השוק

בנק הפועלים מזהיר: הצמיחה תהיה נמוכה ממה שחושבים

בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים מעריכים כי הצמיחה הכלכלית בישראל ירדה מדרגה ולאחר התכווצות ברבעון הראשון, נראה צמיחה נמוכה ברבעון השני של השנה; "האינפלציה תגרום להתמתנות הצריכה"
ניצן כהן |  2
ויקטור בהר (צילום Magma Images, ענבל מרמרי)
בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים מייחסים משקל משמעותי להשפעה של האינפלציה על הצריכה הפרטית ומכאן הם גוזרים הערכה כי הצמיחה ברבעון השני תהיה נמוכה מכפי שהעבירו כולם מוקדם יותר.
"הצמיחה של המשק ירדה מדרגה. לאחר צמיחה שלילית ברבעון הראשון אנו מעריכים שגם ברבעון השני היא תהיה נמוכה. ההשפעה של האינפלציה ועליית הריבית היא הדרגתית. משקי הבית לא משנים את התנהגותם בין יום, וגם עסקים לא עוצרים תכניות שיצאו לדרך. העלאות הריבית גם הן לא בולמות כה מהר את האינפלציה, בדיוק כמו שריבית אפסית לא הזניקה פה את האינפלציה במשך שנים. ככל שהאינפלציה בינתיים מוסיפה להיות גבוהה, השפעתה תהיה בולטת במיתון הצריכה" אומרים בחטיבה.
 
"נתוני הרכישות בכרטיסי אשראי מצביעים על האטה ניכרת בקצב התרחבות הצריכה – בחודשים פברואר-אפריל גדלו הרכישות בקצב שנתי של 2.6%, לעומת עלייה של 5.1% בשלושת החודשים הקודמים. ניכרת ירידה בצריכה של מוצרי מזון ותעשייה שהושפעו ככל הנראה מיציאה מוגברת של ישראלים לחו"ל (הנתונים אינם כוללים רכישות בכרטיסי אשראי בחו"ל). הצריכה הפרטית צפויה להערכתנו להתמתן באופן ניכר בחודשים הקרובים, זאת לאור עליות המחירים במשק והפגיעה בכוח הקנייה.
"מספר המשרות הפנויות במשק המשיך לעלות בחודש אפריל ל- 153.3 אלף איש. רוב המשרות הפנויות הן בענפי השירותים (106 אלף איש), ושם גם מתרכזת העלייה בביקוש לעובדים. העלייה במספר המשרות הפנויות, בעוד המשק נמצא בתעסוקה מלאה מיוחסת להערכתנו למספר גורמים, שחלקם הם מבניים ולא צפויים להשתנות מהר. הקורונה גרמה לשינוי תפיסתי בקרב עובדים רבים, שהחליטו לשנות קריירה, או לצמצמם את אחוזי המשרה.
"הריבאונד בצמיחה מאלץ עתה את החברות לגייס עובדים חליפיים בגין אלו שעזבו. תהליך זה יצר לחצים לעליית שכר במגזר העסקי, והוא בעל פוטנציאל השפעה על האינפלציה. אנו מעריכים כי צמיחת המשק מאטה עתה, אך שוק העבודה נוטה להגיב בפיגור אחר השינויים בפעילות המשקית, ולכן יתכן שלחצי השכר ימשכו בחודשים הקרובים" הם אומרים.
 
באשר להאטה הצפויה בפעילות הכלכלית, אומרים בחטיבה הפיננסית של הבנק כי ציפיות להאטה בפעילות הכלכלית וייסוף בשער השקל הביאו לירידה בציפיות לאינפלציה. הציפיות לשנתיים הנגזרות במסחר בחוזים ירדו מתחילת החודש מרמה של 3% ל- 2.8% ואילו לעשר שנים מרמה של 2.4% ל-2.2%. העדכון העיקרי הוא למדדי המחירים של החודשים יוני ויולי. הממשלה תמשיך לפעול להערכתנו למיתון עליות המחירים במוצרים ושירותים שתחת שליטתה – חשמל, תחבורה ציבורית לדוגמה" הם מסיימים.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    צמיחה? מאימתי מעניין את הבנק הזה צמיחה?
    אופיר 05/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אותו מעניין עוד כמה מיליארדים יעשה על גב הציבור. בנק נוראי. מזמן כבר עזבתי אותו......
    סגור
  • 1.
    חוק מספר 1 בצרכנות נבונה
    חכם 05/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אף פעם לא להקשיב לבנק. אין לכם אותם אינטרסים
    סגור