השוק

מנכ"ל חודש דצמבר | רמי לוי בריאיון ל-ice על רכישת ישראייר: "נבחן את שוק הטיסות"

לאחר מאבקים מול מוטי בן משה ויגאל דמרי, רמי לוי הצליח לשכנע את מחזיקי האג"ח  של איי.די.בי וזכה ברכישת ישראייר. עסקת הענק תוביל לחיבור עם לקוחות הרשת ואולי בדרך למהפכה בשוק הטיסות. רמי לוי הוא מנכ"ל חודש דצמבר של ice | ריאיון
יהודה לוינגר | 
רמי לוי (צילום יחצ)
סופית: חברת התעופה ישראייר נרכשה על ידי איש העסקים רמי לוי, לאחר שהצעתו גברה על השניים האחרים שהתמודדו מולו במכרז: מוטי בן משה - הבעלים של דור אלון, וחברה פרטית בבעלות יגאל דמרי.
לוי רכש את 51% ממניות החברה דרך חברת BGI לה שותף לוי תמורת 82.6 מיליון שקל, ועוד 24% נוספים שנרכשו על ידי רמי לוי עצמו תמורת 39 מיליון שקל. בנוסף, מחזיקי האג"ח של איי.די.בי יוכלו למכור את המניות שנשארו ברשותם לרמי לוי וחיים שלום - השותפים ב-BGI תמורת 40 מיליון שקל.
בראיון ל-ice, מספר רמי לוי על רכישת ישראייר כמטרה שנועדה להשיג הטבות עבור הצרכנים של רשת הקמעונאות שברשותו: "יש אג'נדה לשרת את הצרכן ושאפשר להיטיב איתו, ולייצר סינרגיה בין הרשת יחד עם העסקים בלי שזה יגרום לניגוד עניינים".
האסטרטגיה שהובילה את רמי לוי להיכנס לתחום התעופה מקושרת בחיבור שייעשה עם רשת רמי לוי דרך כרטיס המועדון של הצרכנים. לוי לא מסתיר את העובדה שגם כאיש עסקים החברה אותה רכש יכולה להביא לו רווח כספי, אבל המטרה נשארה הצרכנים והלקוחות של "רמי לוי" - אם זה צבירת נקודות בטיסות, או הנחה לטסים: "איפה שאני חושב שאני יכול להיטיב עם הצרכנים שלנו, שם אנחנו נהיה".
מעבר לכך נראה גם מהפכה בשוק הטיסות? "יש לנו אסטרטגיה ואנחנו נבחן את שוק הטיסות. אני בודק כל דבר שיאפשר לבצע מהפכה שתיטיב עם הצרכן".
המהלכים היו כולם שלך או שהתייעצת לפני? "הציעו לי את הרעיון והתייעצתי עם מי שמסביבי האם זה מתאים או לא, כמובן שמי שמכריע בסוף כן או לא זה אני אבל אני מתייעץ ולומד ממי שיכול ללמד ולהסביר לי. אני שם את האגו בבית".
לוי מוסיף כי בכל הקשור לרכישת ישראייר: "התקשרתי להרבה אנשים שהיו ועבדו שם בעבר, גם מנכ"לים לשעבר בכל מני תחומים. אני בוחן את העסקה יורת מחמישה חודשים. עוד לפני שזה יצא דרך איי.די.בי ניהלתי שיחות מול אדוארדו אלשטיין שרצה למכור לי באופן עצמאי כאשר הוא עוד החזיק בישראייר והיה יכול למכור. לאחר מכן זה השתנה לאחר שהוא לא פרע את החוב ומי שנכנס לתמונה היו בעלי האג"ח של איי.די.בי".
היית נעול על העסקה, ונאבקת מול המתחרים. לא היה פשוט. "מאחר ובדקתי את העסקה לעומק העניין, חשבתי ואני חושב שזה יכול להיטיב גם עם העסק עצמו כעסק וגם עם עיסוקיי מסביב. אני חושב שגם ככה זה היה יותר מתאים לי מאשר לאלה שהלכו בסופו של דבר מולי".
לוי מוסיף גם את ההטבות שבהצעה שלו, את החובות הצבורים בסך 200 מיליון שקל של ישראייר, ואפילו בחברה שחוכרת את המטוסים גם שם לוי בודק את האפשרות לשפר את ריביות השכר שהם משלמים לחכירה ולפעול להוזלה.
"כל מדרגה שאני עולה, יהיו שתי מדרגות ביטחון מתחת"
העסקה לרכישת ישראייר מגיעה לאחר שבתקופת הקורונה רשת "רמי לוי" שגשגה אל מול ענפים אחרים: "התחום שלנו, ענף הקמעונאות, שגשג בתקופת הקורונה לעומת ענפים אחרים שבאמת קיבלו מכה קשה כמו המלונות והמסעדות. מצד שני: אני לא מנצל את ההזדמנות שיש תקופה מסוימת שחלק שגשגו ואחרים נפגעו, אני לא עובד בצורה כזו".
נערכתם לתקופת הקורונה? "כרשת, כשהקורונה התחילה, כינסתי את כל ההנהלה, זה היה מוצאי שבת, ובאתי ואמרתי: חבר'ה, תשמעו, יש פה מלחמה: הרשת שלנו מוגדרת כמל"ח, משק לשעת חירום. אנחנו לא יודעים לאן תלך המלחמה והתפקיד שלנו זה לשרת הציבור בדברים חיוניים, במזון. אז אנחנו נערכים לתקופה של מלחמה ובזמן מלחמה צריכים לעבוד בזמן שהשאר במקלטים ואנחנו עובדים - וזה אותו הדבר גם עכשיו. החלטנו שכל העובדים יגיעו לעבוד ושנשמור עליהם בריאותית. לכן פעלנו ובדקנו מהי הקורונה וחיזקנו את העובדים כדי שיכולו להמשיך בעבודתם".
לוי מרחיב על התחושות באותה תקופה של מרץ-אפריל: "הייתה למעשה מלחמה שלא ידענו לאיזה כיוון זה ילך. כמנכ"ל, האחריות שלי כלפי החברה שלי וגם החברה הכללית לדאוג שיהיה מלאי וסחורה ללקוחות לאורך זמן. בחודש החודש ניהלנו את העסק במצב חירום". 
עוד מוסיף לוי על התנהלות רשת הסופרמרקטים שלו מאחורי הקלעים: "שמנו מטרה לדאוג לעובדים וללקוחות מפני המחלה. אנחנו הראשונים שהצבנו אלכוג'ל ונתנו כפפות ללקוחות לשמור עליהם שלא ידביקו אחד את השני וגם לא את העובדים. בנוסף, דאגנו שיהיה מספיק מלאים בשל הפאניקה שיהיו חוסרים, ומתוך מטרה להרגיע את הציבור. עשינו את כל זה תוך כדי תנועה, שיפרנו עמדות וגם חיזקנו את מערך האונליין שלנו - הייתה תכנית לגדול תוך תוך שנה וחצי פי שניים מהמחזור באונליין, ובסוף זה קרה תוך חודש וחצי ולא תוך שנה וחצי". 
בסוף זה היה מבחן טוב לבחון את חוזקה של הרשת.
"הרשת חזקה מאוד והתמודדה מצוין עם המשבר. יצרנו שיתוף פעולה עם צה"ל וסיפקנו 150 אלף משלוחים למבוגרים שלא יכלו להגיע לסניפים. בסוף המטרה זה קודם כל לשרת את הצרכן, ועברנו את זה באמת בהצלחה".
אם הקורונה הייתה פוגשת את רמי לוי, אי שם בשנות ה-70 עם חנות אחת - היית גם נופל או שכאיש עסקים יש לך תמיד תכנית גיבוי?
"אני זוכר את עצמי באותה תקופה, לא היו הרבה עובדים שהתחלתי את העבודה, אז כן הייתי שורד ואני נמצא בתחום חיוני שלא היה נסגר. כאיש עסקים אני לא לוקח סיכונים וכל מדרגה שאני עולה יהיו שתי מדרגות ביטחון מתחת למקרה שאני אפול".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה