השוק

סערת הפיטורים בפניקס: השימועים נדחו, המנכ"ל: "מקדשים את היעילות"

עשרות עובדי היחידה הקמעונאית בפניקס שמעו על פיטוריהם דרך התקשורת, והמו"מ של ועד העובדים מול ההנהלה קיבל תפנית דרמטית עם כניסתה של ההסתדרות לאור התקדים הבעייתי של פיצויים דלים באחת החברות הרווחיות ביותר. המנכ"ל אייל בן סימון חושף בכנס סוכנים את האסטרטגיה שמכעיסה את העובדים "עשינו מצויין לפניקס"
יהודה לוינגר |  4
אייל בן סימון, מנכ"ל הפניקס (צילום פאביאן קולדורף, Magma Images)
עשרות עובדי היחידה הקמעונאית בדרך לפיטורי ענק בפניקס, חברת הביטוח הרווחית ביותר בישראל, במהלך חריג בו נודע להם על פיטוריהם מהתקשורת, והפיצויים שנמצאים עד כה במו"מ הם דלים במיוחד, לאור הסיטואציה בה נמצאים עובדים ותיקים גם למעלה מעשור.
ההסתדרות, בראשות הנציג עידן אור, ראש חטיבת מוסדות ציבור, הסתדרות, ביטוח ופיננסים, יחד עם גיל ברטל ראש הסתדרות המעו"ף, התערבה במו"מ גם על ראש יו"ר הוועד, אורן שמידוב, במטרה למנוע יצירת סטנדרט נמוך בפיטורי ענק ופרצה לכל מו"מ עתידי בין ועד עובדים ובין חברות גדולות שישתמשו בתקדים של הפיצויים הדלים.
 
נזכיר: יחידת הקמעונאות כבר קיימת למעלה מעשור עם 116 עובדים, ותפקידה היה שיווק המוצרים הפנסיונים. העובדים היו מקבלים משכורת בסיס והשאר בעמלות, כמקובל. את המהלך לסגירת היחידה מוביל הסמנכ"ל דניאל כהן וזאת תחת המילים "התייעלות". נציין: התייעלות, על אף רווחי הענק של הקבוצה ברבעון האחרון ובשנה החולפת: את הרבעון הרביעי של שנת 2022 סיימה קבוצת הפניקס עם רווח של מעל 500 מיליון שקל, ורווח נקי של כלל 2022 שעומד על 1.1 מיליארד שקל. 
למרות רווחי הענק, בהנהלה חשבו אחרת והחליטו לעבור למודל של סוכני ביטוח חיצוניים שיעבדו על עמלות, במקום לשלם את שכר הבסיס שמקבלים עובדי היחידה הקמעונאית. כאלו שגם עובדים מעל עשור בחברה. השמועות על כך היו כבר כמה חודשים, אך לעובדים נאמר סביב חג הפסח על ידי מנהל היחידה - שגיא דוד - כי  "עסקים כרגיל" והכול שמועות. את הידיעה על פיטוריהם המסתמנים קיבלו העובדים מכלי התקשורת.
למרות שכלפי העובדים שודרו המסרים של "עסקים כרגיל", מנכ"ל הפניקס, אייל בן סימון, חשף בכנס סוכנים לפני תקופה קצרה כי בהנהלה תכננו את המהלך עוד הרבה לפני כן. בכנס אמר בן סימון כי בהנהלה מאמינים בכוח ההפצה העצמאי. על סגירת יחידת הקמעונאות אמר: "נכון שהחלטנו לסגור, זה לא תהליך ראשון. זה תהליך שהתחיל כבר לפני כמה שנים". לדבריו, בכל נקודת זמן מאז הקמת היחידה, הם בדקו את היעילות של הפעילויות "אנחנו לא מקדשים את ההפצה ואת המוצר או שום דבר אחר שנמצא בפניקס, אנחנו מקדשים את היעילות ואיך אנחנו יודעים לייצר ערך יותר גבוה לאורך זמן לחברה, ואם זה אומר בסופו של דבר שחלק מעובדי היחידה הקמעונאית יהפכו להיות סוכנים עצמאיים והיות שהם מכירים את הפניקס, הם יעבדו איתנו בצורה יותר אינטנסיבית אז עשינו מצויין ללקוח, לסוכן עצמו ועשינו מצויין גם לפניקס".
כפי שחשפנו ב-ice, נציג ההסתדרות עידן אור שלח מכתב חריף ליו"ר הוועד ובו תקף את התנהלות המו"מ עד כה: "ההסתדרות לא תוכל לתת יד להסכם בו הסדר הפיצוי הכלכלי לעובדים אינם ראויים ביחס לסיום עבודתם של עובדים קבועים ומסורים שסייעו להצלחת החברה ומאבדים את מקור פרנסתם". לפני שבוע וחצי, הגיב יו"ר הוועד במכתב משלו ובו הוא כתב שהוא מצר על האופן בו אור בחר להתנהל מול ועד העובדים שבראשותו ועל המכתב שהתגלגל ל-ice "זו אינה הדרך הראויה בעיניי ומצופה מנציג הסתדרות. כך לא נוהגים".
איפה עומד המו"מ עד כה? לדברי שמידוב, כחלק מההבנות הוא הציל 35 עובדים המוגדרים "עובדים בניסיון", וזאת על אף שהחברה הייתה רשאית לסיים את העסקתם כדין. לגבי שאר העובדים, שחלקם יעברו כסוכנים עצמאיים במה שנקרא "המיזם" של מנהל היחידה לשעבר, וחלקם יפוטרו, המענקים יהיו עד 8 משכורות ומענקים של סכום של עד 40 אלף שקל.
העובדים דוחים את הפיצויים הדלים מכל וכל. לדבריהם, בשנה האחרונה נפגעה עבודתם על ידי הפניקס ולכן ממוצע המשכורות ירד משמעותית, ועל כן אין לחשב את פיצוי המשכורות לפי החודשים האחרונים. בנוסף, לאור רווחיות החברה, ולאור כך שבמשך שנים הם היו חלק משמעותי מרווחי החברה, הם דורשים פיצוי מוגדל של 300% - לא פחות. נציין כי ועדים חזקים השיגו פיצויים מוגדלים, גם בחברות הרבה פחות רווחיות מהפניקס. למשל, ועד חברת פלאפון שהגיע להסכמות של פיצויים של חבילה בשווי 280%. כרגע המו"מ בפניקס עומד על אחוזים נמוכים הרבה ומשמעותית, וכאן ההסתדרות מתערבת.
עובדי היחידה הקמעונאות שהפגינו מול ההנהלה, קיבלו מקלחת קרה לאחר שבפניקס הזמינו משטרה שתפזר את ההפגנה. לאחר פגישה דרמטית של הוועד אתמול עם ההסתדרות, השימועים נדחו ברגע האחרון ונמסר לעובדים כי "החברה וההסתדרות ממשיכים בהידברות".
 

הפגנת עובדי היחידה הקמעונאית
עשרות עובדי היחידה הקמעונאית שנמצאים זמן רב בביתם כמעט בחוסר עבודה, לאור כך שהפניקס עצרו את עבודתם או הורידו אותה משמעותית (ישנם עובדים שדיווחו כי לקוחות מולם עבדו קיבלו הודעה על כל שהם פוטרו ואין מה להמשיך לעבוד מולם - על אף שהחברה לא ערכה כלל שימוע), מחכים עתה למוצא פיה של ההסתדרות, האם תוכל לעמוד מול הנהלת הפניקס ולהעלות את הפיצויים הדלים של עובדים שנמצאים בחברה גם למעלה מעשור, והיו חלק משמעותי מרווחי החברה.
מהפניקס נמסר לאחר פרסום הכתבה הראשונה בנושא כי "הנהלת הפניקס מקיימת דיאלוג שוטף מקצועי וענייני עם נציגות העובדים בכל ענין הקשור ליחסי העבודה בחברה וכך גם בעניין זה".
מוועד עובדי הפניקס מסרו אז: "הוועד שם לעצמו כמטרה לדאוג לכלל עובדי היחידה הקמעונאית, כולל העובדים בניסיון. המו"מ נמצא בעיצומו וממשיך להתנהל בשיתוף ההסתדרות ומול הנהלת החברה. אין בכוונתנו לנהל מו"מ זה בכלי התקשורת, זולת העובדה שהוועד עשה וימשיך לעשות הכול עבור הבטחת תנאים ראויים ומכבדים לעובדי היחידה".
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    הפניקס
    הפניקס 07/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הפניקס מאז ומעולם מתעמרת בעובדיה ורואה בעובד - עבד
    סגור
  • 3.
    ועד חלש, חברה רודפת בצע שלא רואה עובד אלא עבד
    קמעונאית 05/2023/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ו300% שההסתדרות תחלום עליו למה במענקים הקודמים היו 300%? אז לא הפריע לכם?
    סגור
  • 2.
    אסור לתת למזרחים לנהל (ל"ת)
    כורדי 05/2023/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    300% לא פחות,,, הצחקתם אותי
    עובדת פניקס 05/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נחיה ונראה,,, ההסתדרות עובדת עלינו בעיניים.
    סגור