השוק

בנק דיסקונט: ההגבלות על רוסיה מתונות - ההשפעה בהתאם

עינת מאיר, אנליסטית המקרו בחטיבת השווקים של דיסקונט מעריכה שעיקר הפגיעה הכלכלית במערב תהיה מכיוון מחירי הסחורות והאנרגיה שילחצו את האינפלציה בהתאם; תגובת הבנקים המרכזיים תהיה מאתגרת
ניצן כהן |  1
זלנסקי ופוטין (צילום ויקיפדיה, pixabay, President of Russia /twitter)
הסנקציות של ארה"ב על רוסיה מתונות יחסית ולכן התגובה של כלכלת העולם תהיה בהתאם. כך מעריכה היום עינת מאיר אנליסטית מקרו בחטיבת השווקים של בנק דיסקונט. "למרות הקושי בחיזוי התפתחויות במשברים גיאופוליטיים, השפעתם על השווקים הינה לרוב קצרת טווח, ורגיעה מחזירה את תשומת הלב להתפתחויות הכלכליות" היא אומרת.
מאיר אומרת עוד כי "המשבר באוקראינה גורם לעליה באי הודאות ופוגע בשווקים, במקביל נרשמה עליה חדה במחירי האנרגיה והסחורות בכלל. למרות הקושי בחיזוי התפתחויות במשברים גיאופוליטיים, השפעתם על השווקים הינה לרוב קצרת טווח, והתפוגגות המשבר לרוב מחזירה את תשומת הלב של השווקים להתפתחויות הכלכליות, ובכלל זה סביבת האינפלציה וציפיות להעלאת ריבית.
 
ההשלכות הכלכליות של המשבר הנוכחי תלויות בתגובת המערב ובעומק המשבר, הסנקציות שהטיל המערב על רוסיה עד כה, הן מתונות יחסית, והשפעתן על הפעילות הכלכלית במדינות המערב צפויה להיות נמוכה, עם זאת, החרפת המשבר תוביל להטלת סנקציות חמורות יותר. ההשפעה על מדינות המערב תלויה בקשרים הפיננסיים, קשרי הסחר ועוד.
"גוש האירו צפוי להיפגע יותר מאשר ארה"ב ובריטניה, אך הייצוא של הגוש לרוסיה מהווה רק 4% מייצוא הגוש, ולכן קשרי הסחר אינם צפויים להוביל לפגיעה משמעותית. בנוסף, הקשרים הפיננסיים בין מדינות המערב, וגוש האירו, בפרט, לבין רוסיה הצטמצמו באופן משמעותי מאז סיפוח קרים ב.2014- לפיכך, ההשפעה העיקרית על גוש האירו צפויה להיות בעקבות התלות ביבוא גז ונפט מרוסיה, מכיוון שהגוש מייבא 40% מצרכי הנפט שלו ו20%- מהגז מרוסיה. תלות זו משמעותית במיוחד בצ'כיה, גרמניה ואיטליה.
"ההשפעה העיקרית על הכלכלה העולמית הינה באמצעות מחירי הסחורות. לאור חלקה המשמעותי של רוסיה בשוקי הסחורות, ובכלל זה בשוקי הגז, הנפט, המתכות והסחורות החקלאיות, נרשמות עליות במחירי הסחורות, כפי שבא לידי ביטוי בעליה החדה במחיר הנפט שעלה בעקבות המשבר לרמות שלא נרשמו מאז ,2014 והתקרב ל-100 דולר לחבית במהלך המסחר".
באשר להשפעה האינפלציונית שמאותגרת בלאו הכי, אומרת מאיר כי "העליות במחירי הסחורות תומכות בהחרפת הלחצים האינפלציוניים, בסביבת בה האינפלציה גבוהה ממילא.לפיכך, המשבר באוקראינה מגביר את הלחץ על הבנקים המרכזיים. אם במשברים קודמים הבנקים המרכזיים היו מסוגלים לתמוך בשווקים, היום הם מתמודדים בנוסף, עם לחצי אינפלציה משמעותיים, וחוששים כי העליות במחירי הסחורות יובילו לעליה בציפיות האינפלציה והשפעה ארוכת טווח על האינפלציה בפועל. תגובת הבנקים למשבר אינה חד משמעית, והבנקים ישקלו את התגברות לחצי האינפלציה מול החשש לפגיעה בביקושים".
בדיסקונט מעריכים עוד כי לאור הפגיעה הכלכלית הנמוכה וסביבת האינפלציה הגבוהה, הבנקים המרכזיים צפויים להמשיך ולרסן את המדיניות המוניטרית, ולכן ציפיות הריבית בארה"ב ובגוש האירו נותרו יציבות יחסית בימים האחרונים.
"המשבר ממתן את העליה בתשואות הארוכות, לאור מעבר לנכסים בטוחים, אולם, ההשפעה על התשואות הקצרות אינה משמעותית לאור היציבות בציפיות הריבית. אנו מעריכים כי רגיעה במשבר תוביל להמשך עליית התשואות הארוכות" מסיימת מאיר. 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אל תאמינו לבנק דיסקונט. הם חבורה של חובבנים (ל"ת)
    חושם 03/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור