השוק

כספי הפנסיה שלכם בסכנה: זו ההוכחה שהאכיפה בישראל במשבר

החולשה של רשות התחרות, העיכובים בקבלת החלטות בפיקוח על שוק ההון הותירו את הפיקוח על הבנקים ורשות ניירות ערך לבד במערכה על הגנת האינטרס הציבורי; הרשות הייתה היחידה שהתמודדה עם משה חוגג והיא גם היחידה שמתמודדת עם אקירוב
ניצן כהן |  4
אלפרד אקירוב (צילום יחצ)
כל מי שמסקר את מערכת אכיפת החוק בשנים האחרונות יכול להעיד שהמערכת הוחלשה עד כדי שהאינטרס הציבורי כמעט והופקר. בכל פעם שהמערכת גילתה עצמאות אינטלקטואלית (כמו המשטרה בתקופת רוני אלשייך והגשת כתבי האישום נגד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו) היא נתקלה במתקפה משולחת רסן ובמינויים שהחלישו אותה ולכן ההתאוששות של המערכת היא איטית (להחריד) מה שמותיר די זמן "לחתולים" לתקוף מהר את האינטרס הציבורי ולהעמיד את הציבור בפני עובדה מוגמרת.
כאן נכנסים מספר רגולטורים שאמונים על הגנת האינטרס הציבורי ואם נוציא היבטים עליהם אמונה המשטרה הרי שאנחנו מדברים על הפיקוח על הבנקים, רשות ניירות ערך, רשות התחרות והפיקוח על שוק ההון והביטוח.
 
שתי פרשות איימו לערער את האמון במערכת הפיננסית (אחת נפתרה ואחת עוד לא) והמשותף לשתיהן שכל הרגולטורים עמדו מהצד באדישות להוציא רשות ניירות ערך שהתאוששה מהר ואף פעלה.
הפרשה הראשונה הייתה פרשת משה חוגג וקמן קפיטל. בקליפת אגוז נזכיר שחוגג רצה למזג לתוך קמן קפיטל פעילות קריפטוגרפית ופעילות NFT ולמעשה להעמיד את כספי הפנסיות של הציבור הישראלי בסכנה בעיקר בגלל הקושי לעקוב אחרי הכסף, לנטר אותו ולקבל דיווחים שמשקפים את המציאות בזמן אמת. למעשה ברגע שהכסף היה מגיע לפעילות הקריפטוגרפית היו הפנסיות מאבדות את הקשר לכסף וצריכות להסתמך על המצגים של חוגג.
כאן עמדה הרשות לניירות ערך על הרגליים האחוריות ודרשה מקמן וחוגג גילוי מוגבר בכל הנוגע לפעילות הזו ולתכנונים שלו על כספי הפנסיה וכיצד הוא מתכוון לנהוג באחריות בהשקעה של פנסיות של אנשים קשיי יום.
מובן שחוגג וקמן לא שיתפו פעולה עם הרשות לניירות ערך ולכן הרשות הגבירה את הלחץ על העסקה הזו עד שהיא התפוצצה. והנה חודשים ספורים בלבד אחרי התפוצצות הפרשה הרי שחוגג נעצר ונחשד בהונאת משקיעים ועבירות מין, נעצר ונחקר. עכשיו שוו בנפשכם מצב בו כספי הפנסיה של הציבור היו מושקעים בפעילות הזו - הרי שבסיכוי גבוה שהם היו נמחקים.
והנה אנחנו מגיעים לפרשה נוספת והיא פרשת אלפרד אקירוב. בקליפת אגוז נזכיר שכלל ביטוח היא אחת החברות המרכזיות בישראל בנושא ניהול כספי פנסיה של הציבור. מנהלי ההשקעות בכלל ביטוח החליטו להשקיע סכומים ניכרים באלרוב (חברת הנדל"ן של אלפרד אקירוב) וזו ביקשה להזרים כסף לחברה בשם לוקה שאחד מבעלי המניות שלה הוא ג'ורג'י, הבן של אלפרד וזאת מבלי לדלל את חלקו של ג'ורג'י או לדרוש ממנו להשקיע בהתאם לחלקו בחברה.
מנהלי ההשקעות של כלל החליטו לעמוד על הרגליים האחוריות ולהתנגד באופן אקטיבי להזרמה שלשיטתם פוגעת בעמיתים שהם אמונים על כספם וכאן הסיפור מתחיל להסתבך.
אלפרד (האב האוהב והמגונן של ג'ורג'י) התחיל לקנות מניות של כלל ביטוח בפעולה שגרמה לאנדרלמוסיה שלמה בחברה כשכמעט כל מי שהיה מעורב בהחלטה נאלץ לאכול את הכובע עד שכלל ביטוח נאלצה למכור את החזקתה באלרוב (ועל הדרך הוחלפו בכירים בחברה שחלקם היו מעורבים בהחלטה). אקירוב האב הבין (לא שהוא לא הבין קודם) את הכוח וההשפעה שיש בשליטה על כספי הפנסיה של הציבור והחליט לרכוש את השליטה בכלל ביטוח.
וכאן, הרגולציה ממלאת פיה מים ואינה עושה דבר. לא למנוע, לא לאשר עם מגבלות, לא לגלות את דעתה כדי שהחוסכים והעמיתים של כלל ביטוח יקבלו החלטות מושכלות אם להותיר את הפנסיה שלהם בכלל ביטוח או להעביר אותם וכן הלאה.
והנה רשות ניירות ערך שוב היחידה שמתאוששת ובשל העובדה שידיה כבולות היא מבקשת גילוי, ועוד גילוי ועוד גילוי אולם המפתח לבלימה של העסקה או לאסדרה שלה נמצא בפיקוח על שוק ההון והביטוח וברשות התחרות. ובינתיים? רשות ניירות ערך תציף עוד מידע ובזמן הזה, כדאי שהלקוחות של כלל ביטוח יקבלו החלטות: מה הם עושים אם אקירוב יקבל היתר לרכישת השליטה בכלל ביטוח ומה הם עושים אם לא.
מה שכן, חולשת הרגלוציה ניכרת (והיטב) ולכן כדאי שהציבור, כן אותו הציבור שכולם משחקים עם הפנסיה שלו יגלה מעורבות גדולה יותר ואקטיבית יותר בכל הקשור לאחד הנכסים המשמעותיים ביותר שלו - הפנסיה שלו.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    הפקרת כספי הציבור
    רח 12/2021/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כספי הפנסיה שימשו למינוף הטייקונים ולכיסוי הפסדיהם ציבור השכירים, וציבור קשי היום מסבסד את החזירים חסרי המצפון.בעוד הם חוגגים וחיים חיי מותרות הם עושקים את האוכלוסיה העובדת, והנאנקת תחת יוקר המחיה שהם מיצרים. הבעיה שלציבור הרחב אין שליטה על כספי הפנסיה שלו.והיא ניתנת לקבוצה שרוצים ביקרה , וניתנת ללא ערבויות כמו שהציבור הרחב חייב להעמיד. הטייקונים יודבים על מיליארדים ועודים להם תיספורות על חשבון הציבור.
    סגור
  • 3.
    שום סיכון כספי פנסיה.
    ערימת שטויות 12/2021/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אין שום הצדקה לחקירה של חוגג והרגולציות של הקריפטו שנעשים בישראל נעשים אך ורק בסין וצפון קוריאה. שום מדינה מערבית לא אוסרת מחברת השקעות להשקיע בקריפוו
    סגור
  • 2.
    הגיע הזמן להחליף חברת ביטוח.
    אלון 12/2021/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אנו לקוח של כלל כבר 18 שנים, במידה ואכן יקרה הדבר. ואקירוב יהיה בעל השליטה של חברת "כלל". תוך 24 שעות אני מנייד את כל הכסף שלי לחברה אחרת. בהצלחה לכולנו!
    סגור
  • 1.
    ל"פיקוח על הביטוח" מסורת של העדפת האינטרסים של החברות
    הבנת הנקרע 12/2021/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    על חשבון האינטרסים של הציבור. אחר כך המפקחים לשעבר הולכים לעבוד בחברת ביטוח או אצל טייקון
    סגור