השוק

בנק הפועלים: מחירי השכירות ממשיכים לעלות בקצב מהיר

במחלקה הכלכלית של בנק הפועלים אומרים היום כי מחירי שכר הדירה שממשיכים לעלות בקצב מהיר ידחפו את מדד המחירים כלפי מעלה בחודשים הקרובים
ניצן כהן |  1
דב קוטלר מנכ"ל בנק הפועלים (צילום unsplash, יחצ גדי דגון)
במחלקה הכלכלית של בנק הפועלים מסמנים את מחירי שכר הדירה כאחד הגורמים המרכזיים לעליית המדד בחודשים הקרובים. בבנק מעריכים שמחירי השכירות שעולים בקצב מהיר ידחפו את המדדים הקרובים לעליות.
״גורמים עולמיים פועלים למיתון האינפלציה בטווח הקצר, אך סיכוני האינפלציה לטווחים הארוכים יותר ימשיכו ללוות אותנו. מתחילת השנה מחירי ההובלה ירדו ביותר מארבעים אחוז, וההשפעה צפויה להתבטא במחירים של הציוד והריהוט לבית. האינפלציה הופכת להיות מבוססת יותר על מחירי השירותים, שמושפעים בעיקר מהתפתחות השכר. מחירי שכר הדירה עולים בחודשים האחרונים בקצב מהיר, וסעיף הדיור כולו עלה בשנה האחרונה בשיעור של 5%.
 
״סעיף הדיור צפוי להמשיך ולתרום למדדי המחירים של החודשים הקרובים, גם על רקע שיטת המדידה של הלמ"ס . תחזית האינפלציה ל-12 החודשים הקרובים עומדת על 2.3%, שיעור שקרוב יחסית למרכז היעד, אך הוא מושפע מהוזלה חדה במחירי הדלק בחודש אוגוסט. אנו מעריכים שסביבת האינפלציה של המשק גבוהה עתה מרמה זו, ולאחר יציאת מדד אוגוסט תחזית האינפלציה ל-12 חודשים תעלה.
״ירידה במכירות בכרטיסי אשראי בחודשים יוני ויולי. המכירות ירדו בחודשים אלו במצטבר ב-1.8%. הנתונים הושפעו ככל הנראה מעלייה בנסיעות של ישראלים לחו"ל, שהקטינו צריכה מקומית, וכנראה גם מעליות המחירים במשק, שמצמצמות את כושר הקניה של משקי הבית. ההאטה בצריכה הפרטית צפויה להערכתנו להימשך, גם בשל עליית הריבית שמעלה את מחיר הכסף, ומקטינה את ההכנסה הפנויה של משקי הבית.
״השווקים מגלמים עלייה בריבית בנק ישראל לרמה של כ-3.5% בסוף הרבעון הראשון של 2023, התייצבות של שנה ברמה דומה, וירידה מתונה במהלך שנת 2024. אחד המסרים שעלו בנאום של פאוול בג'קסון הוא היה שהבנקים המרכזיים לא ימהרו להפחית את הריבית גם לאחר שירגישו בטוחים מספיק שהאינפלציה בדרכה ל-2%. הריבית תפחת בתרחיש של מיתון חריף שיביא גם לירידה חדה באינפלציה. זה תרחיש שנראה בעינינו מתאים יותר לאירופה, אך במידה פחותה לארה"ב ולישראל. אנו מעריכים כי גם בנק ישראל יעדיף להותיר את הריבית תקופה ממושכת ברמה של כ-3.5%, לפני שנראה ירידת ריבית״, אומרים בפועלים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    איזה כיף להיות עני (ל"ת)
    רק ביבי 09/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור