נבחרת אייס

המונופולים הפכו את ישראל לענייה במערב | פרופ' ירון זליכה

הממשלה והמונופולים חברו יד ביד והפכו את ישראל למדינה הכי ענייה במערב ועם המחירים הכי גבוהים במערב. מה זה אומר עלינו? 
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  11
עסקים (צילום freepik)
המחירים בישראל ממשיכים להאמיר ותחת התקציב החדש אף חלה האצה בעליות המחירים, הן בדיור והן במוצרים המיובאים. לכאורה, הירידה בשער הדולר אמורה הייתה להביא להפחתה במחירי המוצרים המיובאים.
אולם, בפועל היבוא שלנו חסום בשלל מכסים, מכסות יבוא וכמובן יבואנים בלעדיים בלתי מטופלים ובלתי מוכרזים. הממשלה מסרבת להכריז על היבואנים הבלעדיים כמונופולים ולכן מסרבת להחיל עליהם את חוקי ההגבלים והתחרות.
 
גם הממשלה לא טומנת ידה בצלחת התייקרויות המחירים ומטילה עלינו שלל מיסים שונים ומשונים המעלים את המחירים במישרין כמו גם משדרים למונופולים המקומיים כי גם הם יכולים להצטרף לחגיגה ולהעלות מחירים. הכנסות הממשלה, פועל יוצא מעליות המחירים, הגיעו לשיא ורק אנחנו האזרחים חוגגים עם תל אביב בתואר העיר הכי יקרה בעולם.
רציתי לשתף אתכם בשתי דוגמאות לאבסורדים אליהם הגענו. רעייתי ואני החלטנו לרכוש שלושה מעילי חורף לילדינו. הילדים מצאו באחת מרשתות האופנה (לא אציין את שמה מאחר והיא דוגמא בלבד) מעילים שעלותם הכוללת 1,600 שקל. גלישה באינטרנט באתר אותה רשת באחת ממדינות אירופה מעלה כי רכישה באינטרנט, אליה יתווספו דמי הובלה, מכס ומע"מ, יביאו את המעילים כמעט עד פתח ביתנו ב-1,050 שקל בלבד. מטבע הדברים רכשנו באינטרנט. אפילו איני סופר את עלות הזמן שחסכנו כולנו ברכישה.

תל אביב. צילום: תומר נויברג פלאש 90
דוגמא נוספת, הממשלה התהדרה בהחלטתה להפחית מכסים ולהגדיל מכסות יבוא בשלל מוצרי גבינה וחלב שונים. בה בעת, היא שכחה לספר לנו כי החליטה לייקר את מחירי החלב ועוד מוצרי חלב מפוקחים. האבסורד מרובע.
 
ראשית, גבינות היבוא עליהן הופחת המכס הן מוצרים לשכבות גבוהות באוכלוסייה בעוד שאת המוצרים המפוקחים רוכשים בעיקר השכבות החלשות. שנית, ההוצאה על המוצרים המפוקחים שמחירם עלה גבוהה משמעותית מההוצאה על גבינות היבוא שהמכסים עליהם הופחתו.
שלישית, סביר להניח כי המכסים הופחתו אך הפחתת העלות לא בהכרח תתגלגל אלינו הצרכנים. שהרי כבר אמרנו. רוב היבוא שלנו נעשה על ידי יבואנים בלעדיים ומונופוליסטיים. הם לא טורחים לגלגל אלינו את הפחתת העלויות בדיוק כפי שלא טרחו לגלגל אלינו את ירידת שער הדולר.
רביעית והחמור מכל. יתכן שעלותם של המוצרים המפוקחים אכן התייקרה ולכן נדרשת התאמת מחיר. אולם, האם בדקה הממשלה את הרווחיות המופרזת של המוצרים הלא מפוקחים? הרי זו חובתה על פי חוק לוודא כי המונופולים שלנו לא גובים מחירים מופרזים. אולי לפני שתאשרו את בקשת המונופולים להעלאת מחירים בחלק מהמוצרים לא תוודאו כי הם לא חייבים להפחית המחירים במוצרים אחרים?
האמת קוראים וקוראות יקרים היא פשוטה. הממשלה והמונופולים חברו יד ביד והפכו את ישראל למדינה הכי ענייה במערב ועם המחירים הכי גבוהים במערב. מה זה אומר עלינו? 
הכותב: פרופ' ירון זליכה, ראש החוג בחשבונאות וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(11):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 10.
    תמשיכו להשמיץ ואנחנו עם זליכה יסמרטוטים
    אביב 02/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כולנו מבין שמי שמצמיץ פה הוא עובד של העשירון העליון !!! זליכה צדיק בסדום והגיע הזמן שכל העשירים שמתעשרים על חשבון אזרחי ישראל יעופו מפה !! להוריד מיסים ישירים ועקיפים בהזמנות מהאינטרנט וכל ננקנק את הגנבים מהמונופולים שמתעשרים על חשבון האזרחים בארץ . מדינה עם 9 מיליון אזרחים ורובם פה סורדים . חרא של ממשלה . ותעיפו את ליברמן מהאוצר אני לא מאמין לו .
    סגור
  • 9.
    שר האוצר
    ציפי 12/2021/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הייתי מאוד מאוד רוצה לראות אותך כשר האוצר של ממשלת ישראל ואחר כך כראש הממשלה. אנשים כמוך חייבים לנהל את המדינה היקרה והחשובה שלנו. אין לנו עוד מדינה נוספת.
    סגור
  • 8.
    מדינת ישראל יכולה להחליף את השם שלה למדינת הקרטל (ל"ת)
    עירקי 12/2021/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 7.
    כמו בגז, אתה ממשיך לשקר ולהטעות. לך תמכור סמבוסק (ל"ת)
    זליכה הובלות עמבה 12/2021/20
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • מונופוליסט ביביבסט (ל"ת)
    יובל 09/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 6.
    ממשלת הנונאה תחזיר אותנו לכלכלת שנות השמונים
    מישהו 12/2021/17
    הגב לתגובה זו
    3 0
    רציתם שינוי.קיבלתם. כל מי שהצביע למטורללים האלה שיכה על חטא.
    סגור
  • 5.
    אנשים כמוהו היו מביאים המדינה לתיהום
    חיים5 12/2021/17
    הגב לתגובה זו
    1 1
    וכיום יש ראטינג' מצויין מs@p
    סגור
  • 4.
    אף אחת לא מבין מה קורה כאן. מפחיד האם גם...
    אבי 12/2021/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם בבטחון זה קורה.
    סגור
  • 3.
    כאשר תואר פרופסור ניתן ע"י ההיסתדרות
    חיים5 12/2021/17
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אין מה לצפות לתחשיבים אובייקטיים והבנה אמיתית
    סגור
  • 2.
    צדיק בסדום
    אבי 12/2021/17
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אף אחד לא סופר אותך והמוסר שלך האנשים כאן מושחתים כמו המדינה הזו אין מוסר ומצפון, חושך לגויים גם לא מצפים מהשלטונות לשום דבר טוב כל מה שהם עושים לעצמם הם עושים גוזלים ועושקים כבר 70 שנה מדינה שנולדה בחטא ימ"ש
    סגור
  • 1.
    אחלה זליכה (ל"ת)
    עמית 12/2021/16
    הגב לתגובה זו
    1 4
    סגור