השוק

רואי החשבון בהישג ענק: יקבלו פטור מדיווח שעות

רשות ניירות ערך פטרה את רואי החשבון מלכתוב בדוחות הכספיים של החברות הציבוריות כמה שעות עבדו בתמורה לשכר הטרחה שלהם
ניצן כהן |  7
ענת גואטה (צילום ענבל מרמרי pixbay)
הצלחה לרואי החשבון. רשות ניירות ערך פטרה אות רואי החשבון מלכתוב בדוחות הכספיים של החברות הציבוריות כמה שעות הם עבדו. על פי התיקון החדש, רואי החשבון ידווחו רק על איזה שירות נתנו וכמה כסף קיבלו.
באופן תמוה למדי רשות ניירות ערך מסבירה כי הדיווח גרם להגברת התחרות בתחום הביקורת מה שהביא לשחיקה בשכר הטרחה שהחברות הציבוריות שילמו להם. ברשות לניירות ערך אומרים היום ששכר הטרחה שמשולם לרואי החשבון בישראל נמוך בהשוואה עולמית ולכן אפשר לצמצם את הדיווח.
כאן המקום לציין שרשות ניירות ערך, בהחלטה המוזרה הזו גורמת להפחתת התחרות בענף ראיית החשבון ולהעאלת שכר הטרחה המשולם לרואי החשבון.
 
לא ברור מדוע רשות ניירות ערך מתערבת בנושאים כמו שכר הטרחה המשולם לרואי החשבון במקום להתמקד באיכות הביקורת, מה שברור הוא שההחלטה הזו היא אחת ההחלטות המוזרות והלא צפויות של הרשות בעידן הנוכחי. בקיצור, החלטה מוזרה מאוד.
לדברי רו"ח שטרק, הנשיאה היוצאת של  לשכת רואי חשבון "בתום פעילות אינטנסיבית שהובלתי בלשכת רואי חשבון במשך שלוש השנים האחרונות בנושא, אני שמחה שהגענו לתוצאה המיוחלת. זוהי אבן דרך מרכזית בפעילות לעצירת השחיקה בשכר הטרחה. יצאנו לדרך עם פנייה לענת גואטה, יו"ר הרשות ניירות ערך בסוף שנת 2018 כחלק מהיעדים שהצבתי עם כניסתי לתפקיד נשיאת לשכת רואי חשבון.
"הצגנו בפני רשות ניירות ערך מחקר מקיף שערך פרופ' דן וייס, רו"ח,  ראש מכון קסירר בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב. המחקר שבדק חברות ציבוריות, הצביע על ירידה חדה בתעריף שכר טרחה ממוצע בביקורת משנת 2006, אז החילו את החובה לדיווח של החברות על גובה שכר הטרחה בדוחות הכספיים, ובנוסף לו גם חובת הדיווח על היקף השעות, דיווח שגרם לפגיעה משמעותית ברואי החשבון המבקרים ובעבודת הביקורת, וביקשנו לדווח על שכר כולל ללא פירוט שעות, כנהוג בארה"ב ובאנגליה.
"רשות ניירות ערך בראשות ענת גואטה, יו"ר הרשות, בדקה את הנושא לעומק, ולאחר תהליך ארוך ומעמיק של כשלוש שנים, אשר כלל קול קורא לציבור, הובא התיקון לאישור בתהליך חקיקה שכלל חתימת שר האוצר אביגדור ליברמן על התיקון, ואישורה של ועדת הכספים בכנסת שהתקבל אתמול".
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    מחיר נמוך=איכות נמוכה
    מה לא ברור 11/2021/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מחיר הביקורת היום בארץ היא ביזיוני ביחס לעולם וכתוצאה מכך השכר של רואי החשבון הוא נמוך מאוגףד. ההיסק המאוד פשוט שלא הצלחת לעשות הוא ששכר נמוך מושך כוח עבודה פחות איכותי. תוסיף לזה את מצוקת כוח האדם (שוב, שכר נמוך) ותגלה שאיכות הביקורת בארץ נמוכה מאוד כי אין מספיק אנשים ואלו שיש התמריץ שלהם נמוך מאוד
    סגור
  • 5.
    מעניין, מי קיבל מה. (ל"ת)
    מוטי 11/2021/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    באמת לא הבנת מה הקשר? בא נסביר לך
    דורון 11/2021/10
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אחד מהשניים, או שאתה באמת לא יודע ואז תשים את המפתחות ולך הבייתה. או שאתה מיתמם בצורה מביכה ומטופשת. עכשיו, מה נראה לך, שבשכר הטרחה לרואה חשבון נמוך כפי שהיום (בין הנמוכים בעולם אם לא הנמוך באופן יחסי) תהיה איכות ביקורת גבוהה? ברור שנמוכה. אתה רוצה איכות? תשלם! אתה לא יכול להביא עובדים איכותיים למקצוע בשכר נמוך. מה שאומר, שכר גבוה לעובדים איכותיים, מה שאומר גביית שכר טרחה גבוה על ידי המעסיקים שלהם הווה אומר המשרדים. על איכות משלמים חביבי. רוצה סיטרואן יד 4 תשלם בהתאם. רוצה מרצדס חדשה תשלם בהתאם. אם אפילו הרשות מבינה את זה...מה איתך...
    סגור
  • 3.
    מה תמוה?
    מיכאל 11/2021/10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כך זה בכל העולם,רק בישראל היה עיוות של דיווח שעות.
    סגור
  • 2.
    למה ההחלטה מוזרה?
    אחד 11/2021/10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ההחלטה מאוד הגיונית. לפני כמה שנים, כדי לזכות בנתח שוק הוריד אחד המשרדים הגדולים את שכ"ט לרמה לא ריאלית. התוצאה היא ביקורת ברמה נמוכה ודוחות שאי אפשר להתסמך עליהם. מחירי הביקורת צריכים לעלות משמעותית אחרת עדיף לבטל את חובת הדיווח.
    סגור
  • 1.
    ככה זה ממשלת שמאל
    מגיב שפוי 11/2021/09
    הגב לתגובה זו
    0 1
    דואגת לחזקים כמו שהיה תמיד..
    סגור
  • זה מהלך שיצא לדרך לפני כמה שנים (ל"ת)
    מיכה 11/2021/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור