השוק

יונתן כץ: קצב עליית השכר לא מהווה כרגע איום אינפלציוני

החשש הגדול שהעלאות השכר בישראל יביאו לעליית המדרגה האינפלציונית, ממנה כולם חוששים; הכלכלן הראשי של לידר, יונתן כץ מעריך שבשלב הזה קצב העלאות השכר לא מהווה איום על הכלכלה
ניצן כהן | 
יונתן כץ (צילום צביקה דור)
אם יש קונצנזוס בין הכלכלנים הרי שכולם מסכימים שאם יש איום על היציבות הכלכלית הוא יבוא מתחום השכר ולכן אם יהיה גל העלאות שכר בכלכלה, הרי שנצפה לעליית מדרגה אינפלציונית וככל שלא נראה גל כזה, הרי שהאיום מהתפרצות אינפלציונית - מתרחק.
הכלכלן הראשי של לידר, יונתן כץ. מבכירי הכלכלנים בישראל מעריך שקצב עליית השכר לא מהווה איום אינפלציוני, בשלב הזה. כץ מבסס את מסקנתו על כך שמתחילת הקורונה, השכר הממוצע במשק עולה בקצב שנתי של 4%, בפרט בענפי התקשורת ומידע (7.6%) ושירותים מקצועיים (8.1%), אשר משקפים בעיקר את ענפי ההיי טק. ניתוח זה מבוסס על נתוני המגמה בחודש יוני 21 לעומת ינואר 2020 בחישוב שנתי.
סקר מגמות בסקטור העסקי מצביע על המשך התרחבות בפעילות הכלכלית בקצב מהיר יחסית בחודש אוגוסט, אם כי מעט נמוך יחסית לחודש יולי. מסתמנת התמתנות בציפיות האינפלציה שנה קדימה בענף המסחר ל- 1.26% מ- 1.33% לפני חודשיים, אך האצה בציפיות האינפלציה בתעשייה ל- 1.54% מ- 1.4%.
כץ מציין בסקירה השבועית שלו כי מסתמנת עלייה חדה יחסית בצריכה באוגוסט. "בממוצע של חודש אוגוסט, סך הרכישות בכרטיסי האשראי עלה ב- 1.6% (נתונים מקוריים)  ועלה ב- 14% לעומת הרכישות באוגוסט 2020. לפי האומדן שלנו, בניכוי העונתיות הרכישות עלו ב- 4%-5%, זאת בשל צמצום משמעותי ביציאות לחו"ל. עלייה בביקוש המקומי מהווה גורם אינפלציוני מסוים, בפרט במחירי אירוח ונופש ומוצרים בני קיימא".
"נתוני החשבונאות הלאומית החזקים והעלייה בסביבת האינפלציה היו יכולים לאפשר להתחיל לצמצם בהדרגה את מידת ההרחבה של המדיניות המוניטרית, אולם לאור התחדשות העלייה בתחלואה מוטב לנקוט במשנה זהירות ולהותיר לעת עתה את המדיניות הנוכחית.
"כלומר, אלמלא העלייה בתחלואה, אותו חבר היה בעד לצמצם את המדיניות המרחיבה (כנראה על ידי צמצום ברכישות אג"ח, אך אולי גם על ידי העלאת הריבית? לא ברור). מדובר בינתיים בחבר אחד (לפי הערכתנו, כנראה פרופ' ראובן גרונאו), אך סביר להניח שבתרחיש של ירידה בתחלואה והמשך ההתאוששת בפעילות ובתעסוקה, אחרים יצטרפו לגישה זו".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה