השוק

אירופה שוקעת ופוטין צוחק: גז ואנרגיה אין, אינפלציה יש

משבר האנרגיה של אירופה הולך ומעמיק ככל שרוסיה מגבילה עוד יותר את יצוא הגז הטבעי, מה שמאלץ ממשלות מערביות להוציא מיליארדים כדי להגן על עסקים וצרכנים מפני ההוצאות המאמירות ככל שהיבשת גולשת למיתון. גרמניה והאיחוד האירופי לא הקשיבו בזמן לאזהרות שקיבלו מפני התלות האנרגטית ברוסיה, כולל אלה מפי הנשיא לשעבר טראמפ
מערכת ice |  1
ממשלת גרמניה מסרבת לשלם לרוסיה ברובלים (צילום pixabay, יוטיוב/ Guardian News)
ולדימיר פוטין חונק את מערב אירופה: מחירי הגז הטבעי האירופי זינקו ב-28% ביום שני בבוקר והגיעו ל-274 אירו (272 דולר) למגה וואט שעה, ביום המסחר הראשון לאחר שענקית האנרגיה הרוסית גזפרום עצרה את הזרימה דרך צינור נורד סטרים 1 החיוני ללא הגבלת זמן, בטענה שמצאה דליפת נפט בטורבינה. בשנה שעברה, הצינור סיפק כ-35% מסך יבוא הגז הרוסי של אירופה. אבל מאז יוני, גזפרום צמצמה את הזרימות לאורך נורד סטרים 1 ל-20% בלבד מהקיבולת שלה, תוך שהיא מציינת בעיות תחזוקה ומחלוקת על טורבינה חסרה שנקלעה לסנקציות היצוא המערביות.
 
ההחלטה של ​​מוסקבה לא לפתוח מחדש את הצינור בשבת עוררה חששות שהאיחוד האירופי עלול להיוותר ללא גז בחורף הזה, למרות מאמץ מוצלח למלא מיכלי אחסון. חששות דומים בבריטניה העלו את החוזים העתידיים על גז טבעי ביום שני ביותר משליש. החדשות על סגירה בלתי מוגבלת של הצינור ביום שישי גרמו ליורו לצנוח מתחת ל-0.99 דולר ביום שני - הרמה הנמוכה ביותר מזה 20 שנה. הליש"ט הגיע ל-1.14 דולר, הנמוך ביותר מאז 1985, מכיוון שסוחרים מודאגים מהאגרה שעלולה לגרום למחסור דרסטי באנרגיה על הפעילות הכלכלית האזורית ותקציבי הממשלה.
 
<
מדינות מסוימות מתכוננות להוציא כסף רב כדי לנסות להגביל את הכאב: ביום ראשון הודיעה ממשלת גרמניה על חבילת סיוע של 65 מיליארד יורו (64 מיליארד דולר) שתסייע למשקי בית ולחברות להתמודד עם האינפלציה. גרמניה, הכלכלה הגדולה ביותר באירופה, נשענת במיוחד על יצוא הגז של רוסיה כדי להפעיל את הבתים והתעשייה הכבדה שלה. יחד עם צעדים קודמים, זה מביא את הסכום הכולל של התמיכה הממשלתית ל-95 מיליארד אירו (64 מיליארד דולר), שווה ערך לכ-2.5% מהתמ"ג הגרמני, אמר ביום שני הולגר שמידינג, הכלכלן הראשי בברנברג.
 
ליז טראס, שתחליף את בוריס ג'ונסון כראש ממשלת בריטניה השבוע, נמצאת תחת לחץ עצום להכריז על עזרה נוספת למשקי בית ולעסקים ככל שחשבונות האנרגיה עולים רק על הסף. טראס שוקלת חבילה של 100 מיליארד ליש"ט (115 מיליארד דולר) כדי לסייע בעליית יוקר המחיה, כולל תמיכה בתשלום חשבונות אנרגיה, על פי דיווח של ה"סאנדיי טיימס", שציטט מקורות עלומים במחלקת הכספים של המדינה. אם כן, זה יעלה על העלות של תוכנית החופשה המגיפה של המדינה, שבה הממשלה סיבסדה את משכורות העובדים כדי למנוע פיטורים המוניים, בכ-30 מיליארד ליש"ט (34 מיליארד דולר).
 
במשך חודשים, האיחוד האירופי מחזק את מאגרי האנרגיה שלו לחודשים הקרים יותר, כאשר השימוש עולה, מכיוון שהוא חושש שרוסיה תפחית עוד יותר את אספקת הגז שלה. כבר עתה הפסיקה מוסקבה לשלוח גז לכמה מדינות אירופיות וחברות אנרגיה "לא ידידותיות" בגלל סירובן לשלם עבור גז ברובל, כפי שמתעקש הקרמלין, במקום היורו או הדולרים הנקובים בחוזים. ההכרזה על Nord Stream 1 ביום שישי הגיעה שעות ספורות לאחר שמדינות ה-G7 הסכימו להגביל את המחיר שבו רוסיה יכולה למכור את הנפט שלה במטרה להגביל את ההכנסות שהקרמלין משתמש בהן למימון מלחמתו באוקראינה.

דובר של סימנס (GCTAF), היצרנית הגרמנית של טורבינת Nord Stream 1 הפגומה, אמר ביום שישי כי דליפת שמן אינה "סיבה טכנית להפסקת הפעולה". "ללא קשר לכך, כבר ציינו כמה פעמים שיש מספיק טורבינות נוספות זמינות בתחנת המדחס בפורטוביה כדי ש-Nord Stream 1 יפעלו", אמר הדובר ל-CNN Business. עם התגברות ההתמודדות עם האנרגיה, מדינות האיחוד האירופי מילאו במהירות את מתקני אחסון הגז שלהן. החנויות מלאות כעת עד ל-82% מהקיבולת שלהן, על פי נתונים של תשתיות גז באירופה - מעבר ל-80% היעד שהפקידים קבעו למדינות להגיע לפני נובמבר. "למרות סיכון רציני למחסור באנרגיה, אנו עדיין מצפים שרוב אירופה תעבור את העונה הקרה מבלי להצטרך לסגור חלקים משמעותיים מהתעשייה על ידי קיצוב רחב של אספקת גז", אמר שמידינג בהערתו.
 
<
עם זאת, מנהיגי אירופה יודעים שהם צריכים לעשות יותר כדי למנוע קשיים נרחבים ולהגביל את הנשורת מהמיתון. שרי האנרגיה של האיחוד האירופי יערכו פגישת חירום ביום שישי כדי לדון בתוכניות לסייע בהגנה על האירופים מפני העליות החמורות ביותר של מחירי האנרגיה. הרעיונות הראשוניים כוללים מנגנון המנתק את מחירי החשמל ממחירי הגז הטבעי הסיטונאי, והצעה לאשראי חירום לחברות אנרגיה הנמצאות בסיכון להתמוטט, על פי טיוטת מסמכים שנצפו על ידי רויטרס.

מנהיגי גרמניה והאיחוד האירופי יכולים לאשים רק את עצמם בקטסטרופה שהמיטו על היבשת שהם אמורים לייצג. רבים ניבאו שזה מה שעלול לקרות אם ישימו את כל יהבם ברוסיה כיצואנית הגז הטבעי וכך יפכו תלויים לחלוטין בגחמותיו של פוטין. ממשלת גרמניה של אנגלה מרקל סירבה להקשיב. בין הצופים קדימה שהזהיר אותה היה הנשיא האמריקני לשעבר דונלד טראמפ, שבקטע וידאו מפורסם מאחד מנאומיו הוא מזהיר את גרמניה במפורש ממצב של תלות אנרגטית ברוסיה, ולשמע דבריו נראים בסרטון נציגי גרמניה צוחקים ולועגים לו בביטול. עכשיו הם כבר לא צוחקים.


 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אירופה שוקעת ופוטין צוחק
    אורח 09/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צוחק מי שצוחק אחרון... נראה את הכלכלה הרוסית עוד 5 שנים. והמבין יבין...
    סגור