השוק

לבנון הכריזה על פשיטת רגל, נגיד הבנק מכחיש

לבנון הכריזה היום על פשיטת רגל כללית, אך נגיד הבנק מכחיש ואומר כי הבנק המרכזי של המדינה פועל כרגיל. מוקדם יותר הבנק העולמי הכריז על המשבר הכלכלי של לבנון כ"אחד הקשים שהיו בתקופה המודרנית"
מערכת ice | 
פיצוץ בלבנון (צילום פיצוץ בלבנון)
לבנון, זו שכונתה פעם "שוויץ של המזרח התיכון", הוכרזה היום כמדינה פושטת רגל. סגן ראש הממשלה סעדה א-שאמי הכריז גם על הבנק המרכזי כפושט רגל, אך נגיד הבנק, ריאד סלאמה, הכחיש כי הבנק בראשותו פשט רגל. בהצהרה של סלאמה נאמר: "מה שמופץ על פשיטת הרגל של הבנק המרכזי אינו נכון". הוא הוסיף כי הבנק עדיין ממלא את חובותיו החוקיות לפי סעיף 70 לחוק הכסף והאשראי, הקובע כי הבנק אמון על שמירה על שלמות המטבע הלבנוני ושמירה על יציבות כלכלית.
ההתמוטטות הכלכלית של לבנון, שהחלה באוקטובר 2019, הייתה שיאו של העידן שלאחר המלחמה במדינה. מנהיגי המיליציות של חיזבאללה תפסו את ההנהגה הפוליטית ומאז שומרים על השלטון. הכלכלה בניהולם לעתים פרחה, אך למעשה הייתה הונאה רצופת שחיתות תחת ניהול כושל.
 
הקריסה בסופו של דבר היה בלתי נמנעת, במה שהבנק העולמי מכנה אחד המשברים הכלכליים והפיננסיים הקשים שהיו בעולם בתקופה המודרנית. סגן רה"מ אל-שאמי אמר כי "אי אפשר להתעלם ממצבה של המדינה", ומכאן הסיקו שמשיכות מזומן לא יהיו פתוחות לכל האזרחים. "הלוואי והיינו במצב נורמלי", הוסיף.
המטבע הלבנוני איבד 90% מערכו, וכרסם ביכולתם של אנשים לרכוש למוצרים בסיסיים, לרבות מזון, מים, שירותי בריאות וחינוך. צרות אלו באו בנוסף להפסקות חשמל כלליות בשכיחות רבה, ומחסור בדלק. כמו כן, הכסף איבד מכוח הקנייה שלו, והמחירים זינקו במדינה שבה כמעט הכל מיובא. 
המשבר החמיר בעקבות מגפת הקורונה והפיצוץ האדיר בנמל ביירות באוגוסט 2020, שהרג 216 בני אדם, פצע אלפים והרס חלקים מהבירה. כאמור, בזמן שהמערכת הכלכלית קרסה, זו הפוליטית לא. אותה הנהגה שאחזה בכוח בשלטון לא עשתה כמעט דבר כדי לטפל במשבר. בסירוב לרפורמות בסיסיות, הם לא התקדמו בשיחות עם קרן המטבע הבינלאומית (IMF), והתוצאה היא שכיום כ-82% מהאוכלוסייה חיים בעוני, על פי האו"ם, ואחוז האבטלה מוערך ב-40%.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה