השוק

מלחמת חרבות ברזל: זו תמונת המצב בענף הנדל"ן

מלחמת 'חרבות ברזל' מהווה את אחד המשברים הגדולים שידע ענף ההבנייה. "המצב חמור, ענף הנדל"ן נכנס למלחמה כאשר הוא גם כך על סף מיתון"

מערכת ice |  1
נדלן בזמן מלחמה (צילום shutterstock, פלאש 90/ אריק מרמור, יונתן זינדל)
לאחר אירועי ה- 7 באוקטובר הכריזה מדינת ישראל על מלחמה כנגד ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה. כבר עכשיו ברור - מלחמת 'חרבות ברזל' מהווה את אחד המשברים הגדולים שידע ענף הנדל"ן בכלל, וענף הבנייה בפרט.
משבר זה מתווסף לתקופה ארוכה של חוסר וודאות הנובעת מעליית הריבית במשק לצד ירידה חדה בביקושים. ענף הנדל"ן  נכנס למלחמה כאשר הוא גם כך על סף מיתון. העלאת הריבית בישראל בשנה וחצי האחרונות לרמה של 4.75% שינתה את תנאי המאקרו במשק, וגררה בין היתר האטה בהיקף העסקאות בשוק הנדל"ן.
נתונים שפורסמו עוד בטרם פרצה המלחמה מלמדים על האטה משמעותית במכירת דירות חדשות, עלייה במלאי הדירות הבלתי מכורות שבידי  הקבלנים, ירידה בהיקף המשכנתאות שניתנו לציבור, ירידה בהתחלות הבנייה ואף תחילתה של ירידת מחירים.
ענף הנדל"ן נכנס למלחמה כשהוא במצב מורכב. יזמים רבים מצאו עצמם עוד לפני פרוץ המלחמה מתמודדים עם  התייקרות הריביות, כאשר הם ממנופים בשיעור גבוה, חלקם עקב רכישת קרקעות במינוף גבוה ובמחירי שיא.
הציבור כרגע עסוק בענייני המלחמה, מצב הרוח הלאומי ירוד, אי הוודאות  גדולה, הישראלים לא רוכשים כרגע דירות והשוק עצר כמעט לגמרי. קצב המכירות בשמונת החודשים הראשונים של השנה, משקף קצב שנתי של כ- 80,000 עסקאות. לאור המלחמה, סביר להניח שהקצב ירד עד סוף השנה לכיוון .
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    פשש
    שי 11/2023/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    גם ככה אין לאנשים איך לקנות דירה אז מה זה משנה עם ענף הבנייה במשבר
    סגור