השוק

הכלכלן הראשי של מיטב: הריבית תעלה באוגוסט בעוד 0.5%

הכלכלן הראשי של מיטב, אלכס ז'בזינסקי מעריך שהמדדים הקרובים יצביעו על אינפלציה בקצב שנתי של כ-4.7% ולכן בנק ישראל יעלה את הריבית, כבר בחודש אוגוסט בעוד 0.5%
ניצן כהן |  1
עליות חדות בבורסה (צילום pixabay)
הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב, אלכס ז'בז'ינסקי, אומר היום שלהערכתו המדדים הקרובים יעלו בקצב שנתי של 4.7% מה שיחייב את בנק ישראל להעלות את הריבית באוגוסט בעוד 0.5% לרמה של 1.75%. 
"מהחלטה להחלטה בנק ישראל נהיה יותר מוטרד מהאינפלציה. עצם העלאת ריבית ב-0.5%, למרות שמדד המחירים האחרון לא היה גבוה מהתחזית, למרות שציפיות האינפלציה ירדו ולמרות שחלה הרעה משמעותית בפעילות הכלכלית בעולם, אומרת שהדאגה מפני בריחת האינפלציה מתגברת. בנק ישראל מחק מההודעה את ההגדרה "הדרגתית" לתהליך עליית ריבית גם כי אי אפשר לקרוא לקצב העלאות ריבית שהיה עד עתה כהדרגתי וגם כי הוא לא בטוח שהתהליך בהמשך יהיה באמת הדרגתי".
 
ז'בז'ינסקי מזהה את הדאגה של בנק ישראל מהשפעת עליית השכר על האינפלציה. "בנק ישראל מציין שהשכר הממוצע בניכוי השפעת הרכב המועסקים חצה את המגמה. כמו כן, בנק ישראל רואה את מה שקורה בתחום האינפלציה במדינות האחרות, שבחלק גדול מהן האינפלציה פשוט יצאה מהשליטה.
"להערכתנו, למרות עליית ריבית בשיעור יחסית גבוה, בנק ישראל עדיין "מאחורי העקום". המשק הישראלי נמצא בפאזה מוקדמת לעומת המדינות האחרות בהתפתחות האינפלציה. אם בארה"ב ומדינות נוספות האינפלציה כבר בשיא או אף מאחורי השיא, בישראל השיא צפוי רק בעוד מספר חודשים. בישראל עדיין אין סימנים ברורים של ירידה בביקושים שעשויים לקרר לחצי אינפלציה.
"מלבד העובדה שישראל נמצאת בשלב מוקדם יותר בהתפתחות הצמיחה והאינפלציה, יש לבנק ישראל עוד בעיה ייחודית שקשורה לשער החליפין. התנהגותו מתואמת לחלוטין עם התנהגות של שוק המניות האמריקאי. לבנק ישראל כמעט אין השפעה עליו, למרות שהוא הפך לגורם אינפלציוני משמעותי. היחלשותו של השקל בכ-5% מול הדולר מאז החלטת הריבית הקודמת לבדה מוסיפה כ-0.5% לאינפלציה השנתית. אם שוק המניות יוסיף לרדת, בנק ישראל יצטרך להעלות ריבית עוד יותר חזק, למרות שהירידה בשוק המניות תהיה כנראה על רקע היחלשות בפעילות הכלכלית".
לסיכום אומר ז'בז'ינסקי כי עד להחלטת הריבית הבאה ב-חודש אוגוסט המדדים של יוני ויולי צפויים להעלות קצב האינפלציה ל-4.7%. "מאוד סביר שה-FED יעלה את הריבית החודש בעוד 0.75%. בנסיבות אלו, גם בהחלטה הבאה בנק ישראל עשוי להעלות ריבית ב-0.5% ל-1.75%.
"בשורה התחתונה: אנו מעריכים שהריבית עשויה לעלות גם בהחלטה הבאה ב-0.5%. בעוד שנה הריבית צפויה להיות נמוכה מעט מהתחזית של בנק ישראל ולעמוד על כ-2.25%-2.50% בהשפעת האטה במשק ובלימה בקצב עליית הריבית ע"י הבנקים המרכזיים  הגדולים בעולם בסוף 2022- תחילת 2023".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    עליה חדה מידיי
    אור 07/2022/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מזה הדבר הזה. מעלה ומעלה ועוד במהירות עצומה איך אפשר להתארגן על זה. זה יפיל משפחות.
    סגור