השוק

בנק הפועלים נערך לעסקת ענק שתפנה מיליארדי שקלים לנדל"ן

בבנק הפועלים נערכים כבר תקופה לפינוי הון כדי להרחיב את הפעילות שלהם בתחום הנדל"ן ומימון תחום התשתיות; ל-ice נודע שההיערכות תגיע בימים הקרובים לשיאה והבנק יתחיל להוציא לפועל, מה שיפנה לו הון של מיליארדי שקלים למימון פעילות נדל"ן
ניצן כהן |  7
דב קוטלר מנכ"ל בנק הפועלים (צילום יחצ גדי דגון, Magma Images)
השבוע קרו שני דברים משמעותיים בתחום הבנקאות. הנפקת המניות של בנק דיסקונט ועסקת הביטוח הגדולה של בנק מזרחי שפינתה לו הון שרותק לתיק הלוואות של 3.7 מיליארד שקל. המהלכים של הבנקים הללו יש להן תכלית אחת: לשחרר להם הון כדי שיוכלו להמשיך לתת משכנתאות ולענות על הביקושים ההולכים וגדלים של הציבור לאשראי לעולם הנדל"ן.
בנק דיסקונט בחר בדרך השמרנית ביותר והיא הנפקת מניות שתכניס כסף לבנק ואותו הוא יוכל למנף למשכנתאות בסדר גודל של 4 מיליארד שקל (בשלב הראשון). מזרחי כדרכו בחר בדרך יצירתית וחדשנית והיא רכישת ביטוח לתיק אשראי של 3.7 מיליארד שקל מה שאמור לפנות לו הון שיתורגם (במינוף נכון) ל-4-6 מיליארד שקל משכנתאות.
 
ל-ice נודע כי בתקופה האחרונה נערך בנק הפועלים - הבנק הגדול במדינה - לעסקת ענק שתפנה לו הון משמעותי של מיליארדי שקלים שבמינוף נכון תתורגם לכמה מיליארדי שקלים שינתנו כמשכנתאות, כמה מיליארדי שקלים שיופנו למימון תשתיות ועסקאות מורכבות נוספות. בסך הכל בנק הפועלים נערך לפינוי הון שבמינוף נכון עשוי להגיע כאשראי לתחום הנדל"ן והתשתיות בהיקף של למעלה מ-5 מיליארד שקל.
כאן אנחנו צריכים להסביר לרגע את המנגנונים: מבלי להיכנס למספרים הרי שכל הבנקים בישראל נמצאים קרוב מאוד לגבול החשיפה המקסימלית המותרת להם לענפי הנדל"ן. כדי להתרחק מהמגבלה הזו הבנקים צריכים לעבות את ההון שלהם, לשחרר תיקי נדל"ן (משכנתאות) או לנקוט בדרכים יצירתיות אחרות.
עוד מספר נתונים מקדמיים: הדרישה של הציבור לאשראי בתחום הנדל"ן (קרי משכנתאות) הוא בלתי רגיל וכרגע אנחנו מדברים על משכנתאות שניתנות בפועל לציבור בהיקף כספי חודשי ממוצע של 10 מיליארד שקל. נתון שני: הריביות עולות, האינפלציה עולה וכך גם המרווחים שהבנקים גובים מהמשכנתאות גדלים (קרי הרווח שלהם מתיק הנדל"ן הולך ועולה) ובהינתן תנאי הרקע האלה לא פלא שהבנקים פועלים נמרצות לפינוי הון.
נחזור לבנק הפועלים: נכון להיום עומדות בפני הבנק מספר אפשרויות לפינוי הון ול-ice נודע כי הבנק פועל באופן אגרסיבי לעשות שימוש בכל הכלים שעומדים לרשותו. המהלכים שבהם החל הבנק לנקוט הם מהלכים דומים לאלה שנקט בנק מזרחי אבל בשל גודל העסקה, הצליח מזרחי להקדים את פועלים בהוצאה לפועל שלה. הפועלים פועל לרכישת ביטוח לתיק אשראי גדול שיפנה לו הון של כמה מיליארדי שקלים, ירחיק אותו ממגבלת החשיפה לנדל"ן מה שיתורגם מהר מאוד לעסקאות נדל"ן חדשות ורווחיות יותר (הרבה יותר).
במקביל, פועל הבנק למכירת חלק מתיק המשכנתאות שלו במהלך שגם הוא יפנה לבנק כמה מיליארדי שקלים שיופנו למשכנתאות חדשות (ורווחיות יותר). במקביל פועל הבנק לרכישת ביטוח מקרקעין וביטוח חוק המכר במהלך משולב גם הוא יפנה לבנק כמה מיליארדי שקלים שיופנו בחזרה למימון פרויקטי נדל"ן גדולים (במונחי ליווי בנקאי).
אולם מהלך נוסף ומשמעותי שנערכים לו בבנק וכנראה אחד המעניינים ביותר הוא פינוי הון למימון פרויקטי תשתית גדולים שיתבצעו בסינדיקציה. כאן נזכיר הבנק מטיל את כל כובד משקלו ואת התשומות הניהוליות המתבקשות כדי להוציא את המימון הזה לפועל כשבבנק מעריכים שעצם זה שלתקציב המדינה החדשה הוקצו עשרות מיליארדי שקלים למימון פרויקטי תשתיות לאומיות, תהיה רוח גבית לפעולה אגרסיבית מאוד שלו.
בפועלים לא הסתפקו במצבת כוח האדם הקיימת והכפילו את מחלקת הסינדיקציה של הבנק. אמנם מדובר במחלקה קטנה אבל זו מחלקה שמחייבת מקצועיות רבה והתמחות ספציפית כך שכל עובד במחלקה הזו יכול לפעול על מספר פרויקטים גדולים מאוד במקביל.
אם כן, אם חשבנו שהבנקים ובטח פועלים ומזרחי שנחשבים למתוחכמים מאוד, יצירתיים מאוד ואגרסיביים מאוד בפרויקטים שהם מעוניינים בהם, יישארו מחוץ למשחק - הרי שכדאי לכולנו לחשב מסלול מחדש.
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    בנק הפועלים חושב שהציבור מטומטם , אבל הציבור לא שוכח את
    צחי 04/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בנק הפועלים חושב שהציבור מטומטם , אבל הציבור לא שוכח את מעללי הבנק בפרשות שונות ציבור הלקוחות ינקום בבנק הפועלים לדיראון עולם
    סגור
  • 6.
    ניצול משלם המיסים ע'י קבלן פרטי בלוד
    אזרחים משלמי מס 04/2022/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קבלן יציקות בטון מנצל בלוד שטח ציבורי של סניף דואר לעסקיו הפרטיים -.ביזיון למשרד התקשורת ומדינת ישראל.הסניף נמצא ברחוב רמז 7 לוד.
    סגור
  • 5.
    המידע לא נכון
    שימי 04/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כבנקאי בחטיבה העסקית באחד הבנקים. אין משמעות לתיק המשכנתאות אלא לתיק האשראי שניתן ליזמי נדלן. שם יש מגבלה ולא קיימת מגבלה לתיק המשכנתאות. כתבה שגויה מהיסוד. נקודה נוספת- אף בנק לא קרוב למגבלת הון למעט פועלים.
    סגור
  • 4.
    בנק הפועלים ניצל הלומי קרב בניקוי כספומטים במשך 12 שנים
    ארנון לינד 04/2022/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הכל קיים בפייסבוק : https://www.facebook.com/Halomykrav/
    סגור
  • 3.
    בנק הפועלים ניצל הלומי קרב בניקוי כספומטים במשך 12 שנים
    רונית 04/2022/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    https://www.facebook.com/Halomykrav/
    סגור
  • 2.
    מרגש
    אולה 04/2022/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כמה מרגש רק שצריך כנראה להזכיר להם שהם עדיין בנק????
    סגור
  • 1.
    גידור הלואות
    רוברט 04/2022/01
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סאב פריים נוסח ישראל
    סגור