בריאות

משרד הבריאות בנתונים מעודדים: זו תמונת המצב בבתי החולים

מערכת הבריאות בישראל מתאוששת: משרד הבריאות מפרסם את דוח כוח האדם במקצועות הבריאות. הדו"ח מציג תמונת מצב מעודדת בנוגע עלייה מרשימה בכוח האדם. מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב: "מערכת הבריאות בישראל היא מהטובות בעולם. הסיבה העיקרית לכך היא כוח אדם מצוין ואיכותי"
מערכת ice |  3
בית חולים-אילוסטרציה (צילום freepik)
דוח משרד הבריאות: כוח אדם במקצועות הבריאות 2022
משרד הבריאות מפרסם הבוקר (חמישי), את דוח 'כוח אדם במקצועות הבריאות' לשנת 2022, המציג מגמות עד סוף 2022 על בעלי ההכשרה במקצועות הבריאות, וכן מועסקים והשוואה ל-OECD, במטרה לסייע למקבלי ההחלטות וחוקרים בתכנון כוח האדם במקצועות הבריאות בישראל.
על פי נתוני הדוח, נרשמה מגמת עליה מרשימה במרבית מקצועות הבריאות בעשור האחרון. שיעור הרופאים והרופאות המועסקים, מספר המתמחים ברפואה, האחים והאחיות, רופאי ורופאות השיניים, עלה בשנים האחרונות. בעשור האחרון נרשמה מגמת עליה בשיעור בעלי ההרשאה במרבית מקצועות הבריאות המוסדרים בחוק, בהם פסיכולוגים ופסיכולוגיות, רוקחים ורוקחות, דיאטנים ודיאטניות, קלינאי וקלינאיות תקשורת, מרפאים ומרפאות בעיסוק, פיזיותרפיסטים ופיזיותרפיסטיות ועוד.
נתוני שנת 2023 מעידים על עליה בכוח האדם במקצועות הבריאות השונים. כך למשל, בשנת 2022 נרשמה ירידה קלה במספר הרישיונות החדשים ברפואה, אך עם זאת, נתוני 2023 חלה מגמת עליה, עם 2,486 רישיונות חדשים. נתונים אלו אינם מופיעים בדוח מאחר והדוח מסכם נתונים עד סוף 2022.
במטרה לתת פתרון לטווח הארוך למחסור ברופאים ולהגדיל את מספר הרופאים בישראל, הקים שר הבריאות וועדה לטיפול במחסור בכוח אדם רפואי, בראשה עומד מנכ"ל משרד הבריאות, בין היתר, גוף תכנון לאומי של כוח אדם רפואי שיקבע את מספר המומחים הנדרש בכל תחום ועל פעולות להשגת יעדים אלו.
שר הבריאות, אוריאל בוסו: "מאז מתקפת הטרור של השבעה באוקטובר ועד לימים אלו מערכת הבריאות הציבורית מוכיחה את יכולותיה הגבוהות ואת המקצועיות של הצוותים הרפואיים המצוינים שפועלים בה מסביב לשעון. כמות הנפגעים החריגה והצורך ההולך וגובר למענה רפואי בשלל תחומים, מעצימים את האתגר שלנו בהגדלת כוח האדם במקצועות הרפואה".
בוסו המשיך ומסר: "במסגרת התוכנית האסטרטגית לעשור הקרוב, אנו פועלים במאמץ רב להביא להעלאת מספר האנשים האיכותיים שעובדים במערכת הבריאות. לנגד עינינו עומדת משימה לאומית לענות על צרכי המערכת ולספק היצע ראוי של רופאים ורופאות, אחים ואחיות ואנשי מקצועות רפואה נוספים". 
בוסו, סיכם את דבריו: "לשם כך הגדלנו את כמות הסטודנטים לרפואה ואנו עתידים להרחיב את מספרם של השדות הקליניים - שהם משאב אקוטי ללומדים את המקצוע ואנו פועלים במישורים נוספים. במערך בריאות הנפש, פרסמנו תוכנית מענקים לפסיכולוגים במגזר הציבורי ואנחנו עמלים על הסכמי שכר בפסיכיאטריה ובתחומים נוספים. נכונו לנו עוד אתגרים רבים ואנו מחויבים להתמודד ולמצוא פתרונות בנושא כוח האדם ולהבטחת בריאות הציבור בטווח המיידי ובמבט צופה פני עתיד".
מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב: "מערכת הבריאות בישראל היא מהטובות בעולם. הסיבה העיקרית לכך היא כוח אדם מצוין ואיכותי. מתחילת המלחמה, מוכיחה מערכת הבריאות כי היא העורף הלאומי של מדינת ישראל. המערכת טיפלה באלפי פצועים בגוף ובנפש וממשיכה לעשות כן כל הזמן. אנו מבינים כי על מנת לתת מענה לאתגרים העתידיים יש להוסיף ולהרחיב את מספר העוסקים במערכת הבריאות הציבורית".
בר סימן טוב המשיך: "אחד האתגרים שעימם תתמודד בשנים הקרובות מערכת הבריאות נובע מיישום הרפורמה בכוח אדם רפואי שמטרתה הבטחת איכות ההכשרה של סטודנטים שלומדים בחו"ל. בשנת 2019 יצאה לפועל "רפורמת יציב" שפסלה בתי ספר לרפואה בחו"ל שלא מלמדים ברמה טובה ומספקת, כך שמשנה הבא סטודנטים שלומדים בבתי ספר אלה לא יוכלו לקבל רישיון לעסוק ברפואה במדינת ישראל.
בר סימן טוב סיכם את דבריו: "כך, ועל מנת להתמודד עם האתגרים הרבים שעימם מתמודדת המערכת, עוד טרם המלחמה, פעלנו בשנה האחרונה להגדלת מספר הסטודנטים החדשים לרפואה כשהיעד הוא הגדלה ל-2,000 סטודנטים בכל שנה עד סוף העשור, וכן להגדלת מספר האחים והאחיות בישראל. בנוסף, משרד הבריאות פועל להגדלת מספר הרופאים המומחים בכל התחומים והאזורים הגיאוגרפים, באמצעות מימון מתמחים בקהילה בקופות החולים. תכנון מקצועות הרפואה עומד בליבת העשייה של משרד הבריאות בשנים האחרונות, ונועד להבטיח מספר מומחים מספק בכל מקצוע וכן, להמשיך ולספק שירות רפואי איכותי וזמין."
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    כוח אדם סיעודי
    לייבלה 03/2024/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הגיע הזמן לערוך בדיקה רצינית בבתי החולים ששייכים למדינה על מנת ליראות כמה אחיות אינן משרתות כפי שהוגדרו אלא בכל מינה ג'ובים מינהליים בעליל שיכולות להשמיש תקנים במחלקות !מדובר בעשרות והגיע הזמן למגר את התופעה עם תקנים של מלככי פינך שאינם קשורים למיקצוע הסיעוד שלשמם הגיעו
    סגור
  • 2.
    מצד אחד פוסלים בתי ספר ברמה נמוכה
    על מי אתם עובדים? 02/2024/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ומצד אחר מכנסים לכאן אנשים מאוקריינה שלא יודעים מילה בעיברית ולא באנגלית ומקצועית ברמה נמוכה עושים להם הסתכלות של חצי שנה בבית חולים ואחרכך נותנים להם רשיון ללא בחינה. אחלה רמה, מתשיכו להאכיל את הציבור הישראלי באלף סיפורי לילה ולילה, כל הישראלים הרופאים שנולדו כאן יושבים בבית או עזבו את הארץ ומי שעובד בכל בתי החולים ברובם הם ערבים ורוסים.
    סגור
  • 1.
    יש מחסור אדיר בצוות פרא רפואי
    ציפי 02/2024/29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    איפה השיפור?
    סגור