגבלות על מעורבותו הפוליטית או על עיסוקיו בחברות אחרות. מנגד, הדירקטוריון ביקש ממנו לצמצם את מעורבותו בזירה הפוליטית, שלדבריו "לא היטיבה עם החברה".
למעשה מאסק אף רמז כי ייתכן שיעזוב את טסלה אם לא יקבל את דרישותיו. עבור המשקיעים, זהו סיכון שקשה להם לקחת, ולכן רבים מהם, כפי שדיווחה דנהולם, פנו לדירקטוריון בבקשות להבין מה העתיד של החברה עם או בלי מאסק.
ההצעה צפויה להגיע בקרוב להצבעת בעלי המניות, שיצטרכו להחליט האם מדובר במהלך הכרחי לשימור הגאון שמאחורי טסלה, או בתמריץ מופרז שמקבע את שליטתו המוחלטת של מאסק?
עוד ב-
כך או כך, ברור שמדובר בצומת דרכים עבור החברה. טסלה אמנם מתמודדת עם ירידה בקצב המסירות, כישלון של ה-Cybertruck ועתיד מעורפל בתחום הרובוטים, אבל בעיני הדירקטוריון - דווקא עכשיו, יותר מתמיד, היא זקוקה לאילון מאסק.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



