השוק

פסגות: בלימת מחירי הנדל"ן תלווה בהאטה כלכלית בישראל

הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות, גיא בית אור, מזהיר כי בלימת מחירי הנדל"ן תלווה בהאטה כלכלית כוללת: הלחץ על מחירי השכירות יתגבר בחודשים הקרובים; "שוק הנדל"ן יהיה אחד הענפים הראשונים בהם תורגש עליית הריבית"
ניצן כהן |  4
משכנתא (צילום vecteezy)
ניתוח של מדד המחירים לצרכן שבוצע על ידי הכלכלן הראשי של פסגות, גיא בית אור, מעלה חשש כי בלימת מחירי הנדל"ן תלווה בהאטה כלכלית בישראל. בית אור מעריך שכבר בזמן הקרוב נראה את הלחץ על מחירי השכירות כשבשורה התחתונה: שוק הנדל"ן יהיה הראשון להרגיש את "נחת זרוע הריבית העולה". אתמול פורסם מדד המחירים לצרכן שעלה ב-0.8% וקצב האינפלציה השנתית עלה לשיא של 11 שנים ברמה של 4%. ברמת הסעיפים לא היו הפתעות משמעותיות למעט סעיף הדיור שנותר ללא שינוי כאשר אנו הנחנו עלייה של 0.4%. במבט על הסעיפים השונים, 5 סעיפים רשמו האטה בקצב האינפלציה השנתי ו-4 האיצו כאשר בסעיף אחד (אחזקת דירה) הקצב נותר ללא שינוי.     "מבט על הפילוחים השונים של המדד מאותת לנו שקצב האינפלציה הבסיסי בישראל עולה בימים אלו בקצב הגבוה מיעד יציבות המחירים העליון של בנק ישראל. ביחד עם שוק העבודה ההדוק בישראל ופער התוצר החיובי, בנק ישראל צפוי להמשיך ולהעלות את הריבית בכל אחת מפגישותיו עד סוף השנה.   "כמובן שאי אפשר להתעלם מההתפתחויות בעולם ומשמעותם לסביבת המחירים בישראל. להערכתנו, אחד הסיכונים המרכזיים במבט למחצית השנייה של השנה, בעיקר מאזור ספטמבר יהיה למחירי המזון – "השוק" למחירי הסחורות החקלאיות בעולם בעקבות המלחמה צפוי לחלחל אל המחירים לצרכן בפיגור של מספר חודשים.     "בנוסף, הפיחות במהלך החודשיים האחרונים בשקל צפוי גם הוא להוביל ללחץ נוסף לעליות מחירים כאשר להערכתנו, סביבת השווקים הגלובלית צפויה לתמוך במהלך נוסף של פיחות במבט לחודשים הבאים" אומר בית אור.   "אנו ממשיכים להעריך כי סיכון מרכזי נוסף לתחזיות האינפלציה בישראל מגיע מכיוון סעיף הדיור - שימו לב שבינתיים מחירי הדירות בישראל ממשיכים להתייקר בקצב מהיר במיוחד כאשר אלו עלו ב-1.9% בחודש האחרון והשלימו עליה של 16.3% בשנה האחרונה. ואם זה לא מספיק, מדד תשומות הבנייה ממשיך לזנק עם עלייה של 1.0% שהולכת ישר לעלות של רוכשי דירות חדשות. לאור העובדה שמחירי הדירות נוטים להקדים את מחירי השכירות, אנו ממשיכים להעריך כי הלחץ לעליית מחירי השכירות יתגבר במהלך החודשים הקרובים.     "עם זאת, שוק הנדל"ן יהיה אחד הענפים הראשונים בהם תורגש עליית הריבית ולמעשה האפקט כבר החל. במהלך החודשים האחרונים ריביות המשכנתא עלו באופן משמעותי והתוצאות לא אחרו לבוא שכן נתוני מכירות הדירות מאותתים על ירידה זה החודש הרביעי ברציפות. מהלך עליית הריבית של בנק ישראל צפוי לקרר את עליות המחירים ואת המכירות בשוק הנדל"ן הישראלי, אך זה תהליך שייקח זמן ויהיה מלווה באופן בלתי נמנע בהאטה בפעילות הכלכלית בישראל".
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    מצוין
    א.בן חור 05/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הדגש על האטה! בואו מרגיע ונאט.יעשה לנו טוב.
    סגור
  • 3.
    בועה וסיכה קטנה
    72 05/2022/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    וצדק ואוראנוס קוראים שינוי שאפילו טייקוני נדלן לא יעמדו לפניו. קריסת מחירים משמא קריסה של שקרים והנדסת תודעה ודחייות והדפסות וכתבות ממומנות.
    סגור
  • 2.
    פשוט שטויות
    צפה 05/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ירידת מחירי נדלן אפשרית על ידי הגדלת ההיצע או מיתון. כל התיאוריות והפעולות שנמשכות במשך שנים התוצאה עליית מחירים.
    סגור
  • 1.
    הריבית תעלה יקנו פחות דירות ואז יבנו פחות דירות
    יוני 05/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 7
    ומחירי השכירויות יעלו לשמיים כי גם יקנו פחות כלומר יותר שוכרים ישארו שוכרים ופחות התחלות בניה מה שיעלה מחיר וישאיר יותר אנשים ללא דירה ובשוק השכירות. התוצאה העליה בתשואות השכירות ופחות דירות בשוק יעלו שוב את מחירי הדירות......ובקיצור - אין חדש תחת השמש ומחירי הדירות ימשיכו לעלות. הדרך היחידה לשנות את זה זה לגרום לבירוקרטיה בהליכי התיכנון להעלם והכי חשוב שהממשלה תוריד את המיסוי על הנדל''ן מאחר וכיום 65% ממחיר דירה זה מיסים אגרות והיטלים.
    סגור