השוק

העובדים הזרים יצילו את החקלאות הישראלית? "מלחמת הישרדות"

לאחר שהממשלה החליטה להתיר את כניסתם של 5,000 עובדים זרים לשטח ישראל, בהתאחדות חקלאי ישראל מברכים - אך מזכירים: המחסום בפועל עומד על 18,000 ידיים עובדות. בשל החוסר האדיר, אין יכולת לקטוף תוצרת בשדות: "המאמצים בלתי פוסקים, יש להמשיך אותם ביתר שאת"
מערכת ice |  3
גיוס עובדים זרים בחקלאות (צילום shutterstock)
מנכ"ל משרד החקלאות, אורן לביא, אישר השבוע את החלטת משרד הביטחון, לפיה יתבצע רכש של תוצרת חקלאית ישראלית לחיילי צה"ל. המנכ"ל לביא חזר וקרא לרשתות השיווק להעדיף ולסמן תוצרת חקלאית ישראלית  בשבוע החולף שיגר לביא מכתב למנהלי רשתות השיווק וקרא להם לרכוש תוצרת חקלאית ישראלית וכן לסמן אותה, על מנת לעודד את הציבור לרכוש תוצרת זו - אך פנייתו לא נענתה. 
הממשלה החליטה לגייס ולהתיר את כניסתם של 5,000 עובדים זרים לענף החקלאות. בהתאחדות חקלאי ישראל מברכים, אך מצביעים על מחסור גבוה בהרבה. "אנו מודים למשרד החקלאות, לרשות האוכלוסין ולוועדה לעובדים זרים בכנסת על היוזמה ועל המאמצים הבלתי פוסקים שיש להמשיך אותם ביתר שאת", מסרו מטעמם. "עם זאת, ברצוננו להזכיר כי המחסור בפועל עומד על כ-18 אלף עובדים".
 
כיצד המחסור בא לידי ביטוי?
"לצערנו, החקלאות הישראלית ספגה מכות קשות לאורך השנים האחרונות ועל כן אירועי ה-7 באוקטובר מעמידים את חקלאי ישראל במלחמת הישרדות ממשית. כניסתם של 5,000 עובדים ודאי תסייע לחקלאים בטווח המיידי אך שיקום אמיתי וארוך טווח של החקלאות הישראלית יתקיים רק עם פתרון למחסור המלא בידיים עובדות".
בהתאחדות ביקשו להודות למתנדבים הרבים שמתגייסים בשבועות האחרונים כדי לסייע לחקלאים וכן לאזרחי מדינת ישראל על עמידתם האיתנה לצד החקלאים ולצד החקלאות הישראלית. במהלך מתקפת הפתע של חמאס על ישראל, משקים רבים נהרסו כליל, נשרפו ונבזזו. בשדות ישנה עדין תוצרת חקלאית שמחכה לקטיף ויש צורך לעבד את האדמה ולשתול על מנת שלא נאבד את אחד המשאבים היקרים מפז עבור החברה הישראלית.

ישראלים בקטיף בקיבוץ כפר מנחם, ביום ראשון (צילום: יוסי זמיר/פלאש 90)
בשל החוסר בידיים עובדות, אין יכולת לקטוף תוצרת חקלאית גם בשדות ששרדו. לא ניתן לבצע במלואה הדברה נגד מזיקים ומחלות ולא ברור מתי יהיה אפשר לשתול ולזרוע. אחד החששות ההולכים ומתגברים הוא תרחיש לפיו ספינות לא תרצנה לעגון בנמלינו. ממשל טורקיה הביע את מורת רוחו מהמערכה ונקט גם באמצעים כלכליים נגד ישראל. על כן, אי אפשר להסתמך על היבוא.
באיחוד החקלאי קראו לגנוז את הרפורמה בחקלאות לאלתר ולהכין תוכנית לחיזוק הענף. "מדינת ישראל היא מדינת אי והימים האחרונים רק ממחישים כמה חשוב להבטיח את הביטחון התזונתי", נמסר מטעם האיחוד.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    התנדבות? למה? שישלמו למי שמגיע וקוטף.פאודלים
    יואב 11/2023/02
    הגב לתגובה זו
    1 2
    היללות של החקלאים הם יללות הקוזק הנגזל. שנים רבות מכרו לנו קג ענבים ב50 שח. קילו אבטיח ב10 שח. קילו עגבניות 15 שח בחזירות בלתי ניתנת להכלה. החקלאות הישראלית מתאפיינת במבנה מעוות בה האדמה מכסות המים מועברים לאגודות חקלאיות של מושבים קיבוצים .הם אינם עובדים גם שרואים אותם בטלליזיה עם כובע טמבל וחולצת חאקי זה לבוש תעמולה. שכבים זרקוריו המצלמה החקלאי המדומה עולה על בגדי א מהודרים ונכנס לרכב 4 על 4 בשווי חצי מליון ש"ח וחוזר לוילה עם 3 המפלסים וחוזר לעסוק במדלן , השכרת הקרקעות לערבים יזמים השוכרים בניגוד לחוק את הקרקע ומעבדים אותה , חברות חקלאיות ושותפויות . כך שעל התוצרת רובץ פאודל שאינו עובד בפועל מספסר בקרקע. והוא מעמיס על התוצרת החקלאית את עצלנותו והעיוות צמח מהמועצות המזון החקלאיות. התוצאה ילדי ישראל נמנע מלאכול פירות שהפכו לעשירים בלבד מנצלים טאגדיה שהתחוללהנבה העבדים ברחו. הסדר בו חיו חי בטלה השתבש מיילללים על פטריוטיזם שקרי. שעה שהם לא חסו על ילדי ישראל העניים שנמנע מהם לאכול פירות כי יד הוריהם לא אפשרה להם במחירי הביזה לרכוש פירות. ומה על האמור עוד הם מבצעים מייללים לנ
    סגור
  • מסכימה עם כל מילה שלך
    מאה אחוז 11/2023/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לגמרי ככה העניים וילדיהם נמנעים מהם פירות וירוקות והם נאלצים לאכול לא בריא ולסבול ממחלות, פשוט חזירות
    סגור
  • עדיף לבדוק לפני שפולטים דברי בלע!!!
    חקלאי 11/2023/02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    המחיר שמקבל החקלאי בדרך כלל רבע מהמחיר לצרכן. החזירות היא של הרשתות! בזה צריך לטפל
    סגור