נבחרת אייס

נרדמו בשמירה: לאן נעלם הציבור החילוני בבחירות המקומיות? | מתן חודורוב

בהצבעה על ראשי רשויות ומועצות הערים, החברה החרדית ניהלה את המשחק הדמוקרטי למופת כשיצאה בהמוניה אל הקלפיות. דווקא המחנה הליברלי שדורש הגנה על אורחות חייו נעלם מהזירה ברגע האמת – ועלול לשלם מחיר כבד. מהם תהליכי העומק שהבחירות משקפות בחברה ובכלכלה? והאם התוצאות יגרמו להגירה פנימית בין רשויות, שתאותת לנבחרים מה באמת חשוב לתושבים? |
מתן חודורוב
מתן חודורוב |  17
מתן חודורוב על המהפכה השקטה של החברה החרדית (צילום shutterstock, רונן אקרמן)
בשוך התדהמה הראשונית, ניתוחי הפרשנים ונאומי המנצחים – לציבור החילוני אין על מי להתגולל מלבד על עצמו. מאחורי התיאור המכליל של "שיעור הצבעה נמוך" בבחירות לשלטון המקומי, עומדת חלוקה ברורה בין הרחוב החרדי שהצביע במספרים מרשימים, לבין החברה הכללית שרובה הדיר את רגליו מהקלפיות.
במידה רבה זה תמיד המצב במרוץ להנהגת הערים, אלא שהפעם – בצל המלחמה שמסיטה את הזרקור מההתמודדות – הפער בהתייצבות של שני המגזרים הגיע לשיא חדש, במיוחד בערים שבהן זהותו של ראש הרשות הייתה ידועה מלכתחילה.
 
כך למשל בירושלים, בשל הקונצנזוס סביב מועמדותו של משה ליאון, רבים לא טרחו לממש את זכותם – וכך הפסידו הזדמנות להשפיע על הרכב המועצה המקומית, שבו נוצר לראשונה רוב חרדי-חרד"לי אוטומטי. סיעת "התעוררות" החילונית, שבבחירות האחרונות השיגה 7 מושבים, צנחה הפעם ל-3 בלבד, ואי אפשר להמעיט בשינוי שייגזר מתוצאות כאלה על חלוקת התקציב בבירה ועל אורח החיים בשכונותיה.
כאן לא נעצרים הישגי החרדים: בצפת הצליח איש המגזר, יוסי קקון שמו, להדיח את ראש העירייה המכהן, שוקי אוחנה, כבר בסיבוב הראשון; בטבריה זכה המועמד מטעמם, בועז נבעה, תוך שדילג בקלילות מעל רון קובי, התקווה החילונית מהבחירות הקודמות; אפילו תושבי ערד, שאותה הנהיג בעבר בייגה שוחט המנוח, העדיפו את יאיר מעיין (הנתמך בידי חסידות גור) על פני נציג "יש עתיד", ניסן בן חמו. בכל המקרים האלה ניכר דפוס דומה: התגייסות המצביעים החרדים לגבור על המחנה הליברלי, לעיתים קרובות ברשימות משותפות עם "עוצמה יהודית" של בן גביר, תוך ניצול האווירה המנומנמת לצורך מיקסום כוחם הפוליטי.
אפשר להתקנא וגם ללמוד הרבה מהחברה הממושמעת שפוקדת את הקלפי המקומית, בשיעורים שלא פוחתים מהשתתפותה בבחירות הארציות; באותה הנשימה, יש מקום לחשוש שהתוצאה תשנה כבר בקרוב את הסטטוס קוו בערים מעורבות – מתקצוב זרמי החינוך השונים, דרך פתיחת עסקים בשבת ועד לסידורי התחבורה הפנימיים.
הסחף אחר בן גביר הקיצוני, שעמו אפילו נתניהו נמנע מלהצטלם עד לפני כשנה, ראוי לעוד כמה משפטים: נציגי הסיעה הנושאת את שמו נכנסו למועצות מקומיות בערים עם ציבור חילוני כמו ירושלים, עפולה, קריית עקרון, חצור, אשקלון, קריית גת ובית שמש – כמובן בנוסף ליישובים מעבר לקו הירוק. ספק אם יש תקדים למפלגה שיכולה להתגאות בהצלחה כזו כשהיא מתמודדת לראשונה בבחירות המקומיות – אירוע רב-זירתי שדורש פעילות לוגיסטית מורכבת ויצירת בריתות עם שותפים.

"אפשר להתקנא וגם ללמוד הרבה מהחברה הממושמעת שפוקדת את הקלפי המקומית" (קרדיט: פלאש 90/ הילל מאיר, אריק מרמור, חיים גולדברג, עטיה מוחמד)
לא רק שהמותג "עוצמה יהודית" נתפס היום כלגיטימי בחוגים רחבים בישראל – אלא שהתמיכה בו בולטת במיוחד בקרב תושבי הפריפריה והצעירים (במרחב המוניציפלי ניתן להצביע כבר מגיל 17). מדובר בסנטימנט שחורג מהפוליטיקה המקומית בלבד, ומתבטא גם בסקרי דעת הקהל לקראת אפשרות של בחירות כלליות.
מעניין לראות את ההיפוך שחל בסדרי העדיפות המנחים את התושבים בדרך אל הקלפי. בסיבוב הקודם, ב-2018, קשרי הון-שלטון גרמו לפגיעה משמעותית במועמדים – למשל ביונה יהב, שכלפיו נטען כי נמנע מלפעול במשך זמן רב נגד בתי הזיקוק בחיפה (ואף קבע כי האוויר שם "נקי כמו בשוויץ"!), על רקע יחסים החבריים עם משפחת עופר ששלטה בהם. כעת אותו יהב מוביל במרוץ, ככל הנראה בשל האכזבה שנחלו המצביעים מ"הרפתקת" מחליפתו, עינת קליש. להבדיל, גם מי שהסתבכו בפלילים – כמו רמי גרינברג מפתח תקווה שנעצר בחשד לשוחד, ואף יצחק רוכברגר מרמת השרון שהורשע במרמה והפרת אמונים – הצליחו הפעם לזכות בקלות בתמיכת הציבור. נראה שהמלחמה העניקה יתרון משמעותי לראשי עיריות מכהנים או קודמיהם, שצברו ניסיון משמעותי בתפעול השירותים לתושבים ולכן אינם נתפסים כ"הימור" – גם אם מולם עומדים שיקולים מתחרים כמו טוהר מידות.
 
תוצאות ההצבעות צריכות לגרום להתפכחות במחנה הליברלי, שקיווה להתנחם בשלטון המקומי לאחר שורת מפלות במערכת הפוליטית הארצית. הרעיון של הגנה על אורחות חייו באמצעות בחירת ראש הרשות, או למצער השתתפות בקואליציה שירכיב, מפנה את מקומו (בינתיים אמנם מחוץ לאזור המרכז) להבנה שבערים מעורבות ניתן למשול גם בלי תמיכת החילונים. מנגנוני הבקרה הקיימים על סבירות ההחלטות של שרים וח"כים – כמו בג"ץ, סיקור תקשורתי או דו"חות מבקר המדינה – הרבה פחות אפקטיביים כשמדובר בזירה המקומית, המתנהלת לעיתים קרובות "מתחת לרדאר" של הגופים הללו.
כך קורה שמנהיג הרשות הנבחר הופך בחלק מהמקרים לכל יכול בגזרתו, לתקופה ארוכה בת 5 שנים. אלה כללי המשחק הידועים, שבו רבים מידי סברו שלא חשוב להשתתף וכעת גם ייאלצו לשלם את המחיר. לא מופרך להעריך שבעקבות הבחירות, משפחות בצד המפסיד ישאלו את עצמן אם מוטב לעבור לערים שמשקפות טוב יותר את ערכיהן – וגם זו, כמובן, החלטה לגיטימית. אדרבא: ראוי להעניק לראשי הרשויות עוד סמכויות לקביעת אופיו של המרחב הציבורי, באופן שיאפשר להם להתבדל זה מזה ולהתחרות על הרצון של תושבים לחיות בתחומי שליטתם.
לא רק את פינוי האשפה או המתנ"ס העיריות צריכות לנהל, אלא גם את שעות ההעשרה לתלמידים בבתי הספר, את מסלולי הנסיעה של האוטובוסים ואת דמותה של השבת המקומית. אוטונומיה מוגברת כזו רחוקה מ"תוכנית ההיפרדות" שהציעו פעילים חברתיים לפני המלחמה, ועדיין תאפשר לכל קבוצה בישראל לחפש את היישוב שבו תרגיש הכי בבית. כך הישראלים עצמם יוכלו לשלוח למנהיגיהם איתות ברור בדבר העדפותיהם והקווים האדומים שלהם, לא רק בהטלת פתקים לקלפיות אלא בעצם הבחירה היכן להתגורר.
בינתיים, האמת ניתנה להיאמר: הציבור הכללי שהציף את הרחובות בהפגנות על המהפכה המשפטית (בעד ונגד), והתגייס בהמוניו למילואים כדי להגן על המדינה במלחמה הנוכחית, חייב לעצמו חשבון נפש עמוק על ההיעדרות מהזירה המשפיעה ביותר על החיים עצמם: הבחירות שנוגעות הכי קרוב לבתים של כולנו.
תגובות לכתבה(17):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 14.
    לא הצבענו, כי באמת נחמד לנו מסורת יהודית. הכל טוב. (ל"ת)
    עופר -חילוני 03/2024/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 13.
    הציבור החילוני כעת נלחם אחרי שחלקו מרד במדינה והביאנו ל (ל"ת)
    קונספציה23 03/2024/02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 12.
    טעות
    עופר משה 03/2024/02
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אתה טועה שאתה חושב שהציבור החילוני הוא אוטומטי ליברלי. הרבה מהציבור החילוני לא הצביע, כי אין לו למי להצביע.
    סגור
  • 11.
    מתן חודרוב
    יופית 03/2024/02
    הגב לתגובה זו
    2 0
    נקווה שיעלם גם בבחירות הארציות אמן וזה יקרה כל שתעננו כן יפרוץ תמיד שואל את ראש הממשלה שאלות טיפשיות כדי לביך ובסוף אתה מובך
    סגור
  • 10.
    מתן יקירי אולי תתחיל להבין שזה מה שהעם רוצה
    שלומי 03/2024/02
    הגב לתגובה זו
    3 0
    ניסיונות הפילוג שלכם בין הדתיים לחילונים רק מקרבים ביננו, מאחל לכם שתתעוררו
    סגור
  • טען עוד
  • 9.
    הבחירות המקומיות
    גברת 03/2024/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הגיע הזמן שפעילי המפלגות יזיזו את עצמם.במקום לשבת על הכסא,להוציא שליחים ,שיבואו לבתיהם של הבוחרים יסיעו אותם לקלפי וחזרה .אז כולם יצביעו.זה שווה את ההוצאה.השינוי יגיע במהרה.
    סגור
  • 8.
    כנראה שביבי שמח מכך שחילונים משכילים עוזבים וחרדים משרי (ל"ת)
    מרוקאי לא ביביסט 03/2024/02
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 7.
    בדיוק איפה שנרדם בבחירות לראשות הממשלה (ל"ת)
    ירדנה 03/2024/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    ממילא צפוי שינוי שיותנע ע"י אלו השבים מהלחימה
    לא להלחץ 03/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 1
    והם כבר יתבעו את סילוק הדת מחיינו הציבוריים. זה נכון לגבי השבת. זה נכון לגבי כשרויות ושאר קשקושים, וזה יהיה נכון לגבי גיוסם ותקצובם של השחורים.
    סגור
  • 5.
    השיטה הדמוקרטית לא מתאימה למתן
    יוסי 03/2024/01
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הקפלניסטים חשבו שינצחו בבחירות דמוקרטיות אבל הציבור אמר את דברו
    סגור
  • 4.
    היו בצבא שירתו את המדינה
    ציקו 03/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 1
    החרדים יש להם כמה ימים פעם בארבע שנים
    סגור
  • 3.
    למה בן גביר נחשב אצלכם קיצוני ומרץ לא?
    יעל 03/2024/01
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אני חושבת שמרץ לא פחות קיצונית בצד השמאלי של המפה מבן גביר בצד הימני
    סגור
  • 2.
    מתן חודורוב לך חפש עיסוק אחר
    שמילץ 03/2024/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    רואה שחורות, מי נותן לך במה לטנף כל מה שזז מעולם לא ראיתי כתבה אוהדת ממתן.בעסה לקרט מה אתה כותב..
    סגור
  • 1.
    עושקים . קדימה לגיוס. מספיק להשתמטות
    יוסף בכתונת הפסים 03/2024/01
    הגב לתגובה זו
    3 14
    הצבעות שלא ישקפו כלום מהלך הרוח בעם. ברמת נראה לך שאנשים ישכחו מגיוס החרדים? נראה לכם שהדם שלהם טוב משל אחרים? מיידית גיבוש העם. מורידים 120 אוכלי חינם לעזה ומחליפים אותם בחטופים
    סגור
  • השתמטות של מי ?
    לנצח 03/2024/02
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סקרים הוכיחו, שהשתמטות/ אי התגייסות / שיחרור מוקדם סמוך לגיוס, בקנה מידה גדול מאוד, קיימים בקרב האוכלוסיה, שאיננה שומרת תורה ומצוותיה - קרי, החילונים - יש גם לטפל בהללו, ולדבר עליהם - לפחות, אם לא יותר, מאשר כלפי האוכלוסיה החרדית. זאת מהסיבה, שבקרב האוכלוסיות החרדיות מהזרמים השונים, כמות ההתנדבות למען כלל בני עמנו ישראל, כאזרחים במדינה, ומחוצה לה, נעשית בקנה מידה ענק וגדול ונירחב למשך כל חייהם - ולא רק למשך 3 שנות שרות צבאי, שדורשים-תובעים החילוניים מהשמאל הקיצוני. בעו, מקרב האוכלוסיה החילונית, מי שבוחר לא להתגייס לצה"ל/ להשתמט מסיבותחוקיות, אם כי, לא בהכרח מוצדקות מעשית, ממשיכים את חייהם - בנים ובנות - כדי לעשות לעצמם ואולי למשפחתם בלבד, כאמור, בניגוד לאזרחי המדינה מקרב החרדים, שתרבות התנדבותית לקהילה הנירחבת מכל הזרמים, כולל עבור החילוניים, מתקיימת לאורך עשרות ומאות בשנים, כחלק מובן מאליו, לכל מי שמבקש וצריך. ועל כך, יישר כח לבני החברה החרדית לדוגמה ולמופת.
    סגור
  • השתמטות
    עופר משה 03/2024/02
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לפיד השתמט מקרבי
    סגור
  • תתבייש לך
    אביחי 03/2024/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אתה אומר שיחטפו את החרדים אין לך גבול לשנאה שלך אפילו יטלר יותר טוב ממך
    סגור