השוק

ההסכם עם לבנון: הישג כלכלי דרמטי של ממשלת השינוי

עם חתימה על הסכם עם לבנון יוכל מאגר כריש להתחיל להפיק גז טבעי לקראת החורף באירופה, והצרכים ההולכים וגדלים של העולם לגז הישראלי; ההישג של ממשלת השינוי מעבר למניעת מלחמה, הוא הישג כלכלי ראשון במעלה
ניצן כהן |  23
יאיר לפיד (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
אם אכן יחתם ההסכם בין ישראל ללבנון בנושא הגבול הימי בין המדינות הרי שמדובר בהישג משמעותי של ממשלת השינוי ונסביר. מעל הכל ההישג הוא במניעת סבב לחימה שלא לומר מלחמה בין ישראל לארגון הטרור חיזבאללה, מלחמה שתמיד גובה קורבנות ודם שנחסך הוא הישג ראשון במעלה של ממשלה השינוי, גם אם הכבוד הלאומי של מן דהוא נפגע עדיין מניעת שפיכות דמים שלא לצורך היא ההישג החשוב באמת.
אבל יש גם הישג כלכלי משמעותי והוא התחלת עבודות הפקת הגז הטבעי ממאגר כריש. אמנם מדובר במאגר קטן ביחס לתמר ובטח ללוויתן אבל כניסה למשחק של כריש משמעותה הגדלת התחרות על ליבו וכיסו של הצרכן הישראלי וזה משמעותי מאוד. מעתה לא רק תמר ולוויתן אלא גם כריש יפיק גז ויוכל להוזיל את מחירי האנרגיה בישראל. ונזכיר, מחירי האנרגיה הם מחוללי אינפלציה.
 
עכשיו נמשיך. בעוד בישראל נמכר הגז במחיר נמוך של 4.5 דולר ל-BTU הרי שהמחיר בעולמות היצוא כבר קופץ לאזור ה-7 דולר ל-BTU וכאן אנחנו מדברים על עולם שנמצא במשבר אנרגיה. אירופה משוועת לגז טבעי, מצרים משוועת לגז וירדן משוועת לגז וכאן נכנסים המאגרים הישראלים.
בעוד מאגר תמר משועבד כולו במחיר הנמוך לחברת החשמל הרי שלוויתן מספק את צריכת הגז העודפת של ישראל והשאר יוצא ליצוא במחיר הגבוה למצרים וירדן. כעת, כשכריש נכנס למשחק הרי שהחוזים שנחתמו עם אנרג'יאן ועברו ללווייתן כ"לקוח מזדמן" יחזרו אליה במחירים הנמוכים ויתרת הגז שתתפנה ללוויתן תוכל לעבור ליצוא במחירים הגבוהים.
אז אם אנחנו משקללים את האירוע שהוביל ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ, הרי שאנחנו מדברים על אירוע חיובי מאוד לישראל הן במישור הביטחוני (הרי כל מערכת הביטחון תומכת בהסכם) והן במישור הכלכלי שיאפשר ללקוחות אנרג'יאן לחזור לחוזה המוזל מה שיוזיל עלויות בישראל. לניומד אנרג'י לפנות גז ליצוא במחירים גבוהים ומעל הכל חיי האדם שנחסכו על חשבון ה"כבוד הלאומי" של גורמים פוליטיים ציניים.
עכשיו בואו נחשוב צעד אחד נוסף קדימה והוא תקבולי המסים של המדינה. אם כריש מתחיל להפיק גז ולמכור הרי שהוא משלם מסים על הרווחים, תמלוגים וכן הלאה. אם הגז שמתפנה לניומד אנרג'י הולך ליצוא במחירים גבוהים, המסים והתמלוגים יגיעו לכאן. אז מה אנחנו למדים מהתהליך הזה? הסכם טוב בו כולם מרוצים ומעל הכל (בדגש משמעותי) קדושת חיי האדם נשמרה.
תגובות לכתבה(23):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 19.
    הסכם מזעזע תראו את הסרטון עם אילה חסון
    נירית 10/2022/20
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ראש ממשלת לבנון צוחק לנו בפרצוף ואומר תראו את ישראל נתנה לנו את 600 אלף קמר ואנחנו לא נותנים לה כלום. מה עם 17 אחוז מההנכסות כפי שלפיד טען בפני כל האומה, למה לא מוזכר בחוזה שנחתם איתם? למה? כי לפיד מכר אותנו זה למה
    סגור
  • 18.
    איזה מין הישג זה?
    אילן1 10/2022/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מאגר כריש הוא שלנו מלכתחילה, ומאגר קאנה שלפחות חציו שלנו, נימסר חינם לחיזבאללה. טוב שלא הציגו כהישג את זה שלפיד הציל את נהריה והיא עדיין בידינו.
    סגור
  • 17.
    מעניין את מ י זה משרת - כל הטם-טם
    ח״ן 10/2022/13
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ותופי המלחמה! יציבות וחיי אדם הם לא דברים זולים או מיותרים…
    סגור
  • 16.
    הישג במכירת המדינה לאוייבים (ל"ת)
    א.א 10/2022/12
    הגב לתגובה זו
    4 2
    סגור
  • 15.
    לפיד
    מרום 10/2022/12
    הגב לתגובה זו
    3 3
    למעלה מ 20 קילומטר גבול ימי בשליטת ישראל הולך לאיבוד עם ההסכם הגרוע .
    סגור
  • טען עוד
  • זה לא גבול ימים בשליטת ישראל. אלו רק מיים כלכליים.
    המסביר לצרחן 10/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 1
    כלומר, אלו מיים בינלאומיים. כל אחד יכול לעבור. מדובר רק בהפקת הגז. ועל הפקת הגז נקבל את חלקנו בתמלוגים היישר מהחברות שירצו להפיק שם. לפי ההסכם, מדובר רק בחברות מערביות, כך שאפשר לכפות עליהן בבתי משפט בארצות הברית.
    סגור
  • 14.
    החלול
    מרום 10/2022/12
    הגב לתגובה זו
    5 4
    מה אתם מצפים כשנותנים לחובבן לנהל מדינה , חובבן שלא מוכן לקבל את אישור הכנסת , הכל במחשבים כדי להעצים את כשלונותיו . לפיד החובבן צריך לעוף מהממשלה , אין לו תוקף מוסרי לגרום לנזק אדיר למדינת ישראל !
    סגור
  • נכון, אבל יש לו תוקף מוסרי םהביא תועלת וזה מה שהוא עושה (ל"ת)
    הבנת הנקרע 10/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 13.
    לפיד וגנץ הנוכלים
    פבלו 10/2022/12
    הגב לתגובה זו
    3 4
    אין מי שיבדוק מי נכנס חזרה לישראל אחרי שהיה בישראל. מביא איתו נשקים ממחבלים שנמצאים בתוך ישראל להעביר לגדה. אין מחסום אין בדיקה אין כלום. והרי לדוגמא ביום כיפור שתי ישראליות לא בריאות בנפשם נלקחו ע״י שכנוע של פועל ערבי לתוך שכם. הכניס איתו מישראל () שהעבירו לו. מישהו בדק ? כלום. הנשקים האלו באים מתוך מבסיסי צה״ל עלינו האזרחים שהם עצמם נכנסים גונבים וחוזרים באין מפריע לכפרים שלהם כי אין מחסום ואין בדיקות. שלא נדבר על איומים על נשים חלשות שהפועלים שנכנסים לישראל עושים בבתים שלנו היהודים תוך כדי ״עבודה״ שהעבודה שלהם זה להחריב את האישה היהודיה ולהרוג את כל היהודים. איפה הביטחון. איפה הצבא איפה הבדיקות איפההההההה. גנץ לכלא !
    סגור
  • אתה מתאר את פירו. מדיניות נתניהו הנוכל. עדין לא הספיקו (ל"ת)
    המסביר לצרחן 10/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 12.
    הישג????
    שרון 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    5 2
    מה ההישג במניעת לחימה על ידי כניעה מראש? שחיזבאללה רואה מה ישראל מוכנה לעשות על מנת למנוע לחימה הוא מבין שהיא מפחדת ושבאיומים אפשר להשיג עוד דברים ההישג הוא חד משמעית של חיזבאללה
    סגור
  • 11.
    לפיד
    זינו 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    2 1
    לפיד אתה מספר סיפורים יפים רק זה סיפור כמו שמספרים לילדים איך בדיוק מתקשר אסדאת כריש לסיפור מצד שני אם ההסכם כול כך טוב למה הכול במחשכים ואם כבר אתה מתרברב שזה טוב תביא את זה לכנסת ואז נדע מה פחדן כמוך שמתרפס לנסראללה והשותף שלך שר הביטחון האדיר שעושה הסכמים עם אבו מאזן גם במחשכים אתה ממשלה שאין לה לגיטימיות וכול שכן ממשלת מעבר לפיד הגאווה הלאומית כן חשובה רק לפחדנים כמוך אתה מושיט את הלחי השניה
    סגור
  • לא במחשכים. הונך על שולחן הכנסת וגם אתה יכול לקרוא
    מסבירון 10/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ומה הקשר של אסדת כריש? אסדת כריש בשטח שעליו יש ויכוח. אולי תלמד קצת לפני שאתה מחליט האם להתנגד? עד מתי תהיה תוכי של נוכליהו?
    סגור
  • 10.
    הישג כלכלי אדיר לתשובה ולנובל אנרג'י
    תודה לממשלת השיפוי 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 2
    על חשבון האינטרסים המדיניים ומשאבי הטבע של הציבור הישראלי. העיקר שהממשלה משפה את בעלי ההון ודואגת שהביטחון הכלכלי שלהם לא יאויים ח"ו בגלל ענייני ביטחון זניחים
    סגור
  • 9.
    הפקת הגז
    זיגי 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ההפקה היא פוליטית ואינה משרתת את הצי בור כפי שנמכר לו עי הממשלה ברשות הליכוד ...לאמור : האנרגייה תהייה פה חינם כמו גם חינוך ושרותים אחרים. ובעצם נהפוך למקבילה של מפיקות הנפט במפרץ על כל המשתמע ברווחת האזרח..... כל הכותרות מהוות אחיזת עיניים ומשרתות כלכלית משפחה ישראלית אחת ומס שותפים.
    סגור
  • 8.
    כדי להבין את האמת - כנסו
    פריצת החזית הימית 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    3 1
    https://www.youtube.com/watch?v=LXgmmER2pwU עדיף לשמוע ממזרחן שלמעלה מ-20 שנה תחזיותיו מדוייקות. הוא לימד במרכז הבינתחומי - לפני 30 שנה 'ניבא' את האיסלמיזציה של אירופה. עוד באופוריה האירופית של מכירת ישראל באוסלו. הכוחות אותם כוחות. לפיד בנט גנץ.. בובות. כולם. מי מושך בחוטים? מדוע נשיא ביהמ"ש העליון ברק -- שפרש לפני כשבע שנים מעורב בכל הקשר משפטי-פוליטי? והאם זה קשור לרצח השופט עדי אזר ז"ל? בקישור לעיל תשמעו רק על לבנון. המשך יבוא
    סגור
  • 7.
    הסכם הגז
    גנים 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    1 1
    למה מדברים על כריש???? כריש שלנו ולא היתה שום מחלוקת עליו. כנראה שאין שום הישג!!!!! איך מהנדסים לנו את התודעה
    סגור
  • 6.
    הפסד דרמטי של שטחים ממדינת ישראל ומהקטע ימי.
    קלוד 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ניהול כושל של המו"מ.
    סגור
  • 5.
    הפסד דרמטי של שטחים ממדינת ישראל ומהקטע ימי.
    קלוד 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ניהול כושל של המו"מ.
    סגור
  • 4.
    ערוצי התעמולה מפמפים פאופוגנדה שיקרית
    יוסי 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ההסכם הוא הסכם כניעה לחיזבאללה. ממשלה זמנית בישראל שאין לה לגיטימציה לכלום, עשתה במחטף לא חוקי, הסכם עם אירגון טרור בו היא מוסרת לידיו אסדת גז! התחקשורת של צפון קוריאה מציגה את זה כהיישג והלפידיוטים חוגגים את ההיישג ההכי מרשים של חיזבאללה!
    סגור
  • 3.
    כן ממש הישג ??
    לוני 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כן ממש הישג לכל הפרשנים ולערוצים 11,12,13 ממש הישג .כאילו שלבנון רצתה 140 אחוז בסוף התקשורת שלא להגיד התשקורת משבחת את לפיד שלא התקפל ונתן להם רק 100%מהדרישות שלהם ולנו נשאר 0 .כמו הממשלה הזו 0.
    סגור
  • 2.
    גז מהתחת
    יגאל 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    2 2
    מה אתה מערבב את כריש? אידיוט לוותר על חלקי מולדת נחשב בעינייך הישג ? שופר של מי אתה עלוב?
    סגור
  • 1.
    לא יודע את כל פרטי ההסכם אבל דבר אחד ברור
    אסף 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מי שהביא את הכתבה לא ממש מבין את התחום ולכן לא הייתי מציע לרכוש את הידע ממנו. דוגמאות: 1. לא תהיה שום השפעה (בטח שלא לטובה) על מחירי החשמל/גז בעקבות כניסת כריש 2. הכתב הביא את מחיר הגז ליצוא בעולם והביא את המחרי בארה"ב, בעוד מחיר לאירופה גבוה פי 3 ויותר
    סגור