השוק

פוטין יכול לחייך: כלכלת רוסיה נפגעה הרבה פחות מהמצופה

למרות הסנקציות הקשות, רוסיה ניצלה את משאבי הטבע שלה כדי לצמצם את הפגיעה הכלכלית. מה יקרה בשנה הבאה אם המלחמה תימשך?
מערכת ice | 
חברות מחרימות את רוסיה (צילום פלאש 90/ הדס פרוש)
המלחמה באוקראינה החזירה את כלכלת רוסיה ל-2018, כך לפי העיתון הכלכלי בלומברג. זאת מאחר והתמ"ג של רוסיה ירד ככל הנראה ב-4.7% בהשוואה לשנה ברבעון השני של 2022 - התכווצות ראשונה מזה שנה, על פי 12 אנליסטים שנשאלו על ידי בלומברג.
תקופת אפריל עד יוני סימנה את הרבעון המלא הראשון מאז פלישת רוסיה לאוקראינה ב-24 בפברואר. הבנק המרכזי של רוסיה העריך שכלכלת רוסיה התכווצה ב-4.3% ברבעון השני של השנה.
 
כלכלת רוסיה ככל הנראה "השילה ארבע שנים של צמיחה, וחזרה לגודלה של 2018 ברבעון השני", לפי הכלכלן אלכסנדר איסקוב. כלכלת רוסיה הייתה שווה 1.66 טריליון דולר ב-2018 ו-1.78 טריליון דולר ב-2021, לפי הבנק העולמי.
כלכלת רוסיה צמחה ב-3.5% ברבעון הראשון של 2022, לפי נתונים רשמיים. למרות שכלכלת רוסיה הייתה בלחץ ברבעון השני, ההתכווצות הייתה הרבה פחות מהצפוי. אנליסטים של בלומברג שסקרו את המצב ממרץ ועד יולי ציפו שכלכלת המדינה תתכווץ בסביבות 9% עד 10%.
 
למרות הסנקציות הגורפות, כלכלת רוסיה החזיקה מעמד טוב מהצפוי - אם כי דו"ח מאוניברסיטת ייל האשים בחודש שעבר את הקרמלין בהעלמת נתונים כדי להציג מבט חיובי על תחזיות המדינה. אבל מאידך הקרמלין עבד קשה כדי לרכך את השפעת הסנקציות, עם תוכניות שמפרנסות את הרובל ומשמרות מקומות עבודה.
"אנו מצפים שההתכווצות תאט לתוך הרבעון הרביעי עם מדיניות מוניטרית רופפת יותר שתתמוך בביקוש", אמר איסקוב. הבנק המרכזי של רוסיה צופה שהתמ"ג של המדינה יתכווץ ב-7% ברבעון השלישי.
 
החוסן הכלכלי של רוסיה עד כה נובע גם מיצוא האנרגיה שלה שהחזיק מעמד הודות למצוקת אספקה ​​עולמית שמקפיצה את המחירים. סוכנות האנרגיה הבינלאומית, IEA, אמרה בדו"ח ביום חמישי שרוסיה עדיין ייצרה הרבה יותר נפט מהצפוי השנה. למעשה, רוסיה הפיקה יותר נפט ביולי מאשר בחודשים מאי ויוני, אמר ה-IEA.
הקרמלין עובר למצוא רוכשים חלופיים למוצרי האנרגיה שלו, שכן הקונים המסורתיים שלו באיחוד האירופי אמורים לאסור יבוא נפט גולמי מסוף 2022. גוש היורו כבר אסר על יבוא פחם מהמדינה. גם מדינות אירופה כולל גרמניה ואיטליה פועלות להיגמל מהגז הטבעי הרוסי.
האמברגו של האיחוד האירופי עשוי להוריד את תפוקת הנפט הגולמי של רוסיה ב-20% בשנת 2023, אמר ה-IEA בדו"ח שלה. איסקוב מ-Bloomberg Economics אמר כי הוא מצפה שכלכלת רוסיה תתכווץ בעוד שני אחוזים ב-2023 בשל החרמות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה