השוק

האוצר לבנק ישראל: צרפו את כרטיסי האשראי להלוואות המוזלות

במסגרת התוכנית המוניטרית למתן אשראי מוזל לעסקים קטנים, אגף התקציבים ציין כי קיים יתרון תחרותי בלתי הוגן לבנקים על פני הגופים החוץ בנקאיים, שעלול לפגוע בתחרות בשוק. עם זאת, הסמכות נמצאת בידיו של הנגיד - שקיבל מכתב מהחברות: "הדרתנו מהתוכנית לא סבירה"
מערכת ice | 
בצלאל סמוטריץ', אמיר ירון (צילום פלאש 90/ נעם ריבקין פנטון, יונתן זינדל, freepik)
משרד האוצר דורש מבנק ישראל לצרף את חברות כרטיסי האשראי לתוכנית המוניטרית למתן אשראי מוזל לעסקים קטנים. על פי כלכליסט, אגף התקציבים שלח בשבוע שעבר מכתב לבנק ישראל, לפיו במבנה הנוכחי של התוכנית, שבו רק לבנקים יש גישה למקורות המימון המוזלים, קיים יתרון תחרותי בלתי הוגן לבנקים על פני הגופים החוץ בנקאיים, שעלול לפגוע בתחרות בשוק האשראי לעסקים קטנים.
באוצר דורשים שבראש ובראשונה תורחב התוכנית לחברות כרטיסי האשראי, שכן ממילא מדובר בחברות שנמצאות תחת פיקוח בנק ישראל, ובמקביל יבחנו את האפשרות להרחבת התוכנית גם לגופים חוץ בנקאיים נוספים הנמצאים תחת פיקוח יציבותי. אף על פי כן, אין לאוצר סמכות בעניין, ובסופו של דבר ההחלטה היא של בנק ישראל.
כחלק מהצעדים לייצוב המשק בעקבות המלחמה, בשבוע שעבר הודיע בנק ישראל כי יעניק הלוואות מוניטריות בהיקף של 10 מיליארד שקל לבנקים בריבית נמוכה של ריבית בנק ישראל מינוס 1.5%, כלומר 3.25%. את המימון הזו יוכלו הבנקים להעמיד לעסקים קטנים שנפגעו מהמשבר (ירידה של 25% בהכנסות), ובתנאי שהריבית הממוצעת בהלוואות תעמוד על ריבית הפריים, 6.25%, שנחשבת לנמוכה ביחס למקובל היום בשוק.
בתוך כך, ל"כלכליסט" הגיע מכתב ששלחו חברות כרטיסי האשראי לבנק ישראל, לפיו: "איננו רואים כל סיבה ממשית שלא לאפשר לגופים הנתונים לאותו משטר פיקוחי הדוק, להשתתף בתוכנית האמורה. כשחקנים משמעותיים במערכת הפיננסית בישראל וככאלה שמצופה ונדרש מהם לתת אלטרנטיבה לאשראי הניתן על ידי הבנקים, הדרתנו מהתוכנית לא סבירה".
 
בנק ישראל מסר בתגובה לכלכליסט: "כבר עם פרסום הצעד החל הבנק בבחינת האפשרות לצרף גופים חוץ בנקאיים, ללא קשר לפנייה מגורם כזה או אחר. מדובר בתהליך מורכב, המצריך העמדת בטוחות ותנאים נוספים בפן המשפטי. ככל שתהליך זה יושלם, תצא על כך הודעה לציבור".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה