נבחרת אייס

האם חרם צרכנים הוא הפתרון ליוקר המחיה?

התשובה היא כמובן: לא. הפוליטיקאים נהנים מדחיית העלאות המחירים עד לאחר הבחירות כמו שהם נהנים מהיוזמות שאנו נצא לחרם צרכנים. טוב להם שניקח במקומם את האחריות וטוב להם שנחשוב בטעות כי חרם צרכנים יכול להיות אפקטיבי
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  15
פרופסור ירון זליכה על עליות המחירים (צילום באדיבות המצלם, pexels, פלאש 90/ יוסי זמיר, shutterstock)
במהלך השבוע שלפני המבצע האחרון ברצועת עזה הגיעו לשיא חדש הקריאות לחרם צרכנים כנגד מונופולים ויבואנים בלעדיים המבקשים לייקר את מחיריהם. את האש משכו יבואנים בלעדיים כמו שסטוביץ ודיפלומט. הפעם, בניגוד לקריאות דומות בעבר, הובילו את המחאה הצרכנית גופים ציבוריים ובראשם ההסתדרות החדשה וכן תוכניות תקשורת מובילות ובפרט איש התקשורת המוערך גיא לרר. הם לבטח יחדשו את הקריאות לחרם עם תום המבצע בעזה.
אקדים ואומר, הגם שמאמצים אלה ראויים לכאורה לשבח אני מסתייג מהם מאחר והם מייצרים מסך עשן כפול המשרת הן את המונופולים והיבואנים הבלעדיים והן את הפוליטיקאים. על כן, נזקם של המהלכים התקשורתיים הללו רב מתועלתם. בפשטות, הקריאות הללו מוליכות שולל את הציבור.
 
כידוע, רמת מחירים בישראל גבוהה משמעותית מרמת המחירים המקובלת במערב. המחירים הממוצעים במדינה גבוהים בכשלושים וחמישה אחוז מהמחירים בארה"ב. רבים חושבים שיוקר המחיה בישראל ליווה אותנו עשרות בשנים. זו טעות שגורמת לנו לחשוב בטעות שאין הרבה מה לעשות בעניין יוקר המחיה. למעשה, בשנתי האחרונה במשרד האוצר, שנת 2007, היו המחירים בישראל נמוכים בכמה אחוזים מהמחירים בארה"ב. כל הפער שנוצר בין המחירים בישראל לבין המחירים במערב נוצר משנת 2009 ואילך. פער זה הוא פועל יוצא ממדיניות כלכלית כושלת שהאיצה את מחירי הדיור ומהחיבוק העז הניתן במדינה שלנו למונופולים וליבואנים בלעדיים.
במקום לפרק את המונופולים ולבזר את כוחם של היבואנים הבלעדיים מפקירה אותנו הממשלה ושולחת אותנו לדאוג לעצמנו. לו היה המדובר במונופול אחד או שניים אזי חרם צרכנים היה עושה את העבודה. אולם בישראל יש למעלה ממאה מונופולים ויבואנים בלעדיים ואיננו מסוגלים להחרים את כולם ואף לא את חלקם. בוודאי שאיננו מסוגלים לעשות זאת לאורך זמן.
יתר על כן, עם כל הכבוד, זה תפקידה של הממשלה ולא התפקיד של האזרחים. לא בכדי מעניק המחוקק לממשלה מערך שלם של כלים וסמכויות כדי שתוכל לדאוג לכלכלה משגשגת המסוגלת לפרנס את אזרחיה ולאפשר להם לסגור את החודש בכבוד. לא בכדי הוענקו בישראל, כמו בכל מדינה מערבית אחרת, סמכויות דרקוניות כדי לפרק את כוחם של מונופולים ולמנוע מהם לנצל את כוחם כדי לרמוס אותנו. במקום שהממשלה תפעיל את הסמכויות הללו היא מיתממת, לא עושה מאומה שלא לומר מסייעת למונופולים, ושולחת אותנו לפרוק זעמנו בחרם מזדמן?
 
לדוגמא, יכלה הממשלה לבטל את כל מכסי היבוא, כל מכסות היבוא ולאפשר לכל מוצר שנמכר שאירופה או בארה"ב להימכר בישראל ללא שום הגבלה או אישור או ביורוקרטיה. הממשלה יכלה גם לאסור על יבואן לשמש כיבואן בלעדי ולמנוע מכל יבואן המהווה מונופול על מוצרי יצרן בין לאומי גדול לייבא גם את מוצרי יצרנים מתחרים. מהלכים כאלה היו מזרימים לישראל אלפי מוצרים במחירים הנמוכים בעשרות אחוזים ממחירם במערב ומאפשרים ליבואנים מתחרים להתחרות מול דיפלומט ושסטוביץ.
יתר על כן, כוחם של המונופולים ושל היבואנים הבלעדיים כה רב עד שהם יכולים להעלות מחירים מבלי שהם מפרסמים זאת בפומבי. לדוגמא, בחודשים האחרונים רוב המונופולים והיבואנים הבלעדיים צמצמו משמעותית את המבצעים ברשתות השיווק וכך העלו את המחיר האפקטיבי הממוצע מבלי שהם נדרשו לפרסם תעריפון חדש.
זאת ועוד, מונופולים ויבואנים בלעדיים אחרים הודיעו כי הם דוחים את העלאות המחירים לאחר החגים. או במילים אחרות, לאחר הבחירות. הם עשו זאת גם בבחירות הקודמות והמתינו עם גל עליות המחירים לאחר שהבחירות תמו.
 
הפוליטיקאים מצידם נהנים מדחיית העלאות המחירים עד לאחר הבחירות כמו שהם נהנים מהיוזמות שאנו נצא לחרם צרכנים. טוב להם שניקח במקומם את האחריות וטוב להם שנחשוב בטעות כי חרם צרכנים יכול להיות אפקטיבי. דבר אחד הם לא רוצים. שהבחירות יעסקו ביוקר המחיה. טוב להם להרדים את כולנו ביודעם היטב שאת החשבון יגישו לנו דיפלומט, שסטוביץ, אוסם, תנובה ושטראוס לאחר הבחירות.    
הכותב הוא יו"ר המפלגה הכלכלית וראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו
תגובות לכתבה(15):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 14.
    חרם צרכנים
    מישהו נוסף 08/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה יפה מאד וכנראה נכון אבל להציע שהפוליטיקאים יעשו משהו זה רעיון מטופש עוד יותר
    סגור
  • 13.
    צודק לגמרי!
    דני 08/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קשה מאוד להתעסק בחרם כל היום עם כל כך הרבה מונופולים. הממשלה צריכה לטפל בשורש הבעיה.
    סגור
  • 12.
    זליכה
    שימי 08/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הפכתה לפוליטיקאי רדוד הצבעתי לך בבחירות הקודמות אל תייאש וליניין תדבר מי שיוצר את יוקר המחייה במדינה זה האוצר נטו
    סגור
  • 11.
    יש 2 מדינות
    רגב 08/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש את המדינה שהחילונים הקימו בחירוף נפש. ויש מדינת הלכה דתית טפילית חשוכה ואפלה שמוצצת כספים ללא שובע. הכספים שהמדינה נותנת לדתיים עולים מדי שנה. הגיע הזמן להבין שעד שלא תופרד הדת מהמדינה החילונים ישאו בנטל. שהדתיים לא יקבלו שקל אחד! שיעשו ילדים שהם יכולים לפרנס. זאת בנוסף למה שפרופ' זילכה העלה.
    סגור
  • 10.
    איזה תמימות
    נועה 08/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לחשוב שבארץ יש לפרוטליון כוח. במחאה של 2011 ראיתם חרדים? כיפות? ברור שלא. כי כל העושר של המדינה נכנס לכיסים העמוקים שלהם. בכספים קואליציוניים מושחתים, דירות שמחלקים חינם לאברכים, יחידות דיור ביו"ש, יש כ-40,000 עמותות חרדיות שהן השחיתות הכי גדולה. מקבלות כסף מהמדינה ומחלקות אותו לאברכים ומשפחות חרדיות. גם התרבות. בנט הגדיל לחרדים במיליארדים את תקציב החזרה בתשובה. שפך כסף על בתי הכנסת המקוואות והישיבות, וערים וישובים דתיים שהמדינה מזרימה להם כספים. בנט בזז ושדד את הקופה במאות מיליארדים לעשרות השנים הבאות. בישובים דתיים ובעיר חרדית שהמדינה תקים ולנצח תהיה ענייה ותזרים לה כספים. שלא לדבר על השוד בכשרות. בנט לקח מהרבנן החרדים כסף לכיסי הרבנן שלו. ולחרדיים נתן פיצוי בכסף שסחט מהמדינה. החילונים מפחדים לדרוש שיבטלו אתי הכשרות שמייקרת לנו את המזון בכ-20% ! החילונים סוחבים על הגב טפיליה דתית שמשריצה בלי חשבון. אברכים עובדים בשחור וגם מקבלים קיצבה מהישיבה. שהממשלות יחלקו כסף לכולם !
    סגור
  • טען עוד
  • 9.
    וואו כמה תובנות
    רויטל 08/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כתבה מצויינת תודה לך על הארה הזו, שלגמרי הייתה נחוצה כדי שנבין את המטרייה. הוריד כמה "אסימונים".
    סגור
  • 8.
    פעם ראדונה שאני חושב שאתה טועה. חרם צרכנים אמיתי קובע !
    חרם קובע הכל 08/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבעיה היחידה זה שלצרכנים לא בדיוק ברור ולא בדיוק מוגדר את מה להחרים וגם אין מספיק מחץ פרסומות בנושא . חרם אמיתי חורץ גורל !
    סגור
  • 7.
    לפרולטריון כוח על אם רק יאוחד ויעשה בו שימוש
    פרולטריוני/ת 08/2022/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הדבר היחיד שצריך זו מטרה משותפת ויעדים ממוקדים להשגתה, ושהפרולטריון יפסיק לשבת על הגדר, אלא פשוט יתעורר! ויעצור את יוקר המחייה בהפסקת רכישת מוצרים שאינם חיוניים לקיומו הבסיסי צריך להגדיר מהו קיום בסיסי להפיץ את הבשורה של מה השבוע לא צורכים, ואחרי שבוע אם אפשר להמשיך לא לצרוך אז להמשיך עד אשר המחירים ירדו, גם לעצור את רכישת הדירות ולקבוע בין כולם את מחיר השכירות שמוכנים לשלם בכל איזור לפי מטרז',מס' חדרים,קומה,עם/ללא מעלית. ולדבוק במחירון אחרת המחירים שוב ירקיעו שחקים. מי מצטרף לכנס הפרולטריון שיהפוך את הקערה על פיה כי אם אין הנהלה למדינה הפועלים יקומו להנהיגה! *פרולטריון-מעמד הפועלים כלומר העם!
    סגור
  • 6.
    חרם צרכנים הוא הפתרון לכל דבר, רק עם חרם משיגים דברים (ל"ת)
    רן 08/2022/10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • באמת ?
    תוצר 08/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    או שקראת ולא הבנת ואז אתה אדיוט או שלא קראת וסתם רושם כמו מטומטם.
    סגור
  • 5.
    איך חרם צרכני גורם לעליית מחירים
    ע. 08/2022/10
    הגב לתגובה זו
    4 0
    עליות המחירים לאחרונה לא נגרמות מעודף ביקוש או מחוסר הצע אלא בגלל תמחור התייקרות התשומות שאינן בשליטת היצרנים (הובלה ושינוע, דלק וחשמל, שערי מטבע, מיסוי וארנונה, שכר, רגולציה, ...). חרם צרכני גורם לייקור התמחור באופן ישיר ובאופן עקיף (למשל: שינוי לרעה בין עלויות קבועות ומשתנות), דבר שיחייב ייקור נוסף של מוצרים גם אם לא מיידית אלא בקרוב.
    סגור
  • 4.
    שאלה
    ברוך 08/2022/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מדוע לא מעלים דרישה ל 'תוספת יוקר'?? שיו"ר ההסתדרות יגיד את האמת. זו תביעה הגיונית בשעה של עליות מחירים. כנראה שיש לו סיבה טובה. לדעתי הוא לא מקיים את תפקידו האלמנטרי.
    סגור
  • 3.
    כוחם של הצרכנים
    מוני 08/2022/10
    הגב לתגובה זו
    4 0
    במדינה שבה הפולטיקאים לא עושים כלום אין לזלזל בכוחם של הצרכנים. הבעיה שאצלנו אין תרבות צריכה כלל ואנשים מרגישים טוב בלשלם כמה שיותר.ראה קרטל יבואני הרכב והקבלנים שעליהם לא עושים כלל חרם וזה מוזר.
    סגור
  • 2.
    המונופולים האלה קובעים מי יקבל קולות. ולכן אין סיכוי (ל"ת)
    אני 08/2022/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    שהמחירים יעלו בקצה גבוה אנשים יקנו היום כי מחר יהיה יקר
    בנגלי 08/2022/10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אין לאן לברוח רק דברים פיזיים היו שווים ערך
    סגור