השוק

מפץ בעולם הביטוח: משקיעים מהעולם הערבי רוכשים את הפניקס

עסקת ענק בעולם הכלכלה הישראלי; ממשלת אבו-דאבי רוכשת את השליטה בחברת הביטוח הפניקס ב-2.3 מיליארד שקל
ניצן כהן |  9
אייל בן סימון, מנכ"ל הפניקס (צילום פאביאן קולדורף, Magma Images)
עסקת ענק בעולם הכלכלה הישראלי; ממשלת אבו-דאבי רוכשת את השליטה בחברת הביטוח הפניקס ב-2.3 מיליארד שקל. שווי החברה לצורך העסקה עומד על 9.2 מיליארד שקל, שווי הנמוך משוויה של החברה בבורסה. במסגרת העסקה ירכוש אייל בן סימון (ככל הנראה עם משקיעים נוספים) אחוזים בודדים מהחברה ויתחייב למינימום זמן בו יכהן כמנכ"ל החברה.
מדובר בעסקה לא פשוטה כלל ועיקר מאחר ומדובר בחברת ענק שמנהלת סכומים לא מבוטלים כלל וכלל של הציבוריות הישראלית ולכן ברגולציה המקומית יש קושי רב לאשר לחברות זרות, בטח כאלה שאינן כפופות לחוק האמריקאי לרכוש את השליטה חברות שמנהלות סכומי עתק מהפנסיות של ישראלים.
 
כאמור, הפניקס מנהלת כ-370 מיליארד שקל מחסכונות הציבור הישראלי ולכן הרגולציה הישראלית אינה אוהבת שליטה שכזו בכספים של ישראלים. התקדים של חברה מאבו-דאבי שרכשה חלק ממאגר הגז הטבעי תמר הוא תקדים שונה מאחר ואין מדובר בשליטה והמאגר נמצא פיזית בשטחי מדינת ישראל כך שניתן להבטיח את המשך קיומו גם בעת משבר.
ניהול כספי משקיעים ישראלים שאינם "ידיים חזקות" כמו הפניקס שמנהלת פנסיה של אנשים קשיי יום הוא שונה בתכלית השינוי מרכישת נתח ממאגר גז שכאמור נמצא בשטחי ישראל. כך למשל יכולים לצאת כספים בצורה לא מבוקרת למקומות שקשה יהיה לשלוט עליהם או להבטיח את נכונותם ואמיתותם וכן הלאה.
באופן עקרוני רכישה של חברה ישראלית על ידי משקיעים זרים היא תמיד טובה. היא מכניסה כסף זר לישראל ועוזרת לפתח את הכלכלה. אבל כשמדובר בניהול כסף של הציבור הרחב שבלאו הכי סובל "מאדישות רציונלית" ושם את מבטחו בפיקוח הישראלי שללא הסדרים מתאימים עלול למצוא את עצמו מאבד שליטה על הפיקוח של חברה בסדר גודל של הפניקס.
בסיכומו של דבר קרנות סטנרברידג' פרטנרס וגלאטין פוינט קפיטל, המחזיקות ב-33.44% מקבוצת הפניקס, נמצאות במשא ומתן מתקדם עם קרנות מאיחוד האמירויות, בהובלת ADQ, לכניסה לגרעין השליטה בקבוצת הפניקס. הקרנות האמירתיות צפויות לרכוש 25%-30% מקבוצת הפניקס ויחברו לגלאטין, שתישאר שותפה בגרעין השליטה ותימשך השתתפות נציגיה בדירקטוריון  הפניקס. חברי הנהלת הפניקס הבכירים צפויים לרכוש מהמוכרים, במסגרת העסקה, מניות של החברה (1-2%), על בסיס תנאים דומים, וזאת כביטוי לאמון הרב שלהם בעתיד החברה.
העסקה תהיה כפופה לאישורים רגולטוריים, לרבות קבלת היתר שליטה מרשות שוק ההון, הביטוח וחיסכון. הממונה על שוק ההון עודכן על הסכם הכוונות הראשוני. הקונסורציום יגיש בהמשך בקשה להיתר שליטה לממונה על רשות שוק ההון אשר תהא כפופה  לתהליך הבחינה המקובל בחוק.  
קרנות סטנרברידג' וגלאטין פוינט מסרו היום, כי הן נרגשות לחבור למשקיעים מנוסים בעלי גישה דומה, על-מנת לסייע לקבוצת הפניקס להמשיך להתפתח ולצמוח הן בישראל והן בעולם. "ההשקעה היא הבעת אמון בחברה, בשוק הישראלי ובפוטנציאל ארוך הטווח של הענף. יחד עם המשקיעים החדשים וחברי הדירקטוריון הישראליים, אנו נמשיך לעבוד בשיתוף פעולה מלא עם הנהלת הפניקס, על-מנת לשמר את מעמדה ולהרחיב את פועלה של הקבוצה כמובילת שוק, ולסייע לה להצליח אף יותר בעתיד".
ADQ, שהוקמה ב-2018, הינה חברת השקעות ואחזקות שבסיסה באבו דאבי, עם פורטפוליו רחב של חברות. השקעותיה מתפרשות על פני מגוון תחומים המאפיינים את הכלכלה של איחוד האמירויות, בהם, אנרגיה ותשתיות, מזון וחקלאות, פיננסים, בריאות ומדעי החיים, לוגיסטיקה ותחבורה, ועוד. כשותפה אסטרטגית של ממשלת אבו דאבי, ADQ מחוייבת להאצת הפיכתה של אבו דאבי לכלכלה תחרותית מבוססת ידע.   
תגיות הפניקס
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    חברת ביטוח
    ישראלי 12/2022/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מה עם כל הפרטים האישיים של הלקוחות ידלפו למדינות שכנות המפרץ הפרסי מקומות עבודה תוארים מספרי רכב כתובות זה עלול לסכן אולי את הישראלים
    סגור
  • 8.
    בהצלחה ללקוחות.. ממשלת אבו דאבי שולטת לכם בקצבה הפנסיונ
    סוקרטס 12/2022/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ואיפה המפקח על שוק הביטוח?
    סגור
  • 7.
    אין מצב שאני נשאר (ל"ת)
    שמואל א 12/2022/14
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 6.
    אני עוזב עכשו (ל"ת)
    יוסף 12/2022/13
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 5.
    לפניקס בעלות על רשת דיור מוגן,מי מגן על הדיירים? (ל"ת)
    ישראלית 12/2022/13
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 4.
    לפניקס בעלות על רשת דיור מוגן,מי מגן על הדיירים? (ל"ת)
    ישראלית 12/2022/13
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 3.
    סכנה לזליגת נתוני משקיעים ומבטחים (ל"ת)
    חיים8 12/2022/13
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 2.
    איסלם
    בן גביר 12/2022/13
    הגב לתגובה זו
    1 1
    רכישה שמלאנית
    סגור
  • 1.
    תודה לאל, העברתי החודש את הפנסיה שלי לחברה אחרת (ל"ת)
    נוי 12/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור