השוק

מניות הקנאביס: "פוטנציאל הכנסות של מיליארדים בשנים הקרובות"

שוק הקנאביס העולמי שווה כבר 74 טריליון דולר, וגם חברות ישראליות מריחות את ההזדמנות להפיק רווחים. בבורסת ת"א הושק מדד מיוחד למניות הקנאביס בו כלולות 9 חברות וחגיגת המניות רק החלה. מנכ"ל פנאקסיה: "חל שינוי בתפיסה לגבי הקנאביס, והפוטנציאל הכלכלי הוא אדיר". מה צפוי לנו ב-2021? 
שרון טל |  3
מניות הקנאביס (צילום freepik, Istock)
משבר הקורונה החל באי ודאות גדולה, הן בשל ההגבלות ואף הסגרים גם במדינות ובמעצמות עולמיות, והן בשל ההזדמנויות העומדות בפתח. אחד התחומים הבולטים במיוחד הוא תחום מניות הקנאביס, שתפס תאוצה בשנים האחרונות וגם במשבר הקורונה.
נפח השוק של מניות הקנאביס ברחבי העולם עומד על 74 טריליון דולר, והיד עוד נטויה. כך לדוגמה, חברת SMG הגדולה בעולם בתחום, עם נתח שוק של כמעט 11 מיליארד דולר (מניה בשווי 197$). אחריה ACB עם נתח שוק של 9 מיליארד דולר (ערך מניה של 8.85$), ובמקום השלישי, חברה שבחרה שם נפוץ בשם WEED, עם נתח שוק של 8.98 מיליארד דולר וערך מניה של 25.91$.
 
*חברות הקנאביס הגדולות בעולם, לפי נתח שוק
גם בישראל הוכרז על מדד מיוחד למניות הקנאביס, הכולל 9 חברות ישראליות בשווי כולל 1.7 מיליארד שקל. הגדולות שבהן הן אינטרקיור (שווי של 425 מיליון שקל), פנאקסיה ישראל (שווי של 313 מיליון שקל) ושיח מדיקל (229 מיליון שקל), שמשקל כל אחת מהן במדד הוא 15%. חברת ההשקעות האמריקאית Global X אף סימנה את תחום הקנאביס כאחד התחומים הבולטים להשקעה ב-2021, וגם החברות הישראליות מריחות את ניחוחות ההצלחה.
"פוטנציאל הכנסות של מיליארדים מייצוא בשנים הקרובות"
השימוש בקנאביס במדינות מסוימות בעולם כבר הותר לשימוש למטרות הנאה ופנאי, אך במקומות רבים הוא עדיין משמש לצרכים רפואיים בלבד. כך יותר ויותר מדינות פותחות את השוק למוצרים מבוססי קנאביס רפואי, מה שמאפשר לחברות פארמה להגדיל את נפח הייצוא שלהן. המשמעות – כסף, והמון ממנו.
ד"ר דדי סגל, מנכ"ל חברת פנאקסיה שכלולה גם היא במדד מניות הקנאביס עם שווי שוק של 313 מיליון שקל, מסביר על השינויים בשוק הקנאביס בשנים האחרונות: "אנו רואים שינוי מגמה חיובי לגבי הקנאביס ברחבי העולם, כמו גם בישראל, בה הפניות של משרד הבריאות לנושא הולכת וגוברת".
מה הגורם לשינוי?
"מבינים שלצמח הזה יש יכולות לעזור לא ל'סטלנים' אלא לחולים שהרבה פעמים לא יכולים לקבל מענה תרופתי אחר, והקנאביס זה שמועיל ביותר. בנוסף, רמת הסיכון בשימוש בקנאביס היא יחסית נמוכה, וביחס של עלות-תועלת ומול העובדה שזה עוזר לאנשים, הנטייה של הממסד הרפואי היא הרבה יותר חיובית".
איך זה בעצם משפיע על חברות הקנאביס?
"השינוי בתפיסה לגבי הקנאביס בעצם יצר יותר אפשרויות לייצוא רפואי של המוצר. אנחנו מייצאים כיום לגרמניה, אוסטרליה ומדינות נוספות, כשהצפי הוא שהייצוא ייפתח יותר בחודשים הקרובים. המשמעות של זה היא במכפלות של אנשים ברחבי העולם, והרבה יותר כסף על אותו המוצר. אם בישראל הלקוח משלם בין 600-700 שקל בחודש על קנאביס רפואי של 35 גרם בערך, בגרמניה המחיר הממוצע הוא 500-600 יורו בחודש. הייצוא מאפשר את הגדלת הרווחים ולכן הפוטנציאל של השוק הישראלי הוא עצום וזה גם בא לידי ביטוי במניות הקנאביס. להערכתי, פוטנציאל ייצוא הקנאביס יכניס לחברות ישראליות כ-5 מיליארד יורו בטווח של 3 השנים הקרובות".

חן גלילי
ד"ר דדי סגל, מנכ"ל פנאקסיה ישראל. צילום: חן גלילי
איך לגליזציה בישראל יכולה לתרום לחברות הקנאביס?
"ההנחה שלנו שזה ייטיב בהרבה פרמטרים. יורידו את כמות הרגולציה בישראל שהיא בין הגבוהות בעולם, כך שהרבה חברות שעוסקות בשוק הרפואי יוכלו לעסוק גם בפנאי ולהגדיל את המכירות. יש גם המון משתמשי 'פנאי', להערכתי כ-30%-40%, שהם למעשה משתמשים רפואיים לא מוכרים רשמית כמו הלומי קרב, שצריכים את הקנאביס למטרות רפואיות, אך במקום לעבור את הפרוצדורה הבירוקרטית הקשה, צורכים דרך השוק השחור. עדיין צריך להבין שהפוטנציאל הגדול של הקנאביס הוא בייצוא ופחות בשוק הישראלי שהוא קטן יחסית בהיקפו".
 מה צפוי לנו בשוק הקנאביס ב-2021?
"יש פוטנציאל גדול לכך שנחווה שנה 'ירוקה' בכל הקשור למניות הקנאביס. אנו רואים את המגמות בעולם ואת השינוי החיובי בתפיסה לגבי הקנאביס. אמנם בארה"ב הרשויות הפדרליות עדיין לא מקבלות את השימוש בקנאביס למטרות פנאי, אבל אנחנו מעריכים שזה ישתנה בשנים הקרובות. נוסיף לזה שהולך להיות ממשל דמוקרטי בארה"ב, דבר שצפוי לתמוך מאוד בסקטור הקנאביס ולחזק את הפוטנציאל הכלכלי בשנים הבאות".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    טריליון או מיליארד ???? (ל"ת)
    בולבולון 01/2021/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טריליון
    תמים 10/2021/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    1 טריליון זה 1,000 מיליארד
    סגור
  • 1.
    השוק לפני תיקון ואתם מפמפמים
    כושכוש 01/2021/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    איפה הודעת אזהרה !
    סגור