השוק

בסיטי של ת"א תוהים איך קרסה האסטרטגיה הישראלית

בסיטי של תל אביב כבר אף אחד לא מדבר על כלכלה אלא על איך הגיעה איראן לסף הלא קונבנציונלי, איך קורסת הדמוקרטיה הישראלית, איך המפעל הציוני קרוב מידי לסף המסוכן; אז לדבר על התקציב? על הדו"חות הכספיים? על הדולר? ישראל 2023, רות' סוף | טור שישי
ניצן כהן |  14
בנימין נתניהו (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, shutterstock, freepik)
זה לא היה עוד שבוע בכלכלה הישראלית. אנחנו בעיצומה של עונת הדו"חות ומתבקש היה להבין דרכם מה עובר על הכלכלה הישראלית ומכאן לנסות להתחיל לגזור הנחות עבודה לשנה הקרובה. באופן עקרוני המשקיעים היו גוזרים מהדו"חות האלה את מבנה התיק שלהם (שלנו) ובסך הכל התהליך הוא טבעי. השבוע קרה עוד דבר, פורסם ספר התקציב ולהוציא שנה וחצי בה ממשלת השינוי פרסמה תקציב וניסתה להחזיר את הכלכלה הישראלית למצבה הטבעי, הרי שמאז 2018 לא היה לנו ספר תקציב שניתן לנתח אותו ולהפיק ממנו תובנות סבירות.
אבל כל זה תהליך שקורה במדינה פחות או יותר במצבה הנורמלי ואנחנו רחוק משם, הכי רחוק משם. אין שום היגיון לבזבז את הזמן לנתח את ביצועי החברות ואת התחזיות של ההנהלות שלהן. אין שום הגיון בלנתח את החלטות ההשקעה של הנהלות הבנקים, חברות הביטוח או כל דבר אחר. אנחנו נמצאים באירוע ששתי תובנות צריך לגזור ממנו: כמה כסף יש לפירמות בקופה וכמה הן מחלקות אותו בין מט"ח לשקל.
כדי להבין את הסיטואציה הלא נורמלית שאנחנו חיים בה הרי שצריך היה להסתובב בסיטי של תל אביב השבוע, בין כל מי שעושה את הכלכלה הישראלית למה שהיא (לפחות כרגע) ולהקשיב היטב. כולם מדברים על מתי נתניהו-לוין-רוטמן יעצרו את מחול השדים הזה. כולם מדברים על מתי זה יקרה כדי לשחרר את הקפיץ ולחזור לעבודה. "אבל מה יקרה אם מחול השדים הזה לא ייעצר?" שאלתי את כל מי שנפגשתי איתו – שאלוהים יעזור. ענו כולם, כל אחד והאלוהים שלו, כל אחד ונקודת המבט שלו אבל כולם מבינים (ולוחשים): שאלוהים יעזור.
באופן עקרוני, אף אחד לא רוצה להיות בקו האש של ממשלת נתניהו. כולם מבינים שאם הבוקה ומבולקה שאנחנו נמצאים בה תבשיל לסדר חדש וכאוטי הרי שההצעות הביזריות של ניר ברקת לפרק את יבואני המזון, או התהליך שידרדר את השירות הציבורי בטענות שווא של "ייצוג הולם לכולם" או השתלטות על מערכי תכנון הנדל"ן של ישראל או כל הצעה ביזרית שונה ומשונה שהקואליציה הזו מוציאה לחלל האוויר פעמיים ביום, הרי שסופו יהיה לא טוב ולכן כולם לוחשים ואף אחד לא מדבר בקול רם משל היינו חלק פעיל בספר האלמותי (והרלוונטי מתמיד) "השטן במוסקבה" של מיכאיל בולגאקוב.
ישראל 2023
עכשיו כבר אפשר להגיד את הדברים. בנימין נתניהו מעורר את תחושת האכזבה הגדולה ביותר שהציבוריות הישראלית הצמיחה מתוכה. ננסה לפרוט את הדברים לפרוטות. נתניהו הפציע לחיינו אי שם במאה הקודמת עם נאומים חוצבי להבות. מישה ארנס ראה את האורטור הגדול הזה וגייס אותו לשירות החוץ הישראלי ושם הוא לא הותיר אבן על אבן, חרך את אולפני הטלוויזיה בארה"ב ועשה לא רע להסברה הישראלית באותן השנים. נקפוץ רגע לתקופה שלו כשר אוצר. שם הוא היה בשיאו, נכנס לעולמות של רפורמות מתקדמות בקצבאות, בפנסיות וכן הלאה. אריק שרון ז"ל פיקח עליו ובדק שהוא יודע מה הוא עושה. דרש, בדק – אישר וגיבה והכלכלה הישראלית קפצה קפיצה משמעותית קדימה.
הרבה מים עברו תחת הגשר מאז ונתניהו הפך לראש הממשלה ששם את האיום האיראני בראש סדר העדיפויות שלו. הוא הפך את ישראל לנושאת הדגל במלחמה באיום ההולך ומחמיר (נזכיר שרבין החל לטפל בו בשקט וביסודיות) נשא נאומים חוצבי להבות באו"ם, בוושינגטון, בבירות אירופה הקלאסית (והפחות קלאסית), נכנס לעימות ישיר עם נשיא ארה"ב (ברק אובאמה), איים בפעילות צבאית שתתעלם מהמעצמה הגדולה והחשובה בעולם משל היה נפוליאון בכבודו ובעצמו ולא עזר שיועצים רבים (רבים מידי) הזהירו שישראל לא יכולה להוביל את העימות מול איראן בלי ארה"ב. זה לא בלתי אפשרי, אבל המחיר יהיה יקר מאוד. עם ארה"ב (ומדינות אירופה) המאבק בגרעין האיראני ובטרור האיראני יהיה יעיל יותר.
והנה אנחנו מתעוררים השבוע לאיראן קרובה מתמיד לגרעין. שלא לדבר על המפלצת שיצרה בלבנון, על הגרורה בסוריה וערב הסעודית שהבינה היטב שעדיף לה להסתדר עם איראן מאשר להסתכל מהצד איך ישראל נכנסת לעימות עם האמריקאים.
גורמים בממשלת השינוי שקיבלו הצצה למשך שנה וחצי על המוכנות של ישראל לצאת למתקפה לבד מול איראן, הזדעזעו מהפער בין הרטוריקה של ישראל בתקופת נתניהו למצב בפועל. כולם ידעו שנתניהו  מפריז, אבל  הפער בין הרטוריקה לעולם המעש גדול. אבל כל זה כבר מאוחר – איראן קרובה מאוד (ואולי אף מידי) ליכולת לא קונבנציונאלית וכדי להשתלט על המפלצת בלבנון צריך יהיה לעשות שימוש בכוח רב מאוד.
נתניהו נכנס לציבוריות הישראלית כשהיא דמוקרטית. סוערת, תזזיתית ובעיקר בריאה. לא חפה מבעיות אבל נראה היה ששנת ה-75 למדינה, תהיה שנה בה הרבה חולאים ייעלמו. תחושת הקיפוח של בני עדות המזרח, סגירת פערים בין מרכז לפריפריה. תעשיית הייטק מפותחת, תעשייה פיננסית תוססת. יבוא, יצוא, שיח חופשי ופתוח עם העולם כך שכל השכנים שיש להם עיניים בראש יבינו שעדיף לזנוח את אופציית המלחמה ולהתחיל לשתף פעולה. לא רק עם ישראל, אלא עם כל העולם המערבי והמפותח.
אבל הנה, עיננו הרואות. ישראל שוקעת. מתבוססת במחלוקות שמאיימות לא רק על הסדר החברתי אלא על עצם קיומה של המדינה כדמוקרטיה ליברלית תוססת עם הישענות על מסורת ישראל שאף היא מתקדמת. ישראל של 2023 מאוימת על ידי גרעין איראני, מפלצת בלבנון, סוריה שעד לא מכבר הייתה מרוסקת הופכת לזירה נוספת שצריך להתעסק איתה. ישראל של 2023 משיחית יותר, מפולגת יותר ומאוימת הרבה יותר וכל הטוב לא משאיר מקום לדבר על כלכלה.
אז נסכם את הדברים. האם יש חשיבות היום לשיח על שער הדולר? הריבית? האינפלציה? הדו"חות הכספיים? ובכלל הכלכלה?
שיהיה בהצלחה לכולם.
תגובות לכתבה(14):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    פירוק המונופולים זה הצעד הראשון
    בוני 03/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפני האויבים מבחוץ.
    סגור
  • 11.
    מאמר חכם (ל"ת)
    יוסי 03/2023/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 10.
    ביבי הצליח להשמיד אותנו מבפנים
    אמיר 03/2023/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עדר השופרות עובד על הביביסטים אבל כל משקיע זר עם מח מבין לאן זה הולך. מדינה משיחית דתית מושחתת ומפולגת. אכן כמו ששרה אמרה, המדינה נשרפה.
    סגור
  • 9.
    זה לא לוין רוטמן
    פעם ביביסט 03/2023/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הם רק שליחי נתניהו שהגה המציא תכנן ויזם את מה שחלק מהציבור מבין והוא הרס טוטלי של מדינת ישראל על ידי הרפומה שהיא בעצם השתלטות על מערכת המשפט. כל זה לתכלית אחת והיא חילוצו מהכלא המחכה לו.
    סגור
  • 8.
    אל יתהולל חוגר כמפתח
    קיש 03/2023/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    איפה המפה שהראה ביבי באו"ם עם הפצצה המתקתקת וההצהרה כי איראן לא תגיע לסף והראה 70 אחוז ו 80 טחוז. הוא עשה צחוק מעצמו כי איראן כבר על 84 אחוז. ודבורים לחוד ומעשים לחוד.... הכל דיבורים. ואיך תוך 3 חודשים הביאלפילוג כה קשה בעם. והכלכלה הקורסת עם יוקר מחיה שאין שני לו. מי היה מאמין לפני 3 חודשים שנגיע לכזה מצב.
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    הליכוד והדתיים
    ישראל כהן 03/2023/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כמה אלוקים ניסה להסביר להם שקודם כל 'בין אדם לחברו'. אבל עקשנים הדתיים, אפילו עם אלוקים הם לא מוכנים להתפשר.
    סגור
  • 6.
    אסטרטגיה
    ביל 03/2023/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מדינת ישראל על פי תהום נתניהו לא הקים ממשלה מאוזנת אלה ממשלה שניבנתה על יסודות של דתיות וקצבות קיצוניים שאין להם ניסיון ויכולת לנהל מדינה נתניהו תעשה טובה למדינת ישראל ואזרחיה ותפרק את הממשלה הרעה זו תהיה המתנה הטובה ביותר למדינה וגם עשית מספיק תשחרר כי עים אני בדעה הזו כחבר ליכוד אז הממשלה הזו מסוכנת למדינה די לך כי כל עשיה של הממשה שבנית מסכנת את המדינה במקום שר הביטחון עושה הפיכה צבאית ומפרק את הממשלה לזמן מוקצב ובונה ממשלה אחראית ומאוזנת היום זה כבר לא מה שהעם בחר
    סגור
  • 5.
    עד מתי
    זאקי 03/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עד מתי ?
    סגור
  • 4.
    עוד לא הייתה ממשלה שריסקה את המדינה כ"כ מהר
    אזרח 03/2023/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אפילו לא קרוב. ואם אויבינו ינצלו זאת לתקוף זה יהיה אסון. וכל הנזק הזה מותר לחלוטין.
    סגור
  • 3.
    כמה קשקושים יש בשפה העיברית
    רונבלך אמיר 03/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לך לישון על האף
    סגור
  • 2.
    איזה אסטרטגיה?
    אזרח 03/2023/24
    הגב לתגובה זו
    6 2
    האסטרטגיה היחידה היא לשמור על הטייקונים.
    סגור
  • 1.
    איראן עשתה לנו בית ספר וניצחה בגדול ברמה האסטרטגית
    א 03/2023/24
    הגב לתגובה זו
    12 6
    כל פעולה שישראל עשתה נכשלה ולא הביאה תוצאות, הבידוד של איראן נכשל ואיתו כל הקואליציה נגדה כשסעודיה והאמירויות מחדשים יחסים עם האיראנים, הנשק האיראני רק משתפר ומפחיד לדעת לאן יגיע עוד 5 שנים, הגרעין האיראני עובדה מוגמרת. מצד שני ישראל מסוכסכת ומפולגת, כספים עוזבים, והיחסים הבינלאומיים מדרדרים ואיתם ההשפעה על האמריקאים. ישראל הפסידה ואם לא תתעשת זה יגמר רע. מי שחכם מוציא דרכון זר ובונה חיים בחו"ל למקרה חירום
    סגור
  • בלי הפעילות של נתניהו לאירן היה נשק גרעיני לפני 10 שנים (ל"ת)
    רק ש 03/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • והכל במשמרת של סגול השיער (ל"ת)
    לוט 03/2023/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור