השוק

אמזון חטפה קנס עצום – כמה זמן ייקח לה לשלם?

בפעם השנייה תוך שבועיים הוטל על ענקית המסחר ברשת קנס – והפעם הגובה שלו הוא יותר ממיליארד דולר. האם אמזון מסוגלת להרשות לעצמה לשלם אותו – והאם תעשה זאת?

יאיר מור | 
ג'ף בזוס, אמאזון (צילום מתוך עמוד הפייסבוק של ג'ף בזוס, ויקיפדיה/Joe Mabel)
רשות התחרות האיטלקית ברומא הודיעה הבוקר כי היא מטילה על אמזון קנס עצום בסך של 1.13 מיליארד אירו בשל ניצול כוחה המונופוליסטי לצורך פגיעה בתחרות והגברה נוספת של שליטתה בשוק.
 
לפי הודעת הרשות, החברה ניצלה את כוחה הרב בתחום המכירות המקוונות במדינה כדי לאלץ מוכרים להשתמש בשירותי ניהול המשלוחים שלה. בין היתר, היא התנתה השתתפות במבצעי קידום מכירות כמו בלאק פריידיי וימי מכירות נוספים בשימוש של המוכרים בשירותי המשלוחים שלה, כך שמי שמשתמש בשירותים חיצוניים לא יוכל להופיע במסגרת המבצעים. בנוסף, תווית Prime, המציינת את שירות המשלוחים המהירים של אמזון, היתה גם היא בלעדית למי שמשתמש בשירותיה, בעוד מי ששולח את המוצרים בעזרת שירותים חיצוניים לא יכול להבטיח משלוח מהיר גם אם הוא כן מספק כאלו.
הרשות טוענת כי לא רק שמוכרים שבחרו שלא להשתמש במשלוחי אמזון נפגעו בשל חוסר יכולת להופיע במסגרת מבצעים מיוחדים או חיפוש אחר משלוחים מהירים, אלא גם סבלו מסיכוי גבוה יותר להיחסם מהשירות בשל תלונות לקוחות על אי עמידה ביעדים שונים. זאת בעוד חברות שמוצריהן נשלחו באמצעות שירותי אמזון קיבלו "הנחות" באכיפת הנהלים הללו.
במקביל, שימוש בשירותי המשלוח של אמזון היה כרוך במגוון "תמריצים" הפוכים, שנועדו למנוע ממוכרים למכור את מוצריהם במקביל דרך אתרי תיווך אחרים.
כאמור, הרשות הטילה על החברה קנס עצום, לצד דרישה להעניק לסוחרים המשתמשים בשירותי משלוחים חיצוניים את אותן זכויות שמקבלים סוחרים המשתמשים בשירותי אמזון. אמזון נדרשת לשכתב ולאכוף את הנהלים החדשים תוך שנה, וגוף עצמאי יפקח על היישום של הדרישה.
דובר מטעם אמזון מסר בתגובה לאתר Engadget כי "אנו חולקים קשות על החלטת רשות התחרות האיטלקית ונערער עליה. הקנס והצעדים המוצעים אינם מוצדקים ואינם פרופורציונליים. יותר מחצי מכלל המכירות השנתיות באמזון איטליה באות מעסקים קטנים ובינוניים, והצלחתם עומדת במרכז המודל העסקי שלנו. לעסקים קטנים ובינוניים קיימים מספר ערוצי מכירה למוצריהם גם ברשת וגם מחוצה לה: אמזון היא רק אחת מהאפשרויות הללו. אנו משקיעים ללא הפסקה בתמיכה בגדילתם של 18,000 העסקים הקטנים והבינוניים האיטלקים המוכרים באמזון, ונספק מספר כלים למוכרים שלנו, כולל אלה המנהלים את המשלוחים בעצמם".
זה הקנס השני שמטילה רשות התחרות האיטלקית על אמזון תוך שבועיים: בסוף החודש שעבר הטילה הרשות על אמזון קנס בגובה של כ-68 מיליון אירו על שיתוף פעולה סודי עם אפל ליצירת מונופול על מכירות אוזניות של אנקית הטכנולוגיה האמריקאית.
למרות כוונתה של אמזון לערער על הקנס, היא לא תתקשה לשלם אותו גם אם תפסיד: גובה הקנס בדולרים הוא 1.28 מיליארד דולר, בעוד אמזון מכניסה לפי הדו"ח הרבעוני האחרון שלה מדי יום 1.2 מיליארד דולר – כך שאת גובה הקנס ייקח לה מעט פחות מ-26 שעות לגייס.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה