השוק

עליות בבורסה; מניות הנדל"ן מתקנות; מניות הביטוח עולות

המסחר בבורסה מתנהל בעליות שערים בעיקר הודות לפעולה חדה וברורה של בנק ישראל; מניות הנדל"ן מתקנות את הירידות של השבוע האחרון על רקע ההערכות כי בנק ישראל יוריד את הריבית
ניצן כהן | 
מניות (צילום shutterstock)
המסחר בבורסה מתנהל היום בעליות שערים בעיקר הודות לפעולה חדה וברורה של בנק ישראל שהשיק הלילה יחד עם המערכת הבנקאית תכניות לתמיכה בכלכלה שהנזק האגבי שלהן נראה לפחות כרגע, קטן.
אם כן, בנק ישראל השיק הלילה תכניות לדחיית תשלומי הלוואות ומשכנתאות וזאת בעצה אחת עם המערכת הבנקאית מה שמגביר את האמון במערכות הכלכליות שלא יפגעו יתר על המידה הנדרשת כשהן תומכות במשקי הבית והמגזר העסקי. בשונה מהממשלה, בנק ישראל נהנה ממידה לא מבוטלת של אמון הציבור ומכאן התגובה החיובית של המשקיעים לתוכניות שגובשו הלילה.
 
מניות הנדל"ן שמטבע הדברים סבלו מירידות חדות בשבוע האחרון מתקנות ורושמות עליות שערים וזאת בעיקר בשל שתי הערכות: ההערכה הראשונה היא שתוכניות התמיכה במשקי הבית ימנעו קריסה שלהם ומכאן שרוכשי הדירות יוכלו לעמוד בתשלומים אליהם התחייבו לקבלנים.
ההערכה השנייה היא שבנק ישראל יוריד את הריבית מוקדם מכפי שחשבו קודם מה שיקל על הקבלנים בתשלומים השוטפים למערכת הבנקאית. ההערכה הזו קיבלה משקל גבוה יותר בשעות אחר הצהריים לאחר שהתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר שהצביע על ירידה של 0.1% באינפלציה בחודש שעבר וזאת בעוד ההערכות היו לעלייה של 0.3%.
מניות המערכת הבנקאית עולות לאחר שבימים האחרונים עלה חשש שהממשלה תנקוט בצעד פופוליסטי שיכפה על הבנקים ויתור על כסף. אבל בנק ישראל בעצה אחת עם המערכת הבנקאית גיבש תכנית הקלות לציבור וזה אומר שהסיכון למערכת הבנקאית מחושב והם יוכלו להתמודד איתו ללא נזק אגבי גדול מידי.
מניות חברות הביטוח מתקנות גם מאחר והחשש הגדול היה לנזקים שהחברות הללו יאלצו לשאת בהם בגלל הלחימה אבל כרגע לפחות נראה שהמדינה וקרן מס רכוש ייקחו על עצמם חלק גדול מהפיצוי כשחברות הביטוח יתמכו אבל לא יישאו על גבם את הנטל. אבל גם כאן אנחנו מדברים על הערכות ראשונות מאחר ובדרך כלל פוליסות הביטוח מחריגות פיצוי בשל נזקי מלחמה.
עוד על חברות הביטוח ובתי ההשקעות. בסך הכל מתקבלת התחושה שבנק ישראל והמערכת הבנקאית ייסעו בהקלות על משקי הבית והעסקים הקטים והבינוניים וזה ימנע גלישה למיתון כבד בשל המלחמה וזה אומר שאנשים יוכלו להמשיך להפקיד כסף לחסכונות הפנסיוניים שהם גורם מרכזי מאוד בשורת ההכנסות (והרווחים) של הסקטור.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה