השוק

ירידה בקצב האינפלציה: האם מדד יולי הוא תחילת השינוי?

הדריכות בשווקים לקראת פרסום מדד יולי הייתה מאוד גבוהה. לפי פסגות בית השקעות, המדד החודש נותר ללא שינוי ומדד הליבה עלה ב-0.3%, מה שהוביל לירידה חדה יחסית בקצב האינפלציה השנתית. האם השינוי קרב? כל מסע ארוך מתחיל בצעד קטן
מערכת ice | 
בניין פסגות (צילום אלכסנדר כץ)
מאז שהפד (האמריקאי) עבר להחלטות על בסיס הנתונים השוטפים וערפל את ההכוונה העתידית, ניכר כי הדריכות בשווקים לקראת פרסומים קריטיים כמו דו"ח התעסוקה הפכה להיות גדולה יותר ובהחלט, בימים האחרונים היתה ציפייה רבה לקראת היוודע מדד חודש יולי. אחרי תקופה ארוכה של אינפלציה דוהרת ושלל נבואות זעם שחלקן התממשו, שיעור מדד יולי שהתפרסם הוא עוד סימן מעודד שאולי מבשר התחלה של שינוי במגמת האינפלציה העולמית. 
לפי גיא בית אור, הכלכלן הראשי של פסגות בית השקעות, מדד חודש יולי נותר ללא שינוי (צפי 0.2%+) ומדד הליבה עלה ב-0.3% (צפי 0.5%) מה שהוביל לירידה חדה יחסית בקצב האינפלציה השנתית מ-9.1% ל-8.5% כאשר מדד הליבה נותר ללא שינוי בקצב של 5.9% (צפי 6.1%). כאשר נכנסים לפרטים של הדו"ח התוצאות מעורבות יותר כאשר מצד אחד סעיפי הדיור, המזון, הבריאות והתחבורה המשיכו להאיץ כאשר למעט אנרגיה אלו הסעיפים הגדולים ביותר ומהווים יחדיו 58.3% מהמדד. 
מצד שני בגזרת השירותים - האינפלציה בשירותי פנאי ושירותים אחרים ירדה ומהווה, אולי, אינדיקציה שאולי משהו מתחיל בכל זאת להשתנות. עם זאת, שירותי פנאי ושירותים אחרים מהווים רק כ-4.4% מהמדד. 
מעבר לנתונים בענפי השירותים והמזון, הירידה המשמעותית יותר במדד יולי הייתה, מן הסתם, הירידה בסעיף האנרגיה וזאת על רקע ירידת מחירי הנפט במהלך השבועות האחרונים. בנוסף, מחירי הרכבים ירדו בחדות יחסית אם כי על פי מדד מנהיים לרכבים משומשים, הירידה במחירים יחסית נעצרה והמחירים התייצבו. מדד מנהיים נוטה להקדים את סעיף הרכבים במדד בכחודשיים. 
 
מדד חודש מאי עדיין לא ממש מהווה "עדויות משכנעות" כפי שבפד מחפשים לכך שהאיפלציה יורדת באופן חד משמעי לכיוון היעד, אך כל מסע ארוך מתחיל בצעד אחד קטן וייתכן כי מדד חודש יולי הוא הצעד הזה. 
כך או אחרת, מעולם לא היה ספק כי האינפלציה צריכה להתחיל ולרדת, במיוחד אחרי הירידה האחרונה במחירי האנרגיה. השאלה תמיד הייתה היא לא אם האינפלציה תרד, אלא איפה היא תעצור – ב-2.0% או ב-4.0%? 
מכלול הנתונים מהתקופה האחרונה ממשיך לאותת על כך שסביבת האינפלציה בארה"ב ממשיכה להיות גבוהה משמעותית מהיעד כאשר המגמות בסעיף השכירות (ראו עבודה שהוצאנו בסוף חודש יולי) צפויות לשמור על אינפלציית הליבה גבוהה לעוד פרק זמן ארוך, מה שימשיך להפעיל לחץ על הפד להדק את המדיניות מעבר למה שגלום כיום בשווקים.
בימים אלו השווקים רגישים לכל נתון והתגובה בשוקי האג"ח מובנת – התשואה על אג"ח לשנתיים יורדת בשעה זו ב-13 נ"ב והתשואה ל-10 שנים יורדת ב-5 נ"ב כאשר השווקים מתמחרים מחדש את ההסתברויות עבור חודש ספטמבר אשר ירדו מ-77% ל-50% עבור העלאה של 75 נ"ב.  מה שנתון האינפלציה של חודש יולי בעיקר עושה הוא להשאיר את השווקים בערפל כאשר עד להחלטת הריבית הבאה אנו עוד נראה דו"ח תעסוקה נוסף ואת מדד אוגוסט. 50 נ"ב או 75 נ"ב בהסתברות שווה נראה בהחלט כתמחור הנכון בשלב הזה...
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה