בעולם

סערה בבריטניה: בעקבות החלטה של שר האוצר, העשירים בורחים מהמדינה

שר האוצר הבריטי ג'רמי האנט, יצא בהצהרה מפתיעה כשהכריז על ביטול הטבת המס שבמשך מאות שנים אפשרה לזרים עשירים להתגורר בבריטניה ולחמוק מתשלום מס. לצד מיליארדי ליש"ט שיכנסו לקופת המדינה, רבים מהעשירים הזרים בוחנים חיוב מעבר למדינות אחרות באירופה. כל הפרטים
מערכת ice | 
כלכלת בריטניה (צילום shutterstock)
בשל היותה מדינה בעלת היסטוריה רבת שנים, בחלקים רבים בגופים הציבוריים ורשויות השלטון בבריטניה, עוד נהוגות מסורות עתיקות יומין. אחת מהן, היא מעמד הנון-דום שהונהגה לראשונה במאה ה-18 בשנת 1799 בתקופת שלטונו של המלך ג'ורג השלישי, בזמן שבריטניה נחשבה לאימפריה אשר שלטה על חלקים נרחבים מן העולם. במסגרת המהלך, נתיני הממלכה אשר חיו במושבות מורחקות שהיו בשליטת האימפריה הבריטית, יכלו לחמוק מתשלום מיסים. 
מעמד הנון-דום, נשאר מעוגן בחוק גם בימינו והוא זרים עשירים לחיות בבריטניה ולהימנע מתשלום מיסים על הכנסותיהם מעסקים מחוץ לארץ. מאז ומתמיד הטבת המס הזו עוררה ביקורת רבה ורבים קראו לפעול לביטולה. מפלגת הלייבור בבריטניה, אשר ממוקמת בצד השמאלי של המפה הפוליטית, א, התחייבה  לא פעם לקדם את ביטולה בטענה שזה יוביל לזרימה של מיליארדי ליש"ט נוספים לקופת המדינה.
 
מי שהחליט להוציא זאת לפועל הוא שר האוצר של בריטניה ג'רמי האנט, חבר מפלגת אשר לפי דיווח של הגרדיאן, הפתיע את העשירים כשבמסגרת ההכרזה על תקציב האביב הודיע גם על ביטול הטבת המס החל מאפריל 2025. לדבריו, 2.7 מיליארד הליש"ט הנוספים שתגייס המדינה ישמשו להורדת תשלומי הביטוח הלאומי.
עוד נכתב בדיווח בגרדיאן, שעשירים זרים רבים אשר מתגוררים בבריטניה, מחזיקים במעמד הנון-דומים ובבעלותם הון שמגיע למאות מיליוני ליש"ט. עוד נמסר שאלו היו המומים מן ההחלטה של האנט, שלדבריהם: "שינתה את כללי המשחק ושיבשה את חייהם, לאחר שהם הגיעו לבריטניה כדי לחיות כאן (תחת חוקי הנון-דום)".
למעלה מזאת, הגרדיאן מציין שיועצי מס שעובדים עם אוכלוסיית העשירים הזרים במדינה, סיפרו שלקוחות רבים שלהם שמחזיקים במעמד הנון-דום בוחנים בחיוב מעבר לאיטליה, שהשיקה תכנית שבאמצעותה עשירים יוכלו לשלם "מס אחיד" של 100 אלף יורו בלבד, לא משנה כמה כסף הם מרוויחים.
איטליה היא לא המדינה היחידה שמנסה למשוך עשירים לעבור להתגורר בשטחה. גם לצרפת, יוון, קפריסין, מלטה, פורטוגל וספרד ישנן תכניות דומות שנועדו למשוך את האליטה העשירה והניידת הבינלאומית. 
לאחר שהשינויים של האנט יכנסו לתוקפם,  אנשים חדשים שיגיעו לבריטניה יוכלו להתחמק מתשלום מס על הכנסות בחו"ל רק בארבע השנים הראשונות. לאחר מכן, יוטלו על הכנסותיהם ורווחיהם בעולם מסים מלאים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה