השוק

הבחירות הכריעו את ליברמן? בכירים בבנק זועמים, וארה"ב במסר מסוכן

ליברמן נפגש עם ראשי המערכת הבנקאית המקומית ודרש מהם להקל על אנשי עסקים, עולים ומקבלי קצבאות להעביר כסף מרוסיה ואליה; האזהרה שהגיעה מארה"ב הכריעה את הכסף - הבנקים הישראלים לא ישברו את משטר הסנקציות על רוסיה
ניצן כהן |  4
אביגדור ליברמן (צילום פלאש 90/ אוליבייה פיטוסי, vecteezy)
מצבו הפוליטי של ליברמן מורכב, הוא שר האוצר בימים שהאינפלציה מרימה ראש (4.4% בחישוב שנתי), הריבית בתוואי עולה ובכלל האווירה היא שאנחנו לקראת משבר כלכלי. לא קל להיות שר אוצר בימים כאלה. את האינפלציה כבר מרגישים וגם את הריבית ולצאת לבחירות במצב כזה - לא נעים.
ליברמן התחיל את הקדנציה כשר האוצר דווקא יפה. הוא נכנס לאוצר ונתן לעבוד. פתאום ישיבות היו פוריות יותר, תחושת הלכידות חזרה למשרד החבול הזה והצבע חזר ללחיים.
העבודה על תקציב המדינה הראשון מזה שלוש שנים הולידה את תקציב החלומות: רפורמות, תיקצוב מחדש של פרוייקטים והתאמה שלהם למציאות, השקעה בתשתיות ובכלל, חוזרים לעבוד, זה היה המסר.
ליברמן לא היסס להתנגש עם מוקדי כוח כמו החקלאים, שאף אחד לא באמת מתעסק איתם, אבל שר אוצר בשנה הראשונה שטוען ש"מילה שלו זו מילה" יכול להיכנס לזה בכוח, לשחרר את הכלכלה הישראלית (ואת הצרכן הישראלי) מכבליהם, להוזיל את יוקר המחיה וככה כשיגיע לבחירות הוא יקבל (או לפחות אמור לקבל) תמונת מצב כלכלית סבירה של ירידת מחירי המזון והחקלאים, מתחילים להשתקם ולהבין שלא צריך לפחד מתחרות היא אפילו יוצרת הזדמנויות חדשות.
 
באוצר מספרים שלאט לאט ראו את ליברמן הישן והטוב, זה שבמשרד הביטחון סיפרו עליו שהוא לא מקשיב בישיבות, לא מתעניין וכן הלאה, זה שמחפש כותרות בתקשורת והנה הרפורמות מתפוגגות להן ובמקום שר אוצר חזק עם חזון ויוזמה, קיבלנו פוליטיקאי שלא רוצה להתעמת עם המורים, החקלאים, אנשי הקבע וכן הלאה.
זה היה מדרון חלקלק, כבר תקופה לא קצרה (בעיקר מאז שממשלת השינוי נפלה) שבכל שיחה עם בכירים במערכת הבנקאית הם מספרים על לחצים שמורגשים מכיוונו של ליברמן. אחד מבכירי המערכת הבנקאית סיפר שמסכת הלחצים (העדינה יש להגיד) כללה העברת מסר, להקל על העברת כסף מרוסיה לישראל.
בכיר בבנק אחר, שאף הוא נחשף למסרים האלה, סיפר שהוא נאלץ להחליט אם להתעלם מהם (בכל זאת מדברים על שר האוצר כאן) או להשיב ולהעביר מסר נגדי של "אי אפשר לעבור על הסנקציות, זה פשוט בלתי אפשרי. הסיכון גדול מידי, האמריקאים נחושים מידי ובכלל, אין היתכנות חוקית כזו" הבכיר הסביר שלכל תגובה שלו תהיה משמעות. יכול להיות שליברמן יגביר את הלחץ והאמריקאים יחליטו שדי בכך כדי לפעול נגד הבנק. בסופו של דבר הוא החליט להעביר את המסר הזה לאוצר: "ננסה לעזור ככל יכולתנו לעולים החדשים אבל בשום מקרה לא נעבור על הסנקציות".
מי שמכיר את עולמות אכיפת החוק הבינלאומי שעוסק באיסור על הלבנת הון יודע שהאמריקאים אוחזים במידע רב על ישראל ועל ישראלים. כשהם מזהים העלמת עין (שלא להגיד שיתוף פעולה) מהחוק מהבינלאומי, הם לא מהססים לפעול ופעולה שלהם היא בדרך כלל אגרסיבית מאוד.
מכיוון שמערכת אכיפת החוק האמריקאית מכירה היטב את מה שעובר על גופי אכיפת החוק בישראל ומכיוון שהתחילו להגיע אליהם רסיסי מידע (וקצת יותר מרסיסים של מידע) על לחץ שזולג מלשכת שר האוצר לבנקים הם נקטו בפעולה חריגה, חריגה מאוד.
לפתע פתאום נחתו במשרדי הבנקים הגדולים, בלב הסיטי של תל אביב, נציגים של משרד האוצר האמריקאי ודרשו פגישה עם הגורמים הרלוונטיים בבנקים הגדולים (קציני הציות, יועצים משפטיים וכן הלאה). בבנקים מספרים שהפגישה לא תואמה באמצעות הפיקוח על הבנקים ולמעשה הוא כלל לא היה מעורב בה.
וכאן הדברים מתחילים להיות מעניינים: גורמים במערכת ש"זכו" לקחת חלק בפגישה עם הנציגים האמריקאים התחלחלו מהמסרים שהועברו להם: "אם הבנו אותם נכון, הם פשוט שמו על השולחן את 'נשק יום הדין', הם פשוט אמרו לנו שאם לא נשתף פעולה עם משטר הסנקציות הם יפעלו נגדנו, גם אם יחשדו בנו וגם אם יהיו 'טעויות' הם יפעלו לנתק אותנו מה-swift ויכניסו אותנו לסנקציות". על האמירה הזו חזרו גם בבנקים אחרים ככה שנראה שהמסר היה אחיד לכולם ומובן על ידי כולם  - זו הייתה אזהרה רשמית.
אם כן, במערכת הבנקאית הבינו היטב את המסר של האמריקאים (לא נכביר מילים על ההתנגשות הקודמת של הבנקים הישראלים עם האמריקאים) וזה גם הדיווח שהעבירו למנכ"לים שלהם ומכאן יצאה הוראה של כל המנכ"לים של הבנקים - לא להקל ראש במשטר הסנקציות - כל מנכ"ל וסגנונו, אבל זה היה המסר.
המפקח על הבנקים
יאיר אבידן הוא אחד מהרגולטורים היעילים בישראל וכמו במספר נושאים גם בנושא הסנקציות על רוסיה הוא נקט בגישה שונה. אבידן העביר הוראה למערכת הבנקאית שהשורה התחתונה שלה הייתה: כל בנק יכלכל את צעדיו, יעשה את כל הבירורים מול משרד האוצר האמריקאי וינהל את עצמו - "אני" אמר אבידן "לא אקח אחריות ואפרסם רשימה סגורה של מה מותר ומה אסור - השוק הוא חופשי לטוב ולרע והבנקים ייקחו אחריות על המעשים שלהם. אם יש בעיה - תמיד הם יכולים לפנות אלי, אבל אני לא אוציא את הערמונים מהאש עבורם" הוא אמר. 
 
הפגישה אצל ליברמן
בתחילת השבוע הוזעקו מנכ"לי הבנקים הגדולים לפגישה אצל ליברמן. נושא הפגישה היה: איך מסייעים לישראלים שמקבלים קצבאות נמוכות מממשלת רוסיה. מנכ"לי הבנקים הלחיצו את המערכות שלהם ואלה סיפקו להם את כל המידע שהיה נחוץ לפגישה. "אני כבר לא יכול לעזור לאנשים האלה" אמר לי בכיר באחד הבנקים הגדולים. "ממשלת רוסיה מעבירה את כל התשלומים שלה לאנשים שגרים מחוץ לרוסיה, אחת לרבעון ודרך מוסד בנקאי שמנותק מה-swift ולכן אין לי מה לעשות עם זה" הוסיף הבכיר.
עכשיו נסביר לרגע את הדברים. בישראל יש כיום כמה עשרות אלפי אנשים שמקבלים פנסיה מממשלת רוסיה. בדרך כלל מדובר בסכומים קטנים. ברגע שהמוסד הבנקאי שבאמצעותו מעבירים את הכסף הרי שהכסף נשאר בכספות שלו ולא מגיע לשום בנק אחר, אז ככה שאי אפשר לעשות כלום.
 
לפגישה הגיעו כל מנכ"לי הבנקים, המפקח על הבנקים וכשנכנסו לחדר הישיבות באוצר התגלה להם מחזה מרשים: נציגים של לשכת הקשר נתיב ישבו שם, נציגים של משרד החוץ ועוד כל מיני אנשים שאמונים על קשר של מדינת ישראל עם היהודים שנותרו ברוסיה וכן הלאה. מה למנכ"לי בנקים ולנוכחות כזו?
כמה בכירים במערכת הבנקאית סיפרו שההופעה הייתה מושלמת. הסבירו להם כמה חשוב לעזור למקבלי הקצבאות ואולי אפשר להעביר את הכסף מכאן לשם וכן הלאה. כולם שתקו. והמתינו לתורם לדבר ולמעשה להעביר את המסר - "צר לנו, אבל הכסף לא אצלנו".
אבל אז קיבלה הישיבה תפנית ואם הייתה נכונות של להעמיד אשראי למקבלי הקצבאות, אולי הלוואה בערבות מדינה וכן הלאה, ליברמן העלה עוד שתי אוכלוסיות שהוא מבקש להקל עליהם ואלה הם העולים החדשים מרוסיה ואנשי העסקים שרוצים להעביר לישראל כסף מרוסיה ולהפך.
 
כאן כבר החלו מנכ"לי הבנקים לזוז בחוסר נוחות על כסאותיהם, המשמעות הייתה ברורה לכולם. כולם החרישו להוציא אורי לוין, המנכ"ל הצעיר ביותר במערכת הבנקאית ומי שניהל את הפעילות בארה"ב של דיסקונט - הוא מבין היטב את המשמעות של הדברים. הפרת משטר הסנקציות.
לוין, מנכ"ל דיסקונט, ניסה להסביר לליברמן שהוא פועל נגד האינטרס הבסיסי שלו: הוא רוצה לעשות פעולות בנקאיות לאנשי העסקים שליברמן מדבר עליהם, גם לעולים ולמעשה לכולם - הוא מרוויח מזה כסף. אבל אם יעבור על משטר הסנקציות - לא יהיה בנק, הוא יהיה חשוף לסנקציות של האמריקאים ואם נחזור לאזהרה שקיבלו - הם עלולים להיזרק מה-swift.
ליברמן התחיל להבין לאן נושבת הרוח והחל לסגת. בתדרוכים שהוציאה לשכתו מיד לאחר הישיבה עבר המסר: בסך הכל רוצים לעזור למסכנים, נכון הם האלקטורט של ליברמן, אבל זו מחווה הומניטרית. והמסר נקלט, אבל חייב את המפקח על הבנקים להבהיר, והפעם לא ברמזים אלא חד וחלק - הוא לא יאפשר לבנקים לעבור על משטר הסנקציות. וחזרנו לנקודת ההתחלה.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    כתב חצר
    מוטי אפרתי 07/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני מבין שניצן כוהן הינו כתב החצר של ליברמן...תיאורים ססגוניים כגון: "הצבע חזר ללחיים" של מי ?? נערי האוצר?? אז אולי תסבירו איך זה שישראל דורגה תמיד עם דירוג אשראי גבוה?? כלומר מה היה רע קודם??
    סגור
  • 3.
    ליברמן מאפיונר
    גדי 07/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הולך לבקר את פאינה כמו דון קורליאונה כדי שהיא לא תפתח את הפה שלה
    סגור
  • 2.
    המאפיונר ליברמן הוא לא רק סוכן של פוטין בישראל, אלא גם
    אבוטבול הצ'חצ'ח 07/2022/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כפי שידוע כבר מזמן - חייל של חבורת האוליגרכים הנפשעים שמתחזקים את משטר פוטין ברוסיה, ובהזדמנות זו גם את ליברמן וכנופייתו 'מולדובה ביתם'. עכשיו הוא הפך גם לעושה דברם של האחים-המוסלמים שאליהם חבר למען הכיסא ומנעמי השלטון. נתנחם בכך שבעוד זמן לא רב הוא ייבעט החוצה ממשרד האוצר ומהשלטון בכלל.
    סגור
  • 1.
    המאפיונר ליברמן הוא לא רק סוכן של פוטין בישראל, אלא גם
    אבוטבול הצ'חצ'ח 07/2022/22
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כפי שידוע כבר מזמן - חייל של חבורת האוליגרכים הנפשעים שמתחזקים את משטר פוטין ברוסיה, ובהזדמנות זו גם את ליברמן וכנופייתו 'מולדובה ביתם'. עכשיו הוא הפך גם לעושה דברם של האחים-המוסלמים שאליהם חבר למען הכיסא ומנעמי השלטון. נתנחם בכך שבעוד זמן לא רב הוא ייבעט החוצה ממשרד האוצר ומהשלטון בכלל.
    סגור