חדשות

שר האוצר של רבין תוקף: "הפך מוחלט של ביבי" | ראיון

בייגה שוחט, מי שהיה מקורבו של ראש הממשלה רבין ושכיהן כשר האוצר בממשלתו בראיון ל-ice | תוקף את נתניהו: "חוסר יושר, שקרים ופייק ניוז ואי לקיחת אחריות", על המצב הכלכלי: "הגידול בתוצר כשהייתי שר האוצר היה פי שניים מהתקופה של ביבי", ועל עתידה של העבודה "עמיר פרץ קבר את המפלגה ויש לו רק אינטרס אישי להיות נשיא"
יהודה לוינגר |  7
אברהם בייגה שוחט (צילום מתוך יוטיוב)
יום הזיכרון הממלכתי לראש הממשלה לשעבר יצחק רבין. במליאת הכנסת התקיים היום (חמישי) יום מיוחד לציון 25 לרצח ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין בידי יגאל עמיר.
במהלך נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נקראו קריאות ביניים לאחר שהתריע כי "25 שנה אחרי רצח רבין, יש הסתה מפורשת לרצח נגד ראש הממשלה ובני משפחתו ואיש אינו פוצה פה". ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס לכך ואמר כי "מדינת ישראל נמצאת באחד הרגעים הקשים בתולדותיה. זו לא רק המגיפה, זה מה שקורה בתוכנו, ההסתה חזרה. אותה הסתה בידי אותם אנשים. הפילוג, השסע, השבטיות - כולם כאן".
בייגה שוחט, 84, שהיה מבין המקורבים ביותר לראש הממשלה המנוח רבין, פורס את המשנה הכלכלית של ממשלת רבין בהיותו שר האוצר ותוקף את ההתנהלות של הפוליטיקאים: "אני מתעצבן שאני רואה את פני הדברים האלה ואת רמת הדיבור, עצוב לי קצת".
שר האוצר לשעבר הכיר את רבין עוד בממשלתו הראשונה בשנת 74' כשהיה יו"ר ארגון ערי הפיתוח וכראש מועצת ערד והם נפגשו בפורומים שונים. אבל הקשר הפוליטי התחזק בשנות ה-80 עם פטירתו של יגאל אלון והתקדמותו של רבין מחדש לקדמת מפלגת מפא"י-העבודה. זאת, לאחר שנוכחותו של רבין במפלגה ירדה עם פרישתו מהממשלה בעקבות פרשת הדולרים. שוחט הצטרף למה שיקרא לימים "מחנה רבין" שליווה את רה"מ לשעבר במשך שנים רבות והיה בין המקורבים אליו ביותר בתוך המערכות הפוליטיות.
בשנת 1988 נכנס שוחט לכנסת וכיהן במגוון תפקידים משמעותיים בנושאים כלכליים, בוועדת הכספים וכיו"ר ועדת הכלכלה. שוחט היה מעורב בין היתר בהליכים פוליטיים במפלגת העבודה וניהל את הקמפיין הפנימי מול פרס, וגם לאחר היבחרו של רבין כמועמד העבודה בקמפיין מול שמיר עד הניצחון נגד שמיר בשנת 1992, אז החל לכהן כשר האוצר.
"רבין הוא ההיפוך המוחלט של ביבי"
ממרום גילו, 84, שוחט שולף תאריכים ושנים בעל פה ובמהירות. הוא חד ועם הרבה ביקורת על מי שמכהן כיום כראש הממשלה, בנימין נתניהו. כאשר שוחט נשאל על אופיו של רבין הוא מיד משווה אותו לנתניהו: "אם אני יכול לציין משהו כדי שתבין את רבין, אני אגיד לך שהוא ההיפוך המוחלט של ביבי".
במה זה בא לידי ביטוי? "רבין היה ישר כמו סרגל והוא לא היה מסוגל להוציא דבר שקר מפיו. אם הוא היה מגמגם משהו, לא בדיוק שקר אלא על יד, מיד הוא היה מלבין כשלג. הוא היה איש ישר, אמין ונותן גיבוי וגם לוקח אחריות בצורה קיצונית, ותעיד על כך ההתפטרות שלו מראשות הממשלה בעקבות חשבון הדולרים של אשתו. מושגים שלא שייכים לחיים היום בתקופת נתניהו: לא היה שקר, לא היה פייק ניוז ולא רמאות".
לדברי שוחט, לקיחת האחריות של רבין באה גם לאחר כישלון המבצע לשחרור נחשון וקסמן:
"זה היה יום שישי, ובערב עלה לשידור ואז היה ברק הרמטכ"ל, ורבין אמר: אני לוקח אחריות לכישלון הזה. זה היה רבין, הפך המוחלט מביבי. קפדן מאוד, אכפת לו ממדינת ישראל, ולכן אם מותר להגיד ברמה האישית: כל כך כואב מה שקורה היום. אי לקיחת אחריות, גלגול הכישלון על מישהו אחר וזקיפת הצלחה רק על עצמך, שלא נדבר על תקציב 2021 שזו שערורייה שאי אפשר לתאר, הכול עבור צרכים אישיים ופוליטיים ומבחינתו של נתניהו שהכול ייהרס, העיקר שהכול יתאים לו וייתן לו נקודת מפלט נוספת. לכן רבין הוא ההפך המוחלט מכל הגרוע שאני יכול לראות בביבי".
אתה עצמך מפגין נגד נתניהו? "לא, אבל אני תומך בעניין. אשתי, ילדיי ונכדיי הולכים".
עמוס בן גרשום, לע״מ, ויקיפדיה/דובר צהל
"נתניהו - היפוך מוחלט מרבין". צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ | דובר צה"ל, ויקיפדיה
הכלכלה בממשלת רבין | "הגידול בתוצר כשהייתי שר האוצר היה פי שניים מהגידול בתוצר בתקופה של ביבי"
הקמפיין של רבין בבחירות דבק בשינוי סדרי העדיפויות במדינת ישראל בתחום הכלכלי: לא עוד הוצאות כסף על בנייה בשטחים או הוצאות למגזר החרדי ופיתוח המשק. שוחט פורס את משנתו הכלכלית כשר אוצר כאשר הוא מתייחס לשני אירועים דרמטיים שקרו בתקופתו: הראשון - העלייה הענקית מברית המועצות בתחילת שנות ה-90 (למעלה ממיליון עולים) שהיה צורך להשקיע משאבים במציאת תעסוקה, בניית בתים, מוסדות חינוך וכמו גם הכשרה מקצועית "קליטת העלייה היא חצי אחוז מהתקציב, אצלנו היא הייתה 11 וחצי אחוז".
לדברי שוחט "אני ראיתי כשר אוצר בכל הכסף הזה לא הוצאה, אלא השקעה שנשאה פירות מהר מאוד בשוק העבודה. זה התבטא בהגדלת התל"ג, יותר רופאים, אנשי מדע ופועלים, שגשוג".
האירוע הדרמטי השני הוא כמובן הסכם אוסלו, "העולם התהפך", כהגדרתו של שוחט. אם היום מדברים על ביטול חרם של מדינות ערב, אז היה חרם של כל מדינות העולם השלישי כמו הודו ואינדונזיה שלא סחרו עם ישראל לפני כן "העולם ההוא נפתח בפנינו", אומר שוחט, "נחתמו הסכמים, נפתחו השווקים וגדל הייצוא לשם וחברות גדולות בעולם החלו לשווק בישראל וכל הפריחה הייתה בהנחה שצועדים להסכם שלום".
היותו שר האוצר, הצמיחה בישראל הייתה לאורך ארבע השנים בכהונתו כ-6 אחוז לשנה (למעט שנת 93' שבכלל הפסקת הבנייה הציבורית בשטחים היה רק 3.5%), וגם בנתוני האבטלה חלו שינויים: "כשנכנסתי לתפקיד האבטלה הייתה 11 אחוז, ולמרות קליטה של מיליון עולים היא ירדה ל-6.5%".
אירועים חשובים נוספים בעת כהונתו של שוחט כשר האוצר הייתה האקדמטיזציה של המכללות כדי להנגיש את ההשכלה הגבוהה (יחד עם שר החינוך אמנון רובינשטיין), תגבור התשתיות בישראל והקמת החברה של כביש 6, במשברים בתעשיות הצבאיות והאוויריות (בעקבות פרשת מטוס הלביא, ואספק הנשק לאיראן) והזרמת של מיליארדים למשק בעקבות המשברים. בנוסף, החלטה חשובה של שוחט הייתה הצלת קופת חולים כללית וגיבוי לשר הבריאות חיים רמון בחוק ביטוח הבריאות הממלכתי.
"ההסכם עם הפלסטינאים הציל את מדינת ולא פגע בה זה היה הפתרון היחידי"
הסכם אוסלו: בסופו של דבר ממשלת רבין נזכרת במיוחד בעקבות הסכם השלום עם הפלסטינאים, כאשר שוחט היה אמון על ההסדר הכלכלי. לדבריו, "ההסכם עם הפלסטינאים הציל את מדינת ישראל ולא פגע בה. זה היה הפתרון היחידי שצריך להגיע אליו".
גם היום אתה לא מתחרט על הסכם השלום? "מה היה קורה אם לא היה הסכם? היום 95% מהאוכלוסייה הפלסטינית תחת הרשות באזורי A. לפני כן אנחנו טיפלנו בחינוך ובביוב של 4.5 מיליון פלסטינים שלא רצו אותנו וזה עלה לנו כסף ושלטנו עליהם בלי זכויות. אבל גם בתפיסתי חייבים להיפרד מהפלסטינים וחייבת לקום מדינה פלסטינית מפורזת עם כל סידורי הביטחון. תחשוב שקציני צה"ל ניהלו את החינוך, הבריאות והביוב בחברון ובעזה - זה היה יותר טוב?".
בסופו של דבר גם היום יש צמיחה כלכלית, אז מבחינה זו נתניהו כן הצליח? "אין ספק שהמדינה התקדמה. כל 5 שנים יש התקדמות במדינה בגידול בתוצר. לא רק בישראל אלא בכל העולם. אבל כשאתה מסתכל על הגרפים: האם סגרנו את הפער בינינו ובין המדינות המפותחות לתוצר לנפש - התשובה היא לא: אנחנו במקום ה-27 כמו לפני 20 שנה. נכון, התפתחנו, ויש רמת חיים גבוהה יותר אבל זה עניין תהליכי. יש דברים טובים ויש גרועים בתוך המערכת הכלכלית. אבל ישנן בעיות בעשור האחרון, בתקופת נתניהו, שהוכפלו מבעבר: כדי לקנות דירה צריך 180 משכורות, מערכת החינוך פחות טובה וההישגים החינוכיים פחות טובים. אם אתה לוקח את התמונה של הגידול בתוצר ב-10 שנים האחרונות שביבי ראש הממשלה לעומת שנים קודמות - הגידול בתוצר כשהייתי שר האוצר היה פי שניים מהגידול בתוצר בתקופה של ביבי".
לסיום, אי אפשר שלא לשאול על מפלגת העבודה היום בראשות עמיר פרץ: "מפלגת העבודה לא קיימת. עמיר פרץ קיבל את ההחלטות שלו שנובעות מרצון אישי להיות נשיא. הוא קבר את מפלגת העבודה במקום לקיים את ההבטחה שלו לחידוש פניה של המפלגה, הצטרף כזנב לממשלה אין לו שום משמעות רק אינטרס אישי אחד להיות נשיא".
אתה רואה את עצמך חוזר לפוליטיקה? להציל את העבודה? "פרשתי מהחיים הציבורים בגיל 70 אחרי 40 שנה בחיים הציבורים. מתוכם שנים כראש המועצה בערד ובשלטון המקומי, 18 שנים בכנסת, 6 שנים כשר אוצר בממשלת רבין פרס וברק, יו"ר ועדת הכספים. מיציתי את עצמי".
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    הכתבה
    מוטי 11/2020/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה שקרן אני הייתי בתקופת רבין היהפחד אימים להסתובב ברחובות הינו סגורים בבתים בבוקר פיגוע בצהרים פיגוע ובערב פיגוע אמרו לרבין תעשה משהו אמר אלה קורבנות שלום רע הכלכלה התכווצה לגמרי לא היה תנועה ברחובות יותר גרוע מתקופת בקורונה עכשיושוחט על מה אתה מדבר פקיד אפס
    סגור
  • 6.
    בייגה
    קלייר 10/2020/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלום בייגה, היית שר האוצר הגרוע ביותר, למי אתה מספר סיפורים. הדור הצעיר לא מכיר אותך, אז אתה מצייץ פיתאום. חוץ מבורסה כלום לא היה לך בראש. ביבי הוא גאון בכלכלה, ואתה יודע את זה. אז לך לישון.
    סגור
  • 5.
    בייגל התעורר
    אנדי 10/2020/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השמאל חי על מיתוסים.זו עובדה.בייגל היה שר אוצר כושל שלא הבין בכלכלה כהוא זה.התפקיד רק באמצעות קשרים.רבין ז''ל לא הבין בכלכלה כמו שביבי מבין.בכלל אם תשאל בגוגל או מיקרוסופט כיצד הניהול כיום לעומת ההתחלה ברור שיצביעו על שוני.מערכות נבדלות במתן מענה לאזרח.בעוד שבתקופת בייגל רוב העם סבל האליטות חיו מצויין הפליגו ווסט לחול והמשיכו בהשתלטותם על נכסים במדינה.ההשוואה בין שני המנהיגים אינה הוגנת כלפיי רבין.ביבי אוחז בשלטון כבר שני עשורים רבים כיהן זמן קצר ביותר ללא השוואה.לצערי כהונתו הסתיימה ברצח מיותר וכנגד כל הערכים עליהם גדלנו.אבל עדיף לבייגל לשתוק
    סגור
  • 4.
    הוציאו עוד זבל מהבוידם
    ניר 10/2020/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמה זבל יש לשמאל בבוידם
    סגור
  • 3.
    בייגה שוחט
    משה 10/2020/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם בן 84 וכל הכבוד שוחט כל מילה ובמעשיו של ביבי.זורק את האמת לפנים.
    סגור
  • 2.
    בייגה
    אוני 10/2020/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חבל שאין כבר אנשים כמו בייגה
    סגור
  • 1.
    אין לו ,ושה ללעור פיל ,הוא משוה את עצמו לרבין?שיא הצניע
    כהן פנינה 10/2020/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הוא חי בניגוד אליו ,השסע השנאה ההשפלות כלפי לאחר שלא חושב כמוהו ,החוסר צניעות ,חי התענוגות על חשבון אחרים אפיין את רבין?שינחת מהחלל
    סגור