השוק

הוא רוצה להיות שר האוצר של נתניהו, והסיכויים שלו טובים | טור שישי

יאיר אבידן, המפקח על הבנקים עושה את זה שוב ומעביר מסר למערכת, מסר שנקלט היטב; הוא רוצה להיות שר האוצר בממשלת נתניהו (אם תהיה כזו) ולא תאמינו כמה הסיכויים שלו טובים; אהוד אולמרט, ראש הממשלה לשעבר, עם ההצעה המעניינת ללפיד | טור שישי, ניצן כהן
ניצן כהן |  26
בנימין ושרה נתניהו (צילום פלאש 90/ תומר נויברג)
גם השבוע השיח בעולם הכלכלי סבב סביב ריבית הפיקדונות או ההפרש בין הריבית שהמערכת הבנקאית משלמת בעולם הפיקדונות לבין הריבית שהיא גובה מהלוואות. בשבוע שעבר התייחסנו למנגנון עצמו ולסיבה בגללה לעולם יהיו פערים בין הריבית שמשלמים על הלוואה לריבית שמקבלים בפיקדון.
לא נחזור על ההסבר אבל בעיקרון השבוע פנה המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, במכתב לבנקים בו ביקש מהם להיות הוגנים כלפי הלקוחות: כלומר, אם הם יכולים לעשות קווץ' בריבית על ההלוואה ולשלם יותר בריבית על הפיקדון, יתכבדו ויעשו כן.
 
יום לאחר פרסום המכתב הבון־טון בעיתונות הכלכלית לעג לאבידן: אלפי מילים נכתבו כדי להגיע למסקנה, המתבקשת לכאורה (עם דגש חזק על ה"לכאורה") - שלא יקרה כלום כי אבידן לא מאיים על הבנקים, אלא רק מבקש מהם באדיבות בריטית להיות הוגנים.
לצערנו השיח היה רדוד ובהתאם גם המסקנות לקו בחסר. אבידן פנה במכתב לבנקים בו הורה להם להגביר את השקיפות בפני הלקוחות בכל הנוגע לריבית שהם מקבלים בעולם הפיקדונות ולריבית שהם משלמים בעולם ההלוואות (יש לזכור שבמערכת הבנקאית נהוג להשתמש בשפה מנומסת - אמנם זהירה, אך בכל זאת תקיפה). אם יש ספק, כתב אבידן, המטרה היא להיות הוגנים עם הלקוח.
אם היה מי שציפה שאבידן יורה לבנק הפועלים לשלם ריבית X ולגבות ריבית Y, ולבנק לאומי לעשות את אותו הדבר וכן הלאה - הוא פשוט לא נמצא במקצוע הנכון. בנק מרכזי לא עובד ככה, בטח לא במאה ה-21 וגם במאה ה-20 היו מעט מאוד בנקים מרכזיים שעשו דבר כזה - התערבות בוטה ואלימה בחופש העסקי של המערכת הבנקאית.
 
אם כך, מה אבידן כן עשה? הוא ביקש שהבנק יבהיר היטב, בשפה ברורה ופשוטה מספיק כך שכל הדיוט יהיה מסוגל להבין מה הריבית שהוא מקבל על הפיקדון ומה הריבית שהוא משלם על ההלוואה. בלי טריקים ובלי שטיקים. זאת, מתוך אמונה שמכאן ייקח הלקוח את הנתונים האלה ואם זה מספיק חשוב לו - ילך לעשות שופינג. או בהרחבה: יפנה לבנק הפועלים ויבקש הצעה, ואז ללאומי ואז לדיסקונט ומזרחי וירחיק עד לבינלאומי ויעשה את החשבון שלו, כשכל המידע מונגש לו בצורה הברורה ביותר, השקופה ביותר וההוגנת ביותר.
אז אם במערכת הבנקאית היו לועגים לאבידן במידה והיה מנסה לכפות עליהם מרווח מסוים בין הריביות, הרי שדווקא המהלך הזה גרם להם לזוז בחוסר נוחות בכיסאות שלהם: כשהמידע מונגש טוב, הוא מחייב את כולם לעשות יותר. בדיוק כמו בכל עסקה - יותר מידע וברור יותר, עושה את רוב העבודה.
שיח מוזר מהסוג הזה התנהל השבוע גם סביב רמי בלינקוב שנאלץ להסביר בראיונות לכלי התקשורת השונים מדוע היכולת של משרד האוצר להתערב במחירי הנדל"ן מוגבלת מאוד; למה היכולת של ממשלת מעבר להתערב ב"יוקר המחיה" מוגבלת; בלינקוב גם ניסה להסביר למה חלוקת קרקעות בחינם אינה אפשרית; הוא ניסה להסביר את נושא הקצאת הקרקעות, הקצאת המשאבים וכו', אבל אלה נושאים קשים להסבר וגם בלינקוב חזר מתוסכל למדי למשרדו אחרי סבב ראיונות בכלי התקשורת.
התרחיש - יצחק גולדקנופף
בחירות בדרך כלל מעלות לסדר היום בעיות כלכליות סבוכות. בעוד הקמפיינים מציגים פתרונות כל כך פשוטים וכל כך ברורים ו"למה לעזאזל לא עושים את זה כבר", המציאות הרבה יותר מורכבת ומי שחושב שהוא יצליח להוריד את מחירי הנדל"ן בלי נזק סביבתי קטלני, מספר סיפורי בדים. במדינה של 21 אלף קמ"ר עם קצב ריבוי טבעי של 1.7% בשנה ועלייה מבורכת - כל פתרון למחירי הדיור הוא בגדר "להרוויח זמן". מחירי הדירות לא יכולים לרדת לאורך זמן בתנאי הבסיס האלה.
אבל הממשלה הזו, ממשלת השינוי, הצליחה להביא ל-76 אלף התחלות בניה של דירות חדשות, לעומת הממוצע השנתי ב-5 השנים האחרונות שעמד על קצת יותר מ-50 אלף. נוסיף לכך את עליית הריבית והקשחת החיתום הבנקאי בפני לוקחי המשכנתאות והנה אנחנו מקבלים התמתנות במחירי הדירות. לא ירידה! התמתנות.
המפלגות החרדיות סוערות וגועשות עד כדי איומים בפירוק דגל התורה - המפלגה החרדית. בראיונות זחוחים למדי "היורש" של יעקב ליצמן, יצחק גולדקנופף, אמר שידרוש מנתניהו להיות שר האוצר אם זה יקים ממשלה. המראיין שאל אותו, ומה אם לא? גולדקנופף ענה בזחיחות הקבועה שלו: אז אני ארצה להיות שר החקלאות ושיועבר אלי תקציב החינוך. טוב, לא ברור אם התשובה הייתה רצינית או רק בדיחה לא מצחיקה במיוחד, אבל היא סיפקה לנו הצצה להנהגה החדשה של יהדות התורה ולהלכי הרוח המחשבתיים שלה.
נפגשנו השבוע עם אהוד אולמרט. ראש ממשלה לשעבר, ראש עיריית ירושלים לשעבר ואיש פוליטי בכיר כבר כמה עשורים. שאלתי את אולמרט מה דעתו על ההתפתחות של החברה החרדית. הרי לא רחוק היום בו המבנה החברתי בישראל ישתנה ואיתו פוטנציאל הגיוס לצבא, פוטנציאל משלמי המסים וכן הלאה. אולמרט רב הניסיון והזכויות נשען אחורה בכיסאו, מפוכח, ואמר דברים ברוח זו:
כשהיה ראש עיריית ירושלים הוא הסתובב בריכוזי אוכלוסייה חרדית ובין היתר ביקר במוסדות החינוך שלהם. הוא התחלחל ממצב התלמידים החרדים. או ליתר דיוק -  מהתשתיות ומהמתקנים הלא־ראויים עד כדי סכנת חיים. "החלטתי", הוא אמר, "לא להתעסק בשיקולים חוץ מטובת הילדים ופשוט סידרתי את המתקנים האלה. קודם  יש להסיר ליקויים מסכני חיים ואחר כך לתקן את המתקנים כך שיתאימו לכיתת לימוד מודרנית. לא בגלל שהם בסדר או לא בסדר, אלא פשוט כי לילדים האלה מגיע מתקנים ראויים".
"אז אולי אתה תרמת לזחיחות הזו ולתרבות המגיע לי"? שאלתי. "ולאן נגיע מכאן, הרי עוד עשור או עשור וחצי החברה הישראלית תהיה אחרת. אנחנו מוותרים על הממלכתיות".
"לו הייתי יאיר לפיד", הוא מספר לי, "הייתי קם באומץ ואומר: די! אני מוותר להם על שירות צבאי. אבל במקום - אני דורש שירות אזרחי בקהילה שלהם, אולי אפילו בתשלום. כולם! אם הם ילמדו תורה 6 או אפילו 8 שעות ביום, ואז יתרמו לחברה בה הם חיים עוד 8 שעות, אבל אמיתיות, אתה תראה איך הציבור החרדי - שהוא ציבור חכם ואינטיליגנטי - יבין שאפשר לשלב תורה עם עבודה. רק כך נייצר מצב בו ניתן לברור בין אלה שהם באמת עילוי בתורה לאלה שיכולים לתרום לכלכה".
"הצבא לא צריך אותם ואני אגלה לך סוד - הוא גם לא רוצה אותם. אבל החברה הישראלית צריכה אותם ורק ככה, בתהליך סבלני וארוך ולא לעומתי, הם ישתלבו בחיים הכלליים בישראל".
"אז איך כל זה לא קרה עד עכשיו"? תהיתי יחד איתו. תשובתו המפתיעה של אולמרט: "ההנהגה שלהם מבועתת מכך שהציבור שלהם לא רוצה להיות בכולל כל היום. לא כולם מתאימים ולא כולם רוצים. ההנהגה שלהם רוצה למנוע מהם לפרוץ את החומה. הם רואים בזה דבר לא טוב - שיהיו אנשים שיעבדו וילמדו, כי אולי בדרך הזו הם יהיו חייבים להתגמש ולהיות מפוכחים יותר, הרבה יותר".
אולי באמת זהו הפתרון לחברה החרדית. אולי אנחנו באמת צריכים להסתכל על המפה בשיטת אולמרט - פרגמטיזם ריאלי, מתון, חכם וצודק בדרכו. ושיהיה בהצלחה לכולם.
תגובות לכתבה(26):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 20.
    רק ביבי יכול.... באמא שלכם?
    לא מאמין 09/2022/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי קונה עדיין את השטויות שלו?
    סגור
  • 19.
    אם נתניהו יבחר יהיה יותר גרוע,הנה ההוכחה,,אבידן
    ירון,,, 09/2022/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אדם שלא עשה כלום,, לטובת הציבור צרכני הבנקים,, לא יעשה כלום בתור שר אוצר חוץ מלהזיק לציבור
    סגור
  • 18.
    מושחד
    משה 09/2022/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מושחד לך כבר הביתה
    סגור
  • 17.
    בושה
    משה 09/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אולמרט צריך ללכת לבית אבות בושה שאתם שאתם לא קוראים לו ראש ממשלה מושחט
    סגור
  • 16.
    אני רוצה שזליכה יהיה שר האוצר ושאולמרט יסתום את הפה שלו (ל"ת)
    לילו 09/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 4
    סגור
  • טען עוד
  • 15.
    חברה אינטיליגנטית וחכמה?
    אדומה 09/2022/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ועד היום לא הבינו שחייבים לשלב עבודה ולימודים? חייבים להגביל ילודה לשני ילדים, זה מספיק פרו ורבו, הארץ קטנה מידי והעולם לא יכול להכיל ולקיים כל כך הרבה אנשים. מילד שלישי לחייב הקנסות. החברה החרדית גוררת את כולנו למטה במערבולת שקשה להחלץ ממנה.
    סגור
  • 14.
    יאיר אבידן זבל מידע אישי (ל"ת)
    ראובן לוי 09/2022/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 13.
    ביביסטים
    יולי אוגוסט 09/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זן של קופי אדם בתהליך הכחדה סופי ?
    סגור
  • 12.
    הוא יכל להיות פוסטר במשרד האוצר
    קקק 09/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל מי שיכהן באוצר,בביטחון,במשפטים,בתקשורת,בחוץ יהיה לא יותר מתמונת פוסטר ביבי לא יתן לאף אחד לקבל החלטות עצמאיות.!
    סגור
  • 11.
    השוואה עלובה של התחלות בנייה
    מבקר 09/2022/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל שנה כמות התחלות הבניה אמורה לעלות, אבל העיקר משווים בין השנה לממוצע חמש שנים ' טמטום
    סגור
  • 10.
    לאפשר בנייה של דירות קטנות (ל"ת)
    קודם כל 09/2022/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 9.
    אולמרט העבריים
    יפת משה 09/2022/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה לא כותבים בנוסף לכל התאורים גם את המילה עבאיין שישב בכלא איך יש לו את החוצפה לבקר להציע שהיה ראש ממשלה למה לא ביצע פשוט היה עסוק בשחיתות
    סגור
  • 8.
    אולמרט עבריין מורשע !!! אין לו זכות דיבור.
    אלה 09/2022/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אולמרט עבריין מורשע !!! כל השאר ממש לא משנה !!!
    סגור
  • 7.
    בעניין החרדים זו לא המצאה של אולמרט
    חרדי 09/2022/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל אדם מפוכח בציבור החרדי יודע לא מהיטם שההנהגה מעדיפה את האיסור לעבוד כל עוד לא שרתו בצבא משום שרק בדרך הזו הם מצליחים לשלוט שליטה מלאה בצבור. בחו"ל רוב רובם של בני הקהילה החרדית עובדים לפרנסתם ומקדישים זמן בכל יום גם ללימוד תורה
    סגור
  • 6.
    אף אחד לא יוריד את מחירי הנדל"ן
    אלעד 09/2022/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין מצב בעולם שיורידו את מחירי הנדל"ן יהייה פה כאוס אנשים היתחייבו לדירות ומשכנתאות יקרות מאוד וכל ירידה במחירים תגרום לסיחרור אדיר לכל המשק רק בניה של דיור להשכרה בלבד במחירים מפוקחים יעשה כאן סדר וכל המשקיעים בנדל"ן יתחילו למכור נכסים מהר ותתחיל ירידת מחירים בהתאם אבל בקצב איטי מאוד ולאורך שנים כמו כן כל הקונים של "פרוייקט למשתכן " ייאסר עליהם להשכיר את הדירות שזכו בהן
    סגור
  • 5.
    שר אוצר
    אורי 09/2022/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני מקווה שביבי ימחק מהפוליטיקה הישראלית כי הוא עם יבחר ינקום בכל דבר וישראל תראה כמו אחרי פוגרום
    סגור
  • 4.
    אולמרט יודע בעיקר להכניס לכיסו מעטפות מזומנים (ל"ת)
    נו באמת 09/2022/09
    הגב לתגובה זו
    12 6
    סגור
  • נגדיר אולי את נתניהו ??????? (ל"ת)
    אבי 09/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    כתבה מעולה
    ארז 09/2022/09
    הגב לתגובה זו
    5 0
    נהניתי מכל פסקה שלה
    סגור
  • 2.
    בשנייה אני מוריד את מחיר הנדל"ן
    יו יו 09/2022/09
    הגב לתגובה זו
    3 3
    מכריז על מס 25 על שכירות מהשקל ה1, תוך שנה וחצי מהיום ובמקביל מוריד את המס עלפקדונות ושוק ההון לאפס ל5 שנים הבאות. תראו איך כל בעלי הבתים משחררים ים דירות לשוק ומס רכישה אפס לדירה ראשונה ו15 לדירה שניה והלאה. הנדל"ן יופי יופי ויחזור סוף סוף לזוגות הצעירים!
    סגור
  • לא יהיה לעולם ולמה ?
    שאול נעים 09/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כי מקבלי ההחלטות יש להם דירות שהם משכירים
    סגור
  • המחליטים הם בעלי הדירות
    נו באמת 09/2022/09
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לכן זה לא יקרה
    סגור
  • 1.
    איך אפשר לכתוב על אולמרט בלי תוארו "הפושע המורשע"?
    מתקן ומגיה 09/2022/09
    הגב לתגובה זו
    10 3
    נוא לא רק 'ראש הממשלה לשעבר', אלא הפושע המורשע של היום.
    סגור
  • המזכיר הלאומי.
    סי.ג.ר 09/2022/09
    הגב לתגובה זו
    4 3
    זה מה שתכתוב גם אחרי שביובי יורשע במשהו?גם צרה הורשעה, גם את זה אתה מזכיר תמיד?
    סגור
  • נתניהו ייצא זכאי וחף מכל אשמה. (ל"ת)
    מתן. 09/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • לגביו לא ידוע אבל לגבי התקשורת בוודאי (ל"ת)
    אוברחוכעם 09/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור