השוק

הצמיחה בארה"ב חזרה לרמה של לפני הקורונה; חשש מהתמתנות בצמיחה

הכלכלה האמריקאית צמחה ברבעון השני של השנה בקצב שנתי של 6.5%, רמה משביעת רצון אבל הערכות שהקצב הזה לא יישמר בחודשים הקרובים מעיבה על הכלכלה האמריקאית
ניצן כהן | 
וול סטריט (צילום unsplash pexels)
הכלכלה האמריקאית צמחה ברבעון השני של השנה בקצב שנתי של 6.5% וזאת בהמשך לנתון ברבעון הראשון של השנה שהצביע על צמיחה שנתית של 6.3%. ההערכות בקרב כלכלנים בוול סטריט מדברות על התמתנות בקצב הצמיחה בחודשים הקרובים בשל התפשטות וריאנט הדלתא.
הפיקנטריה בנתון שפורסם הערב היא שקצב הצמיחה חזר לרמה של לפני משבר הקורונה, וזה טוב. אבל הכלכלה האמריקאית, כמו גם זו העולמית נמצאת כרגע בנקודה מעניינת והיא המשמעות של התפרצות מחודשת של וריאנט הדלתא.
נתחיל את הניתוח הזה מהסוף: קונצנזוס ההערכות של הכלכלנים בניו יורק מדבר על התמתנות בקצב הצמיחה, פגיעה בכלכלה בגלל ההתפרצות המחודשת ומכאן מגיעה המסקנה שלהם שהפדרל ריזרב לא רק לא יצמצם את המדיניות המוניטרית שלו, אלא עשוי להרחיב אותה במקביל לתוכנית הגרנדיוזית של הבית הלבן - וזה הדלק שמניע היום את וול סטריט.
כרגע מסתמן קונצזוס בקרב מקבלי ההחטות ברחבי העולם והוא: צריך לנסות לפחות לחיות לצד הקורונה. מי שיחלה, יחלה. מי שימות, ימות אבל ההצגה חייבת להימשך. מצב בו משביתים למשך שנה את הכלכלה העולמית הוא בלתי אפשרי, זה הקונצנזוס כרגע.
מגרש המשחקים של העולם, שנמצא בישראל פוגש כלכלה שהאיצה בצורה מרשימה מיד לאחר שהושלם מבצע החיסונים וניתן היה להתחיל לחשוב על איך משלמים את החשבון על ההזרמה הגדולה של כסף לכלכלה. בישראל אנחנו מדברים על מספרים קטנים, אבל כשמדברים על אירופה וארה"ב - זו כבר אופרה אחרת.
המספרים גדולים אבל אם ישראל תצליח עם בוסט שלישי לעצור את התפשטות וריאנט הדלתא, הרי שהמחיר שהכלכלה תשלם סביר. אם לא? או שנחזור למדיניות הסגרים שתעשה שמות בכלכלה או שניאלץ לחיות לצד הקורונה וזה עלול להמית אסון מסוג אחר לגמרי על הכלכלה. האסון הזה הוא החדרה של פחד לליבות הציבור ומכאן הדרך להפחתת הפעילות מחוץ לבית קצרה, ומכאן הדרך לפגיעה בכלכלה, איטית אך ארוכת טווח, קצרה עוד יותר.
מקבלי ההחלטות צריכים לקבל החלטות כרגע ונראה שבישראל מתקבלת כרגע ההחלטה ללכת לבוסט שלישי, אם הוא יצליח ישראל והעולם כולו ינשמו לרווחה, אם לא? צריך יהיה להתחיל לקבל החלטות מסוג אחר לגמרי כמו איך מייצרים כסף נוסף להתמודד עם מגבלות תנועה והתקהלות, איך עושים את זה לאחר שגילינו שלא קל לשלם את המחיר שגבתה שנת 2020.
אז בתקווה שהניסוי שמתחיל ביום ראשון בישראל יצליח, נראה כי אנחנו לקראת שרשרת של בוסטרים שיינתנו כל חצי שנה עד שהמדע יפתור את הבעיה הזו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה