השוק

למה המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב הצביע עם הרפובליקנים?

ברני סנדרס, המועמד ה"שמאלני" ביותר לכרטיס הדמוקרטי לבית הלבן בעשורים האחרונים, הצביע בשבוע האחרון יחד עם עשרות סנאטורים מהמפלגה היריבה נגד הצעת חוק שממשל ביידן מנסה לקדם
יאיר מור | 
ברני סנדרס (צילום Gage Skidmore / flickr)
אירוע חריג אירע בימים האחרונים בסנאט האמריקאי: ברני סנדרס, הסנאטור הדמוקרטי מהשמאל הקיצוני שהתמודד פעמיים על מועמדות לנשיאות מטעם המפלגה והפסיד בשל הסלידה האמריקאית ממדיניותו הסוציאליסטית, הצביע יחד עם רוב הסנאטורים הרפובליקנים נגד הצעת חוק שממשל ביידן, שמגיע כאמור ממפלגתו של סנדרס, מנסה לקדם בכל הכוח.
החוק שגרם לאיחוד הבלתי שגרתי הוא חוק CHIPS – שכפי שהזכרנו בעבר, מלבד העובדה שהפירוש המילולי של שמו הוא "שבבים", הוא מורכב למעשה מראשי התיבות "Creating Helpful Incentives to Produce Semiconductors", או בתרגום חופשי "יצירת תמריצים מועילים לייצור מוליכים-למחצה". מדובר בחוק שמיועד לממן מענקים של מיליארדי דולרים לחברות שיקימו, ירחיבו או ישדרגו מפעלי שבבים על אדמת ארה"ב. כ-52 מיליארד דולר אמורים להינתן כמענקים לאותן חברות, ביניהן אינטל, סמסונג ו-TSMC, ופטורים ממס צפויים להוסיף לחשבון שיוגש למשלמי המסים האמריקאים עוד 27 מיליארד דולר – סה"כ 79 מיליארד דולר על פני העשור הקרוב.
 
הסיבה שברני סנדרס מתנגד לחוק היא שלדבריו, מדובר ב"קצבות סעד תאגידיות". לדבריו, "לא יותר מדי אנשים שאני מסוגל לזכור – והייתי בכל רחבי המדינה – אומרים 'ברני, תחזור לשם (לוושינגטון) ותיתן לתאגידים הרווחיים להחריד הללו, שמשלמים חבילות שכר שערורייתיות למנכ"לים שלהם, מיליארדים על גבי מיליארדים של דולרים בקצבות סעד תאגידיות'". הוא הוסיף כי הבוחרים שלו מתחננים שהסכום האדיר הזה יוקדש לטיפול בנושאים אחרים, כמו שינוי האקלים, נשק, מימון הפלות והגדלת מענקי הביטוח הלאומי.
31 הסנאטורים הרפובליקנים שיחד איתם הצביע סנדרס נגד החוק מסכימים איתו שאין סיבה לתת את הכסף הזה לתאגידים – אך בניגוד אליו, הם לא מבקשים לחלק אותו לאנשים וגופים אחרים, אלא פשוט לא להוציא אותו כלל. הסנאטור מייק לי מיוטה, למשל, אמר שמדובר בהוצאה שתחריף את האינפלציה במדינה, שממילא כבר נמצאת בשיא של כ-60 שנה. "ככל שאתה עני יותר, כך אתה סובל יותר (מהאינפלציה ו'הדפסת הכסף'; י"מ). אפילו אנשים הנטועים היטב במעמד הביניים סופגים מכות כלכליות משמעותיות. נשגב מבינתי למה שנרצה לקחת מהם כסף ולתת אותו לעשירים".
מכיוון שכרגע קיים שוויון בסנאט בין הדמוקרטים והרפובליקנים, מנהיג הרוב, צ'אק שומר, ויושבת הראש ננסי פלוסי, יזדקקו לתמיכה של לפחות חלק מ-19 הרפובליקנים שלא הצביעו נגד החוק עד כה כדי להעביר אותו בהצבעה הסופית ,שתיערך השבוע. סוכנות הידיעות AP ציינה כי גם לא יספיקו אחד או שניים, כדי לאזן את ההצבעה של סנדרס נגד מפלגתו, מפני שיידרשו לפחות 11 כדי למנוע "פיליבסטר" שיתקע את ההצבעה.
סנאטור רפובליקני אחד שצפוי לתמוך בחוק הוא מיט רומני, שכנו של לי מיוטה. לדבריו, מדינות אחרות מממנות גם הן את התעשייה, ולכן גם ארה"ב צריכה לנהוג כך. "אם לא נשחק כפי שהם משחקים, לא נייצר שבבי הייטק – והם הכרחיים להגנה הלאומית שלנו, כמו גם לכלכלה שלנו".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה