נבחרת אייס

האוצר לא מעוניין בירידת מחירי הדיור | פרופ' ירון זליכה

האוצר כלל אינו מעוניין בירידת מחירי הדיור ואף לא בעצירת עלייתם. כאחרון הטייקונים והמונופולים במשק, האוצר רושם רווחי עתק מהמשך עליות מחירי הדיור במשק. המחיר האנושי והכלכלי המחריד שמשיתים מחירי הדיור על מאות אלפי משפחות צעירות מטרידים את האוצר כשלג דאשתקד
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  7
נדל"ן (צילום פלאש 90/ גילי יערי)
שר האוצר אביגדור ליברמן הכריז כי מחירי הדיור יעלו השנה באחד עשר אחוזים וכי בשנה הקרובה הם יעלו לכל הפחות בעוד חמישה או שישה אחוזים. הכרזה זו הכתה בתדהמה כלכלנים מקצועיים וחשפה סוף סוף את פרצופו האמיתי של משרד האוצר.
ראשית, לא היינו זקוקים לפרשנותו של השר ליברמן כדי להיווכח כי מחירי הדיור שבו לעלות בקצב מפחיד. ברקע לעליית המחירים המואצת עומד בעיקר חששם של משקיעים, משפרי דיור וזוגות צעירים כי מחירי הדיור יעלו וכי הממשלה לא עושה די (אם בכלל היא עושה משהו) כדי לבלום אותם.
 
כאשר שר האוצר, בכבודו ובעצמו, צופה כי מחירי הדיור ימשיכו לעלות בקצב גבוה אזי הוא מלבה את הציפיות לעוד עליות מחירים ולכן מניע עוד ביקושים לזרום לשוק הדיור. כנבואה המגשימה את עצמה יגרמו ביקושים אלה לעלייה נוספת של המחירים שתלבה עוד ציפיות, שתניע עוד ביקושים ותעלה עוד את המחירים.
מעגל שוטה זה מאפיין את שוק הדיור מאז שנת 2008 ועד היום. כך בדיוק עלתה מחירה של דירה ממוצעת מ-700 אלף שקל ל-1.6 מיליון שקל. על מנת שהמדיניות הכלכלית תצליח לבלום את המשך עליית מחירי הדיור נדרש כי שר האוצר יצליח לרסן את הציפיות לעליות מחירים ולא שיפעל ללבות אותן. 
 
שנית, שר האוצר אינו מכהן כפרשן ברימקס או באנגלו סכסון. הוא האיש שבידיו הופקדו הכלים, הסמכויות והאחריות לנהל מדיניות כלכלית שתעצור את יוקר המחיה בכלל ואת מחירי הדיור בפרט. שר אוצר המעמיד את עצמו כמין פרשן חיצוני לשוק משדר מסר ברור וחד משמעי לציבור לפיו אין ביכולתו או בידיעותיו או בכוונתו לעצור את מחירי הדיור.
לצערי, המסר חסר האחריות הזה מבוסס היטב גם על מעשים ולא רק על דיבורים. ואכן, המדיניות הכלכלית שקבע שר האוצר, כפי שבאה בתקציב המדינה לשנים 2021 – 2022, אינה מיועדת לעצור את יוקר המחיה וגם לא את מחירי הדיור. ההיפך הוא הנכון. התקציב כולל שורה של מיסים חדשים הפועלים בעצמם כדי להאיץ את עליית המחירים במשק.  

שר האוצר ליברמן. צילום: אוליבייה פיטוסי פלאש 90
כדי לעצור את מחירים הדיור חייבים לשנות את העוגנים הכלכליים של ישראל. במסגרת זו יש להתחיל ולהעלות את הריבית במשק. אך כדי לעשות זאת יש לאזן את עליית הריבית באמצעות הפחתת מע"מ (שבעצמה תסייע לצמיחה ולבלימת עליית המחירים).
אולם, הפחתת מע"מ מחייבת מקור תקציבי ואילו המקור היחיד העומד לרשות הממשלה הוא ביטול הטבות המס הענקיות לחברות הגדולות ולטייקונים. ברם, זה בדיוק מה שממשלת השינוי לא מוכנה לעשות. חמור מכך, היא דווקא הוסיפה עוד הטבות מס לחברות הגדולות ולטייקונים בתקציב האחרון. על כך כבר אמר אורי זוהר בסרטו המופתי "מציצים": הפוך גוטה, הפוך.
 
שלישית, שר האוצר בהכרזתו חשף את הסוד הכי שמור במשרד האוצר. הסוד לפיו האוצר כלל אינו מעוניין בירידת מחירי הדיור ואף לא בעצירת עלייתם. האוצר, כאחרון הטייקונים והמונופולים במשק, רושם רווחי עתק מהמשך עליות מחירי הדיור במשק. המחיר האנושי והכלכלי המחריד שמשיתים מחירי הדיור על מאות אלפי משפחות צעירות מטרידים את האוצר כשלג דאשתקד.
הכרזתו של השר ליברמן מבטיחה כי במסגרת כהונתה של ממשלת השינוי יעלו מחירי הדיור בכמה עשרות אחוזים, שיחייבו את הצעירים לעבוד עוד הרבה יותר שעות עבודה ועוד הרבה יותר שנות עבודה. ובעתיד, כאשר תידרש דחיית גיל הפרישה לגברים לגיל 70 יעמדו לפנינו פוליטיקאים ציניים ויכריזו כי דחיית גיל הפרישה היא רפורמה שחיכינו לה שנים. בדיוק כפי שלפיד, בנט וליברמן הכריזו לאחרונה עת הם אישרו את דחיית גיל הפרישה לנשים.
*הכותב הוא ראש החוג בחשבונאות בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    היחיד שיכול להציל אותנו
    עמי כהן 11/2021/27
    הגב לתגובה זו
    4 1
    חושף את ערוותם של הפוליטיקאים ומשרד האוצר. בפעם הבאה, פחות להקשיב לסקרים ויותר להצביע לפי מי שבאמת משרת את המטרות שלכם! כן ביבי לא ביבי, אף אחד לא מבין בכלכלה כמו זליכה, לא יעזור כלום.
    סגור
  • 5.
    סכנת מחירי הדיור ויוקר המחיה
    דור אבוד 11/2021/27
    הגב לתגובה זו
    4 0
    זו סכנה הרבה יותר חמורה לקיום המדינה מאירן או חיזבאללה. אימפריות לאורך ההיסטוריה נפלו בשל ריקבון ושחיתות פנימיים, וזה התהליך שעובר על מדינת ישראל. ממשלה שלא דואגת לאזרחיה לא ראויה לשלטון. יש פתרונות מאוד פשוטים למשבר הדיור רק שאף אחד לא רוצה לעשות אותם
    סגור
  • 4.
    מדינה שאזרחיה אינם מעניינים אותה כלל
    אופיר 11/2021/26
    הגב לתגובה זו
    3 0
    תזרקו את כל אזרחיה למדינות אחרות אך רק תמשיכו לשלם מיסים. לכן אין תחבורה ציבורית נורמאלית (דלק חלפים מכוניות חדשות) לכן מחיר הדירות עולה . ועוד ועוד. כנראה שזוהי שירת הברברור של המדינה הדפוקה הזאת הרי ליברמן חייב להוכיח שהוא שר האוצר הטוב ביותר שקם למדינה הזאת...
    סגור
  • 3.
    המלך עירום
    יואל 11/2021/25
    הגב לתגובה זו
    2 0
    זליכה היחיד שאומר מה שכולם באוצר יודעים ולא רוצים שאנחנו נדע, יש ניגוד אינטרסים מובנה של המדינה בשוק הדיור כי זה רווח עצום למדינה שלא רוצה לוותר על ההכנסות אלה רוצה להוסיף לנו עוד מיסים ישירים ועקיפים.
    סגור
  • 2.
    עם ישראל לא הצביע לך אז,שימשיך לסבול
    קוקו לא מאילת 11/2021/24
    הגב לתגובה זו
    5 1
    העם היושב בציון הכניס את אמסלם לכנסת ולא אותך. הנתון הזה מוכיח שיהודים זה עם של טיפשים.
    סגור
  • 1.
    כן כן וחייזרים חטפו את אלביס. מי נותן למטורלל הזה לכתוב
    דורון פ 11/2021/24
    הגב לתגובה זו
    2 10
    ואיך המטורלל הזה היה החשכל ומה זה אומר עלינו אם מושחת ומטורלל כזה היה חשכל?
    סגור
  • טרול (ל"ת)
    הפקח 12/2021/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור