השוק

"הרע מכל עוד לפנינו": גם בארה"ב הדלק נשקל בזהב

הבהלה לבנזין ולנפט: מחירי הדלקים בעולם שוברים שיאים והמגמה צפויה להימשך. באמריקה התייקר גלון בנזין ב-25 סנט בממוצע רק בשבוע האחרון. "רואים באופק ממוצע ארצי המתקרב ל-6 דולר לגלון". מלחמת רוסיה באוקראינה היא רק אחת הסיבות למצב
מערכת Ice | 
מחיר הדלק מזנק (צילום פלאש 90)
לא רק אנחנו משלמים יותר ויותר כדי לנסוע בדרכים. זה קורה בכל העולם, ובארצות הברית מוטרדים מכך מאוד. הממשל האמריקאי נוטה לתלות את עליית מחירי הדלק ואת האינפלציה הדוהרת בפלישה של רוסיה לאוקראינה, אך המלחמה המתמשכת במזרח אירופה היא רק אחת הסיבות לכך שנהגים אמריקאים משלמים מחירי שיא עבור בנזין. גורמים רבים דוחפים את המחירים למעלה.
לפי סקר של ארגון המכוניות האמריקני (AAA), בנזין רגיל הגיע לשיא של 4.87 דולר לגלון (יום ב') - עלייה של 25 סנט לגלון רק בשבוע האחרון. גם דלקים אחרים התייקרו, כשהמחיר לחבית נפט גולמי "ברנט" הגיע ל-120.18 דולר - עלייה של כ-17% בחודש האחרון וכ-65% לאורך חצי השנה האחרונה.
 
אמנם מחירי הדלק היו צפויים בכל מקרה לחצות את רף ה-4 דולר לגלון (לראשונה מאז 2008) בלי קשר למלחמה באוקראינה, לשיבוש ביצוא הנפט הרוסי או לסנקציות הכלכליות על רוסיה. אבל כעת, בשילוב הנסיבות, הממוצע הלאומי צפוי להגיע ל-5 דולר לגלון בשבועיים הקרובים, כך לדברי טום קלוזה, אנליסט אנרגיה גלובלי של OPIS, שעוקב אחר מחירי הגז עבור AAA. 
הממוצע הארצי עלה בהתמדה בחודש האחרון, וקבע 27 שיאים ב-28 האחרונים ימים. קרוב לרבע מתחנות דלק ברחבי ארה"ב גובות כבר כעת יותר מ-5 דולר לגלון עבור בנזין רגיל. קשה לחזות עד לאן יאמירו המחירים. "בהחלט ניתן לראות את הממוצע הארצי מתקרב ל-6 דולר" אומר קלוזה. לדבריו, ככל שהלימודים יפסקו והנסיעות בקיץ יתגברו, כך גם הביקוש והמחיר של הבנזין יגדלו. "עוד לפני אוקראינה ציפיתי לשבור את השיא", אמר קלוזה, "עכשיו השאלה היא בכמה נשבור את השיא".
 
אלה הגורמים העיקריים מאחורי עליית המחירים לשמיים בארה"ב, לפי CNN:
פלישת רוסיה לאוקראינה: רוסיה היא אחת מיצואניות הנפט הגדולות בעולם. במרץ הודיעה ארצות הברית על איסור רשמי על כל יבוא האנרגיה הרוסי. בשבוע שעבר הודיע ​​האיחוד האירופי על איסור על יבוא נפט רוסי באונייה. אובדן הנפט הרוסי בעקבות הסנקציות משפיע על המחירים ברחבי העולם, לא משנה היכן נעשה בו שימוש.
הקלות בסגרים בסין: גורם אחד ששמר במידת מה על מחירי הנפט היה הזינוק של מקרי קורונה בסין, והסגרים הדרקוניים בחלק גדול מהמדינה. אך ההגבלות מבוטלות בערים גדולות כמו שנגחאי, ועוד ביקוש ללא היצע מוגבר יכול רק להעלות את המחירים.
פחות נפט וגז ממקורות אחרים: מחירי הנפט צנחו מאז 2020 בעקבות המגיפה, והנפט הגולמי נסחר לזמן קצר במחירים שליליים. בתגובה, אופ"ק ובעלות בריתה, כולל רוסיה, הסכימו לקצץ בייצור כדרך לתמוך במחירים. וגם כשהביקוש חזר מוקדם מהצפוי, הם שמרו על יעדי ייצור נמוכים. חברות הנפט בארה"ב אינן מקפידות על סוגים אלו של יעדי ייצור מחייבים לאומיים. אבל הם נרתעו או לא הצליחו לחדש את הפקת הנפט ברמות של טרם המגיפה על רקע החשש שחוקים סביבתיים קשוחים יותר עלולים לצמצם את הביקוש העתידי. ממשל ביידן גם הגביל מאוד את קידוחי הנפט, בדגש על קידוחי נפט בטכנולוגיית פצלי שמן.
 
ביקוש חזק לגז: לצד ההיצע הנמוך, יש ביקוש רב מאוד. הביקוש מקבל דחיפה נוספת עם דעיכת הקורונה, כאשר העובדים הרבים שעובדים מהבית בחלק ניכר מהשנתיים האחרונות חוזרים למשרד, ואנשים חוזרים לבצע קניות ולצאת לבידור ונסיעות. תחילת עונת הנסיעות בקיץ בסוף השבוע של יום הזיכרון עוררה ככל הנראה את העלייה השנתית האופיינית בביקוש לגז ולדלק סילוני. חברות התעופה בארה"ב מדווחות כולן על הזמנות חזקות מאוד לנסיעות בקיץ, אפילו כשמחירי הטיסה מטפסים מעל לרמות שלפני המגפה.
וזה לא רק באמריקה: גם מחיר הדלק הממוצע בבריטניה הגיע השבוע לשיא חדש של 1.779 פאונד לליטר (כ-2.22 דולרים או כ-7.41 שקלים). בארץ, מחיר הדלק שוב זינק בשבוע שעבר ב-66 אגורות לליטר ועומד כעת על 7.72 שקלים לליטר אוקטן 95.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה