השוק

משכנתאות: הריבית זינקה ב־30%, כ-55 אלף מבקשים דחייה

הבנקים הציעו לדחות את ההחזרים ב־3 חודשים, ומזרחי-טפחות הציע דחייה של 4 חודשים. רוב המבקשים לא פוטרו או הוצאו לחל"ת. בנק ישראל מעריך כי ערב פסח מספר מבקשי הדחייה יגיע ל־140 אלף
בועז גולדברג | 
משכנתא (צילום Pixabay)
55 אלף נוטלי משכנתאות הגישו בקשות לדחיית תשלום המשכנתא, בהתאם להצעתם של הבנקים לאור משבר הקורונה, כך פרסם היום בנק ישראל, שהעריך שעד ערב פסח מספר מבקשי הדחייה יגיע ל־140 אלף משקי בית. הבנקים הציעו לדחות את ההחזרים ב־3 חודשים, כאשר מזרחי טפחות הציע דחייה של 4 חודשים. רוב המבקשים לא פוטרו או הוצאו לחל"ת.
הבעיה של מחוסרי עבודה אינה נעלמת בשל דחיית ההחזרים - היא רק נדחית במספר חודשים. זאת משום שהבנקים לא האריכו את תקופת המשכנתא. כל מי שנהנה מהפוגה זמנית בתשלומים יידרש להחזיר את הסכום שהקפיא על פני פרק זמן קצר יותר. לפי הערכות, לקוח שדחה תשלום של כ־7,000 שקל לשלושה חודשים, יידרש לשלם בהמשך תקופת המשכנתא סכום של כ־10 אלף שקל.
לדברי גורמים בעולם המשכנתאות, יש קיטון של עד 60% במספר הלקוחות שמגיעים לבקש משכנתאות חדשות. מי שיבחרו לקחת משכנתא כיום, צפויים לעבור בדיקות קפדניות יותר של יכולת החזר. כך או אחרת, התנאים שמציעים הבנקים כיום יקרים משמעותית מאלה של לפני חודש. לדברי אותם גורמים, יש התייקרות מחירים שעדיין לא מוצדקת לתקופה. כך, לדוגמה, לפני שבוע וחצי הבנקים התחילו להעלות את המחירים, כשאם הריבית הייתה סביב 3.3% ועלתה לכ־4.3% - הרי שמדובר בעליה של כ־30%. יש שיגידו, ניצול ציני. 
השאלה המרכזית היא מה יקרה בתרחיש לפיו בסוף תקופת ההקפאה הלקוחות לא יוכלו לעמוד בהחזרי המשכנתא. במקרה של אלפי לקוחות ללא יכולת החזר, סביר שהבנקים ירצו ללכת לקראתם כדי למנוע קריסה כללית. אלא שמיחזור של משכנתא ופריסה מחדש של ההלוואה כנראה תיפגע שוב בלקוחות ותציב אותם בפני תנאים נחותים בהשוואה לאלה שקיבלו בעבר. האם בנק ישראל יתערב בצורה מסוימת, אולי בעקיפין, וייתן לבנקים ערבויות? האם המדינה תציע לבנקים חבילה שתאפשר להם לא לפגוע בלקוחות? האם נראה יותר ויותר דירות שילכו לתהליך של כונס נכסים? עדיין מוקדם לקבוע, אך כרגע אלו הן המגמות המסתמנות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה