השוק

בנק ישראל למשקיעי הנדל"ן: הלוואות הון עצמי למשפחה חוזרות

הפיקוח על הבנקים מקל על המערכת הבנקאית במתן הלוואות שישמשו להון עצמי לרכישת דירה נוספת; ההקלה באה לאחר שהפיקוח על הבנקים הטיל פצצה על המערכת כשאסר על מתן הלוואה להשלמת הון עצמי לדירה
ניצן כהן |  9
בכירים בבנקים (צילום רמי זרנגר, עמוד הפייסבוק של בנק ישראל, יחצ גדי דגון, אבשלום ששוני, אורן דאי)
בנק ישראל מוותר למשפרי הדיור ומודיע שהורים יוכלו לשעבד את דירת המגורים לבנק כדי שזה יעמיד משכנתא גדולה יותר שתהווה גם את רכיב ההון עצמי לרכישת דירה עבור הילדים.
כאן המקום לציין כי בנק ישראל אסר על המערכת הבנקאית לשעבד דירת מגורים נוספת לבנק כדי לקבל הלוואה להון עצמי לרכישת דירה נוספת. היום הפיקוח על הבנקים מחריג חלק ממשפרי הדיור אבל לא רק, אלא מאפשר לקרובי משפחה מדרגה ראשונה לשעבד דירה כדי לקבל הון עצמי לרכישת דירה נוספת.
נסביר במה דברים אמורים. כדי לצנן את שוק הנדל"ן הורה בנק ישראל בטיוטה של הוראה למערכת הבנקאית להפסיק עם הפרקטיקה של מתן הלוואות להון עצמי לרכישת דיור. הפרקטיקה הזו הייתה טובה לכולם: אדם יכול היה לשעבד שתי דירות (דירת המגורים והדירה השניה שהוא רוכש) ולקבל 100% מימון לרכישת דירה נוספת וכך למעשה הפך לבעלים של דירת מגורים ודירה להשקעה.
את הפרקטיקה הזו ביקש הפיקוח על הבנקים לעצור ועל הדרך גרם לבעיה חדשה (לפחות לפי הפרשנות של המערכת הבנקאית) שככל הנראה נגרמה בשל חוסר בהירות של ההוראה המקורית, והיא של רוכשי דירה ראשונה שביקשו להיעזר בהורים, שישעבדו דירה שלהם כדי להשלים את ההון העצמי לילדים מותרת וזאת בניגוד למשקיע מהשורה שנאסר עליו לשעבד דירה נוספת כדי לקבל מימון להון העצמי הנדרש ממנו.
הפרקטיקה הזו של שעבוד דירה כדי לעזור לילדים נהוגה יותר במגזר החרדי בעיקר בגלל ששם נהוג להתחתן בגיל צעיר לפני שיש מזומן לזוג הצעיר שיכול לשמש הון עצמי ולכן הם נעזרים בנכסי נדל"ן של ההורים.
כאן חזר בנק ישראל לתמונה והיום הודיע למערכת הבנקאית (בקובץ של שאלות ותשובות ולא בתיקון טיוטת ההוראה) שניתן להעמיד הלוואה נוספת להון עצמי בשעבוד של דירה נוספת, במידה ומדובר בבעלות על הדירה שנמצאת בידי קרוב מדרגה ראשונה.
כאן המקום להדגיש כי גורמים במערכת הבנקאית טוענים כי אין שינוי במדיניות של הפיקוח על הבנקים אלא מדובר באי הבנה של ההוראה הקודמת, שלא אסרה על מתן הלוואה בשעבוד של דירה בבעלות של אדם מקרבה ראשונה ולכן הורים יכלו גם על פי הנוסח המקורי של ההוראה, לשעבד דירה ולקבל הון עצמי לילדים. הנושא הזה לא הובן כך בבנקים ולכן ולכן בנק ישראל והפיקוח על הבנקים מבהירים היום את הנושא.
נבהיר דבר נוסף, ההלוואה שמאפשר בנק ישראל לקחת היא קרובים מדרגה ראשונה שישעבדו דירה שלהם, הם יהיו הלווים והם יהיו אחראים להחזר ההלוואה כשמטרת שתצויין בבקשה תוכל להיות: השלמת הון עצמי לקרוב מדרגה ראשונה.
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    איך מטילים פצצה כזאת מהיום להיום???
    רון 10/2021/08
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מי האנשים ההזויים בבנק ישראל שמקבלים החלטות כבדות כאלה מעכשיו לעכשיו? אנשים באמצע חתימת חוזה לא יודעים מה לעשות. שלא לדבר על כך שתמיד דופקים את מעמד הביניים המסכן שבסך הכל מבקש לרכוש דירה שתניב לו כמה שקלים, הופכים אותו ל"משקיע נדלן". אידיוטי והזוי
    סגור
  • 5.
    הלכתי לאיבוד! אי אפשר לכתוב בצורה ברורה, שכל אדם יבין?
    חרטא 10/2021/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אפשר לשעבד דירת מגורים קיימת לצורך רכישת דירה להשקעה יחידה /ראשונה?
    סגור
  • אפשר
    שי 10/2021/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אפשר לצורך דיור/שיפור דיור. לא לצורך השקעה
    סגור
  • 4.
    בנק ישראל הצליח להוריד את מעמד הביניים לתחתית
    אלירן 10/2021/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הצליח כל הכבוד תמשיך כך!!!!
    סגור
  • 3.
    בנק ישראל לכו תחפשו מי יחזיק לכם את ערך הכסף
    גל 10/2021/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שהדפסתם לאגח זבל בהרחבה כמותית . אשכרה התפכחתי כמעט קניתי נכס מאיזה משקיע שעשה 180% על דירה מסריחה
    סגור
  • 2.
    האם מדובר על ילד גם מתחת לגיל 18 ?? (ל"ת)
    משה 10/2021/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • בדיוק מה שעבר לי בראש... נקווה שכן ?? (ל"ת)
    אבי 10/2021/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • שאלה ישראלית , מצאת כבר קומבינה (ל"ת)
    חחח 10/2021/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    בדיחה
    אני 10/2021/06
    הגב לתגובה זו
    2 0
    נראה שהנגיד בקושי סיים כיסא א
    סגור