נבחרת אייס

הסיבות המדאיגות לכך שיותר מדי צעירים ישראלים עוברים לפורטוגל | פרופ' ירון זליכה

רבים מדי מהצעירים שלנו עוברים לחיות במדינות זרות. לא בכדי מעניקה פורטוגל אזרחות כמעט לכל דיכפין שנולד בישראל ומתחרה בנו ללא בושה על צעירינו. הסיבות הן ברורות: לא צריך תואר שני בשביל עבודת פקידות, לא צריך תואר ראשון בשביל להיות נציג שירות לקוחות - ובטח לא צריך לעבוד בשתי משרות כדי לסגור את החודש
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  87
פרופ' ירון זליכה ופורטול (צילום באדיבות המצולם, freepik)
ישראל היא מדינה שאזרחיה מאוד אוהבים וגאים ובצדק. זו מדינה שהגיעה להישגים כבירים בשורה ארוכה של תחומים. בתחום הביטחוני ישראל היא המדינה המאוימת בעולם אך הצליחה להפוך למעצמה אזורית אשר יכולותיה הצבאיות הן מושא להערכה חובקת עולם. בתחום המסחרי הצליחה ישראל לגוון את אזורי היצוא שלה  כמו גם את ענפי הסחר הבין לאומי שלה באופן שאף מדינה אחרת בעולם לא הצליחה. היצוא שלנו כה מגוון עד שחברות דירוג האשראי רואות בכך את אחד מנכסיה הגדולים. בתחום העסקי הצליחה ישראל להקים את תעשיית ההייטק המפוארת בעולם כולו. במונחים יחסיים לנפש או לתוצר הרי תעשייה זו הגדולה בעולם. אך גם במונחים אבסולוטיים ישראל היא אחד ממרכזי ההייטק החשובים בעולם. בתחום התרבותי הגיעו סופרים, קולנוענים ואמנים שלנו להישגים אדירים. ובתחום המדעי ישראל היא שם דבר בעולם.
אך הישגים אלה לא יכולים לטשטש את העובדה שאנו מפסידים בתחרות מאוד חשובה לעתידנו. התחרות על מקום העבודה הבא של צעירינו המוכשרים. רבים מדי מהצעירים שלנו עוברים לחיות במדינות זרות. פורטוגל הפכה לדוגמא אך היא כמובן לא המדינה היחידה שמצליחה לנצח את ישראל בתחרות על הצעירים שלנו.
 
חשוב לומר כי הקרב אינו רק בעל משמעות לאומית וכלכלית מרחיקות לכת אלא גם קרב פרטי ואישי. אין עונש לדעתי גדול יותר להורה מאשר לראות את ילדיו ונכדיו עוזבים את ארצנו האהובה ובוחרים לגדל את משפחתם הרחק מאיתנו.
אולם אסור שהגאווה הלאומית שלנו תמנע מאיתנו לראות נכוחה. אנו מפסידים בקרב על הצעירים.
ברקע לכך מגוון של בעיות. החיים הכלכליים פה מחרידים בקנה מידה מערבי. אפילו פורטוגל ויוון שהן המדינות העניות באירופה המערבית מסוגלות להציע רמת חיים טובה יותר במונחים של כוח הקנייה של השכר הממוצע. על בעיית הדיור נכתבו הררי מילים שאין טעם להוסיף עוד. אולם הכי חשוב לטעמי הוא מאפייני שוק העבודה הישראלי.
ראשית, אין לזוג צעיר הרבה סיכוי לסגור את החודש ללא עבודה במשרה מלאה של שני בני הזוג. תופעה זו לא מקובלת בעולם המערבי. היא גם לא הייתה מקובלת בדור שלי ובוודאי בדור של הוריי. בפורטוגל או בגרמניה לא יצטרכו הצעירים לעבוד בשתי משרות מלאות אלא הם יכולים לעבוד במשרה וחצי לכל היותר. יש לכך השפעה רבה על איכות חיי המשפחה ועל גידול הילדים.
שנית, משרה מלאה אין פירושה 9 או 10 שעות אלא 7 שעות בפורטוגל כולל הפסקת צהרים של שעה וחצי. שלישית, מספר ימי החופשה גדול בהרבה. רביעית, בתום יום העבודה לא יעלה על דעתו של איש להטריד את העובד במייל או בטלפון. נגמר יום העבודה אז הוא נגמר. חשבו עד כמה גורמים אלה משפיעים על איכות חיי הפנאי של הצעירים. בישראל אין להם כמעט פנאי. רוב שעות היממה הם שקועים בעבודה ובבעיות הפרנסה.
חמישית, לא צריך תואר שני בשביל עבודת פקידות ולא צריך תואר ראשון בשביל להיות נציג שירות לקוחות. בישראל על רקע המחסור האדיר במקומות עבודה בעלי ערך מוסף המשלמים שכר הוגן הרי אין מנוס מלימודים אקדמיים מתקדמים שיאפשרו לבוגר/ת להתמודד מול אלפי הצעירים המתמודדים מולו בעבור כל משרה טובה.
שישית, הרבה יותר פשוט להקים עסק בחלק גדול מהמדינות הללו ובוודאי בפורטוגל. במדינות אלה אין ניסיון להרוג כל עסק קטן בשלל מיסים, תקנות, ביורוקרטיה והנחתות. האופי היזמי הישראלי מוצא כר נוח לממש עצמו במדינות שלא הורסות את החיים של עסקים קטנים.
אם בעבר התייחסנו אל צעירינו כאל לקוחות שבויים של המפעל הנקרא מדינת ישראל, הלכודים בחסמי הפטריוטיות והקושי להיקלט בעולם המערבי, הרי היום צעירינו מבוקשים במדינות אחרות. לא בכדי מעניקה פורטוגל אזרחות כמעט לכל דיכפין שנולד בישראל. מדינה זו ואחרות, ובוודאי גרמניה וארה"ב, מתחרות בנו ללא בושה על צעירינו. חובה עלינו להבין מה הם הכלים שבאמצעותם מושכות המדינות את צעירינו, ולהבין כי אם לא נתחרה בחזרה, אזי נפסיד ללא קרב.
הכותב הוא יו"ר המפלגה הכלכלית וראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו
תגובות לכתבה(87):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 70.
    למה ישראלים עוזבים את המדינה
    ריקי 08/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ירון יקר כרגיל כתיבתך מעניינת מאוד. ירון מה הפתרון לכל השאלות ולמה זה תקוע כבר 75 שנים יודעים אנו את התשובה. וכל מי שמנסה לעשות משהו בנידון מורידים לו את הראש
    סגור
  • 69.
    לא רק צעירים
    רועי 04/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני ואשתי בני 40+ עם שלושה ילדים עוברים לפורטוגל. ברור לנו שכאן לא יוכלו לרכוש דירה לידינו. מוכרים את הדירת חמישה חדרים שלנו שעבדנו 20 שנה בשביל לקנות, ובסכום קונים דופלקס ענק ועוד 3 דירות קטנות קרובות להשקעה. ואז שהילדים יסיימו תיכון ואוניברסיטה תהיה להם דירה. יוכלו להתחיל ללמוד ישר אחרי התיכון ולחיות חיים עם טיפה פחות סטרס. זה לא מקום השגי כמו ישראל, ומי שלא ידבר פורטוגזית לנצח ירגיש שם זר, אבל אם הילדים שלי שם והנכדים שם זה מספיק. לצערי לא הצלחתי כמו חלק מחברי לרכוש 3 דירות להשקעה בישראל. אם הייתי עושה זאת הייתי נשאר בארץ. בתחילת שנות ה 2000 זה היה לחלוטין אפשרי. היום ב 2023 זה חלום ושברו... אם עוד כמה שנים המדינה תתעשת תחזור למסלולה ותתחיל להשקיע בדיור בר השגה אמיתי, אחרי התואר שם אחזיר את כולם לארץ (הלוואי שאצליח). אחרת אין עתיד כאן
    סגור
  • 68.
    פורטוגל
    אלכס 01/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ארץ אשר אוכלת יושבייה. היתי מראשוני המטפלים בפסולת כימית . טיפול בפועל לא לוגיסטי. הראו לי את הדרך.מסכן מי שעושה טוב למדינה והטבע. מטבעים אותו ומהר ,אין מקום לפורצי דרך, מלבד ההייטק, שהוא חצי תעשיתי ,טכנולוגי וגלובלי. האוצר ההסתדרות והרשיות האטומים,הפכו את אזרחי מדינת ישראל שבויים, אינפוטנטים ,עקב שליטה מוחלטת. רצון להפוך ,עסקים ועובדים לעבדים. פעם לא צריך ללכת עד בבל בשלשלאות . יש בריחה מאורגנת. האם אפשר למנוע . התשובה לא. רק הרס פיזי ושיטוח מדינת ישראל וארבעים שנה בגולה מדבר, אולי ,עם קשה עורף יבין.
    סגור
  • 67.
    גם בגללך!!מדוע לא העברת את קולות מפלגתך למפלגה גדולה?
    נאוה 12/2022/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אגו שלך?
    סגור
  • 66.
    פורטוגל
    טוטו 12/2022/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבעיה בפורטוגל זה החינוך לילדים, המערכת קשיחה ולא מתחשבת.
    סגור
  • טען עוד
  • 65.
    עצוב
    אלפסי 11/2022/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עצוב , אולי עכשיו שתקום ממשלה יציבה שתעשה לטובת האזרחים, ללא מסה קריטית של צירים בארץ בעוד דור היוצרות הניהולית הביטחוניות יעברו לאחרים.
    סגור
  • 64.
    אין שום גאווה לאומית
    רונית 10/2022/19
    הגב לתגובה זו
    4 1
    המדינה השילה מעצמה מזמן כל סיבה לגאווה לאומית. אולי בתחום ההייטקס היא מובילה, אבל בכל תחום אחר היא בזבל: במוסר, באהבת האחר, בתמיכה סוציאלית, בחינוך, רווחה, ביטחון, וביוקר המחיה. בכל אלה נכשלה המדינה, ובגדול. אלה שלוקחים את עתידם בידיהם עוברים מפה, עושים בשכל רב! כן ירבו!
    סגור
  • 63.
    עזבנו את ישראל לפורטוגל לפני 7 שנים מודים כל יום על הבח (ל"ת)
    תמיר 10/2022/14
    הגב לתגובה זו
    5 5
    סגור
  • 62.
    הלוואי והיו נותנים אזרחות ארה"ב או גרמנית לכל דורש
    הייטקיסט צעיר 10/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 2
    אם היו נותנים לי אזרחות לגרמניה או לארה"ב, מיד הייתי לוקח את המשפחה שלי ועוזב. אפילו לפורטוגל אני מוכן לקבל אזרחות ואז לעבוד באירופה איפשהו, רק שאני אשכנזי מדי ולא מגיעה לי אזרחות פורטוגלית
    סגור
  • 61.
    הצפיפות בישראל מורידה את איכות החיים
    עידו 10/2022/14
    הגב לתגובה זו
    7 0
    ומגזר לא יצרני שמתרבה, ביחד עם פשיעה ופרוטקשיין מקשים עוד יותר על החיים כאן. דאגתי לעצמי לדרכון ואזרחות.
    סגור
  • 60.
    איזה התייפיפות
    לילי 10/2022/14
    הגב לתגובה זו
    2 3
    מעניין מאוד. פרופ זליכה שהוא בעצמו עם תארים אקדמיים מכובדים וממה ששמעתי, הוא מזלזל באלה שאינם גאונים כמוהו, מנסה לשכנע אותנו שהוא תומך באנשים חסרי השכלה ושכדאי להם להישאר כאן. פרופ זליכה, לא כולם גאונים ומצליחים כמוך ולא נולדו עם אייקיו 800, וזכותם לנסות את מזלם בארץ אחרת שמקדשת פחות את ההשכלה ומעריכה אנשים באשר הם בלי קשר לאייקיו שלהם. משהו בטיעון שלך לא מסתדר לי עם מה שאתה מייצג.
    סגור
  • 59.
    ואל מילה על הריבוי הטבעי של החרדים
    אלי 10/2022/13
    הגב לתגובה זו
    7 3
    הם בסוף יהיו רוב ואז כל החוסר השכלה יתפוצץ לכולם בפנים
    סגור
  • 58.
    חחח זליכה
    רוני 10/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אחד נאשמים הגדולים במצב נער אוצר מנובל. ששאר פה לבד לכבות את האור .
    סגור
  • 57.
    של המגזר הציבורי, ושל החרדים והערבים.
    הפכנו לעבדים 10/2022/13
    הגב לתגובה זו
    3 1
    למה שצעיר משכיל יקבל את זה כגזרת שמים? גם הבן שלי עף לפורטוגל. בברכתי המלאה.
    סגור
  • 56.
    תעמולת בחירות באמצעות מניפולציה
    דודי 10/2022/13
    הגב לתגובה זו
    3 4
    לכל משפחתנו אזרחות פורטוגלית. בהתחלה האמנו לכל מיני בעלי האינטרס שבכיסוי של "מומחיות", סיפרו לנו סיפורים. אחרי שחיינו בפורטוגל 4 שנים (ועוד כמה שנים בארהב לפני שנים רבות...) ולמרות שהצלחנו שם יותר מהממוצע, הגענו להבנה שאחרי הכל. בישראל הכי עוב. כל מיני חרטטנים שלא מבינים כלום, או ממורמרים בעלי אינטרס יזדעקו ויתווכחו. בארץ משלמים פחות מיסים מאשר בפורטוגל, יש הרבה פחות בירוקרטיה והחיים הרבה יותר טובים בכל המובנים. גם היום, כשאני משכיר שתי דירות בפורטוגל, אני משלם 28% מס הכנסה מהדירה הראשונה ועל דירה שאני משכיר בארץ, עם תשואה שנתית נטו באחוזים גבוהה יותר, אני משלם כמה פרוטות שלא מגיעות לאחוז אחדוזוהי רק דודמה. זה שיותר זול שם בסופר זה כי כולם תפרנים. ימי חופשה שמתית יש להם קצת יותר מבישראל אבל בניגוד לישראלים שמתלוננים על התור בנתבג, אין להם אפילו כסף לצאת לחופשה ברכבת בברצלונה. הקיצר, אל תבלעו כל לוקש שמאכילים אתכם. בישראל הכי טוב. נקודה.
    סגור
  • 55.
    צודק
    מאיר דגן 10/2022/13
    הגב לתגובה זו
    2 4
    החיים פה יקרים. להחריד. אבל זילכה עזר לקרטלים. מחיר הדיור לא שפויים תוצאה של שילטון של 12 שנה של רודן. מנותק הבעיה שזה לא מעניין אף פוליטיקאי חוץ משקד ואלקין שלא מנותקים
    סגור
  • 54.
    כתבה מגמתית ושיקרית של השמאל הישראלי (ל"ת)
    פורטוגלי. 10/2022/13
    הגב לתגובה זו
    2 4
    סגור
  • 53.
    דיסקונט נותן פי עשר מפועלים? 3% לעומת 0.3%
    יחזקאל מבת-ים 10/2022/13
    הגב לתגובה זו
    2 2
    פרופ' היכן הנתונים? כמה עוזבים? כמה באים? איך זה יחסית למדינות טובות? לתחושתי, התופעה לא גדולה ורובם חוזרים אחרי שנים מעטות
    סגור
  • 52.
    כל כך מסכימה
    בדוי 10/2022/13
    הגב לתגובה זו
    5 1
    יופי, ומה עכשיו !!!! כשכל כך הרבה משפחות צעירות מוצאות את עצמן מחפשות דרך מחוץ למדינה, אחרי שהסבים והסבתות, וההורים שלנו עלו למדינת ישראל ממדינות אירופה ואחרות. מה יהיה?! ישראל לא נותנת אופק אמיתי למשפחות צעירות ולכן העזיבה. נגמר העידן, כנראה של מה אני יכול לעשות למען המדינה.... כי עושים ומשלמים ועושים, אבל רואים שאין תרומה ולכן עוזבים.
    סגור
  • 51.
    צודק
    תלמידה שלך לשעבר 10/2022/13
    הגב לתגובה זו
    4 0
    גטו גם במאה ה20 כשאבא שלך זורק אותך מהבית הולנדית מוקף גדר חיה שמשלה את מה שהתרחש בפנים הבית כשאבא שלך מסלק אותך מהבית כשהבן שלו זורק את כל חפצי לפח לוקח עו"ד והורס משפחה שלמה כשאבא שלך דור שני לניצולי שואה ומתייחס לילדות שלו כאילו הם באו לעבודה המשוחררת אל תתפלא שהמדינה שלך תהיה ריקה לא רק מצעירים אלה מהכל ... כמות הגנבים הולכת וגדלה עורכי דין גנבים שלא נדבר על בתי משפט פח עם שופטים ברמה נמוכה ולתפארת מדינת ישראל
    סגור
  • 50.
    תרגיל לסטודנטים שלך
    פרופ רון 10/2022/12
    הגב לתגובה זו
    9 0
    מהי תוספת העלות לכל אזרח במדינה חרדית (כשרות, ביטוח לאומי קצבאות, אי תשלום מסים, שבת ללא תחבורה ציבורית המחייבת רכב פרטי, ועוד סעיפים רבים) שפורטוגל ושארהעולם לא נושא.
    סגור
  • 49.
    עוברים בגלל האוכל ויין הפורט
    שמואל 10/2022/12
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אוכל מצויין, יין נפלא, ושקט
    סגור
  • 48.
    צודק ב100%
    David 10/2022/12
    הגב לתגובה זו
    8 0
    מדינה ומגזר עסקי שעושקים את הצעירים. במיוחד בתחום הדיור. ואין אף אחד שעומד מול זה. חבל שאין נתונים מספריים על כמות הצעירים שעזבה וסקרי דעת קהל שמראים כמה צעירים מתכוונים לעזוב
    סגור
  • 47.
    די לרודנות הדתית. תנו תחבורה ציבורית בשבת (ל"ת)
    בן 30 10/2022/12
    הגב לתגובה זו
    11 6
    סגור
  • 46.
    רק שמאלנים בלי חינוך וערכים או כמו שרבין קרא להם יורדים
    דנידין 10/2022/12
    הגב לתגובה זו
    6 12
    פשוט אפסים לא מצליחים כי שותים הפוך ב17 שח כל יום ובוכים על עמלה בבנק של 7 שח לחודש והעיקר מעלים לסוחרי כל חודשיים טיול מסופק במקום אחר יאללה ירון תפסיק לחרטט
    סגור
  • מדינה פח
    אזרח 10/2022/12
    הגב לתגובה זו
    12 0
    שבויים של ביבי ואחרים, לא גומרים את החודש, עובדים כמו חמורים כדי לממן דוסים וחברי כנסת מושחתים, למה בכלל?! כל מה שהיה טוב בארץ כבר לא .
    סגור
  • עובדים
    שלומי 11/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עובדים כמו חמורים לממן 53 מיליארד לערבים
    סגור
  • 45.
    לירון
    עמי 10/2022/12
    הגב לתגובה זו
    2 1
    הבעיה העיקרית היא היתמקדות של כל התקשורת בהרג בתאונות ובכל דבר רע ו מדכא למעט אלה כהה החושים שלא איכפת להם לכן לרובם כבר נמאס חרוצים לחיות במקום אחר שפוי וזו הסיבה האמיתית להגירה מכאן
    סגור
  • 44.
    זה לא הסיבה
    דימה 10/2022/12
    הגב לתגובה זו
    1 3
    1. פרטוגל ארץ מאוד עניה ולקל לחיות שם 2. מחפשים מקום בטוח יותר, אבל לא מבינים שאירופה לא מקום בטוח כלל ליהודים בפרט
    סגור
  • ישראל לא בטוחה
    עדי 10/2022/14
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הפשיעה בישראל לא מטופלת כבר הרבה שנים, אלימות בכבישים, בבתי ספר, חינוך שקורס וצפיפות שגורמת להתקלויות רבות יותר, נוסיף לזה את האתגר הבטחוני שהוא שולי לדעתי-כי מטופל היטב עי מערכת הביטחון אבל גם בלעדיו החיים פה לא בטוחים
    סגור
  • בישראל בטוח ליהודים לחיות? (ל"ת)
    העיראקי 10/2022/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • ובריטניה עשירה וגם זול לחיות שם (ל"ת)
    מיכאל 10/2022/12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 43.
    הכול ידוע - מה אתה מציע? (ל"ת)
    ג׳מבו 10/2022/12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 42.
    ירוןצודק אבל.
    קור 10/2022/12
    הגב לתגובה זו
    3 3
    מאד נהניתי והערכתי את החריפות של זליכה, עד לערב אחד, בו שפך את מררתו הפוליטית על 'השמאל' תוך הזדהות מוחלטת עם הליכוד ועם נתניהו. התה כל הרעות החולות שאתה מציין, רק החריפו בתקופת נתניהו בגלל הכניעה המוחלטת לחרדים כולל שס. הלה עתידנו עם ריבוי מטורף של צעירים שלא למדו ליבה, עוד 15-20 שנה נהיה מדינת עולם שלישי.
    סגור
  • 41.
    ידוע שאתה צודק בהכל, הלכה למעשה מה עושים
    Itzik 10/2022/12
    הגב לתגובה זו
    4 0
    פעם שעברה הצבעתי לך , אבל,,,
    סגור
  • 40.
    מעלה אדומים
    יצחק לוי 10/2022/12
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מי שנוסע לפורטוגל לעבוד ביגלל החזרי מס
    סגור
  • 39.
    צודק צודק
    יגאל 10/2022/12
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ירון בדיוק כתבת מה קורה בארץ ופשות חבל כל מילה בסלע חג שמח
    סגור
  • 38.
    צודק בכל אבל שכחת את בעית החארדים.
    יהודה 10/2022/12
    הגב לתגובה זו
    7 5
    נמאס שחלק נכבד מהמשכורת הולכת לממן את החארדים. אנשים לא מבינים כמה כסף נשרף עליהם. פרט לתשלומים לישיבות יש עוד הרבה כספים מסביב ולא כל כך גלויים לעין.
    סגור
  • 37.
    אין כותרת
    גידולוגו 10/2022/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה יש לכם אומץ לעלות את התגובה הקודמת שלי ידוע שלא תעלו אולי כדאי שתשדר את האמת על תספר משחקים תשיר
    סגור
  • 36.
    אין כותרת
    גידולוגו 10/2022/12
    הגב לתגובה זו
    3 1
    מה יש פה כבר בארץ השוטרים מושחתים הממשלה מושחתת כולם משחקים אותה עבריינים החזק מחפס את החלש החזק הם החזק מיסתדר אתה צריך לעבוד כמו חמור פה בישביל 29 שקל לשעה אתה רוצה להקים עסק שולחים אותך הם המיסים כול שני וחמישי מעלים מחירים פה מה כבר נשאר לעשות פה ????
    סגור
  • 35.
    טרנספר ממומן על ידי זרים
    אפי 10/2022/12
    הגב לתגובה זו
    1 2
    תפנימו ככה עושים גירוש בהסכמה
    סגור
  • 34.
    זה כל כך נכון. עברנו לאיטליה כי נשברנו מעול יוקר המחייה
    ני 10/2022/12
    הגב לתגובה זו
    5 1
    ישראל מייאשת את הצעירים פשוט ככה. הכל מתחיל בממשלה והחוקים שלה
    סגור
  • תעשו טובה תשארו שם (ל"ת)
    דנידין 10/2022/12
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 33.
    צודק
    כוכב 10/2022/12
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עצוב אבל אתה כלכך צוגק ואין הנהגה כלכלית מפחיג
    סגור
  • 32.
    היום קיבלתי את תעודת הלידה הפורטוגלית
    קובי 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    7 1
    איזה כיף. לאשתי ולבת שלי כבר יש.
    סגור
  • 31.
    מאוחר מדי...
    אוזוספ הממציא 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    4 1
    הנזקים הדמוגרפיים, הפלילים והלאומנים כבר בשחיתו כל חלקה , והכל נובע מהשלטון לדורותיו, שהתחיל למכור חיי חיילים ואזרחים עוד בשנת 73 יחידות הזמן שהוקדשו על מנת לשלם מס שכבר נעשה בו שימוש לטובת טייקונים לא ניתנות להחזרה, המדינה גם תמשיך להשאיר את המצב הנוכחי כדי שנישאר עסוקים בצרות כדי שלא יהיה לנו זמן לחשוב למה הכל עולה כפול שלוש, ואת ההפקרות וההפתעות האמיתיים נבין ונרגיש רק שכבר הם לא יהיו כאן , כמו שעשו עם הצנוול שמעון פרס, ואז כבר נהיה זקנים , ולא נוכל להלחם , ואת מה שנלקח כבר מאוחר להחזיר ונהיה בעוני מחפיר ...מי שישאר זה מטומטמים בלבד שנסחפים למאבקי הכבוד המזוייפים בכנסת עם שמאל וימין ששניהם שקר , מי שמושך בחוטים הם האליט והפקידות הבכירה...מדינה כזו שפועלת כנגד האזרחים , ובכפפות משי נגד עבריינים ובני דודים ששודדים , אונסים ורוצחים , דינה לחדול מלהתקיים , כל מה שאנחנו חווים זה רק סימן מקדים....חכו חכו ..זה עוד לא הכל... כל מה שמסתירים מאיתנו , אם היה מתגלה רק רבע מזה היה קם מרד...
    סגור
  • אין היום מנהיגים בעלי שעור קומה
    רון 10/2022/12
    הגב לתגובה זו
    3 0
    שיוכלו להוציא את העגלה מהבוץ.
    סגור
  • יש אחד כזה והוא יחזור בחודש הבא.
    מיכאל 10/2022/12
    הגב לתגובה זו
    1 1
    צרות עין על סיגר שעישן.
    סגור
  • 30.
    תושב חוזר שיורד שוב
    גד 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    4 2
    ברוך השם לי אין משכנתא ואין חובות נשאר יתרה של 4.000שח באשראי לשלם ואנילוקחצאת שני ילדיי בני 20 ובני 5 לעתיד ב 100% טוב יותר אני אומר זאת בטחון מוחלט כי גרתי בחו"ל אחרי הצבא כמעט 20 שנה ולצערי שמעתי בקול ההורים וחזרתי לארץ ואיבדתי הון שצבאתי בגלל שלא מצאתי עבודה במשך 7 שנים אכלתי מה שהבאתי איתי כמעט הכול לסלי יש לי ממה להתחיל שם . ביי חברה תשמרו על ארץ הקודש מיליוני השונאים מבית ומחוץ
    סגור
  • מבין אותך
    לתושב חוזר 10/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא הכל זה כסף, לדעתי זו התרבות גם שהתפתחה פה, תרבות של ערסים, מגזרים לא יצרניים שמתרבים ומחזיקים את השאלטר,צפיפות,תחבורה ציבורית מקרטעת,פשיעה, שנאה בין מחנות פוליטיים, תיוג עדתי לכל אחש בישראל, וואלה פה שונאים אותי יותר במדינה שנולדתי בה מאשר בחו"ל, שם אף אחד לא יתייג אותי. חייה ותן לחיות.
    סגור
  • אם לא מצאת עבודה 7 שנים כאן, שם לא תמצא 70 שנה (ל"ת)
    מיכאל 10/2022/12
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • לא יודע מאין חזרת ולאן אתה הולך (טס), ג
    תושב חוזר מאוכזב. 10/2022/12
    הגב לתגובה זו
    2 0
    יכל להיות שזה שלא מצאת עבודה שבע שנים זאת הסובה? ולא המדינה . אל תתרוק דלתות.
    סגור
  • 29.
    פורטוגל
    זוש 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    8 1
    ישראל מדינת הפקר, פאבים רועשים עד הבוקר ,לאיש לא איכפת, בושה ,כף למי שמהגר
    סגור
  • 28.
    צודק..הלואי שהבנים שלי יחזרו (ל"ת)
    מור 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 27.
    פורטוגל נשמעת כמו רעיון טוב
    אזרח שאכפת לו 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    9 0
    בתור צעיר וסטודנט להנדסה קשה לי לראות את עצמי מקים בית במדינה הזאת או קונה דירה (לא מוכן להשתעבד ל20 שניך משכמתא כדי לקנות דירה) ולא מוכן לחיות קשה הייתי חייל בגולני עם אהבה עצומה למולדת ולמדינה ותמיד אהיה ציוני פורטוגל נשמעת אחלה אופציה והלוואי והייתי יכול להרשות לעצמי לא לעבור ולהשאר במדינה שלי ועדיין לחיות ברמת חיים טובה
    סגור
  • מבין אותך לגמרי (ל"ת)
    גולני לגולני 10/2022/12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 26.
    ישראל מדינה מושחתת שכסף ציבורי נעלם
    שגב 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    10 0
    מה יש לבחור ישראלי לחפש בישראל
    סגור
  • 25.
    ישראל מדינה מושחתת שכסף ציבורי נעלם
    שגב 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מה יש לבחור ישראלי לחפש בישראל
    סגור
  • 24.
    הייתי רוצה אותך בתור שר האוצר!!!!
    מישהי 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    5 0
    מייחלת שתזכה בשלושים מנדטים ותיקח את האוצר, אבל במדינה שאזרחיה פריירים זה לא יקרה! עצוב.
    סגור
  • 23.
    לצערי הרב
    דודה שולה 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    6 0
    צודק. בבית שלנו המצב דומה, עם כל העצב, החיים טובים באוסטרליה, אפילו חוסכים...
    סגור
  • 22.
    ילדים
    שלום 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    3 1
    עבר הזמן שהיה טוב למות בעד ארצנו
    סגור
  • 21.
    זבלים
    לכולעזזל 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 5
    זילכה הטיפש מי שלא הולך בדרך ד הארץ תקיא אותו זה כתוב בתנך תקרה תילמד סתום
    סגור
  • חג שמח לך וחתימה טובה (ל"ת)
    ירון זליכה 10/2022/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 20.
    לא בדיוק
    חנן ליבר 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    האם מר זליכה לא עודכן שהפורטוגלים חדלו לנפק דרכונים פורטוגלים לתושבי ישראל ?
    סגור
  • 19.
    מדוע לא איחרת כוחות עם מתמודדים אחרים לכנסת? (ל"ת)
    Moises 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 18.
    אוכלים את הפנסיה של ההורים
    דינה 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    6 0
    הנכס שהו הפנסיה של ההורים,נאכל ע'י האריה! איך? פשוט מעלים את בארנונה ללא סוף,אפילו שהנכס לא מושכר! וכך טופח החוב,עד שהעריה משתלטת על הנכס. הילדים רואים עוולות כאלה,ולהם אין סיכוי לקנות דירה,מה נשאר לעשות? מחפשים את הדרך החוצה! מי מפסיד ,מדינת ישראל. תפסיקו את עושק הארנונה!!!!
    סגור
  • 17.
    צודקים.משכנתא .
    Ofer 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    4 0
    לוקחים כאן 500 אלף שח משכנתא משלמית מליון בחזרה. באירופה מחזירים עם ריבית 550 אלף .לרדת לחול ומהר
    סגור
  • 16.
    חרx של מדינה
    עידן שדה 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    7 0
    תברחו הכי מהר שאפשר למדינה שאתם כתושבי חוץ פטורים ממס הכנסה. אין טרור, אין פשיעה, אין שלטונות מושחתים ברמה מעל הסבירה, פחות יוקר מחיה, וקצת שקט מהפוסט טראומה הישראלית. הייתי נותן קצבת פוסט טראומה לכל אזרח פה.
    סגור
  • 15.
    כלכלה
    רובי 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    4 0
    בכתבה אולי גרמתה לעוד צעירים לעזוב,צודק הפית י לעזוב גודל כאשר הקושי כלכלית גודל,אני כבר מכיר מסביבי כאלה שעזבו ולא יודעים מתי יחזרו אם בכלל,,בהצלחה לכולנו,,
    סגור
  • 14.
    אדוני הניכבד
    צ 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    4 0
    לא מזמן חזרתי מפורטוגל הציעו לי דירה ב5000יורו אתה קולט?בית וילה עם בריכה מול הים ב130000 יורו אז איך לא יברחו?
    סגור
  • 13.
    מר זליכה היקר
    סימן 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    6 3
    אם החיבור בינך ובין קרא ומוכתר אפשרי,ז''א שנראה לך שיש על מה לדבר,אז לך על זה! הקול שלי מובטח לך ואני לא איזה ילד .בן 52 עם ילדים.
    סגור
  • 12.
    לך תקנה דירה או אפילו תנסה לשכור....
    מיכל מירושלים 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    9 1
    ואז תבינו למה כל הצעירים רוצים לברוח.
    סגור
  • 11.
    ירידת הצעירים.
    אלכס 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    8 0
    למה לא תחדש . מדינה אוכלת יושביה. יחזרו לגולה בכל מקרה . השאלה רק מתי ואיך.
    סגור
  • 10.
    לא רק מצב כלכלי
    שירה 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    9 0
    בהרבה מקרים לא רק הכלכלה, אלא דמוגרפיה היא גם סיבה.
    סגור
  • 9.
    עוזבים בגלל סיבות אחרות לחלוטין
    יוסי הקטן 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    17 10
    הצעירים עוזבים בעיקר בגלל תחושת הקיפוח וחוסר הצדק הכלכלי מוציאים את הנשמה בעבודה ובמילואים רק בשביל לראות מאות אלפי טפילים חרדים החיים על הכסף שנסחט מהחילונים. מדינה ללא שיוויון עם עתידשל בורות ותרבות חשוכה אינה מקום בו כדאי לחיות.
    סגור
  • פ
    שרית , 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מלא זבל ,אנשים רעש ליכלוך,
    סגור
  • 8.
    }}}לא עוזבים בגלל היוקר עוזבים כי נעשה כאן חרא.
    }}}קצת עובדות. 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    15 8
    }}} ישראל הפכה למעצמה של עברינים מושחתים ובריונים. אנחנו לא עם אחד. נתניהו דתיים ערבים חרדים שסניקים ואוהדי לה פמיליה הופכים ישראל למקום דפוק. == מקום בלי תקוה ועתיד ==
    סגור
  • פורטוגל נשמעת כמו רעיון טוב
    אזרח שאכפת לו 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זה אפילו לא נכון ואני בכלל לא מאמין לך שאתה חושב ככה חד משמעית הכלכלה חד משמעית הביטחון אבל מפה ועד להגיד שהכל דפוק מה נסגר
    סגור
  • 7.
    לא מדוייק בכלל
    רתוש 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    7 8
    מרבית הצעירים שהם באמת מוכשרים כאן מהווים חלק קטן למדי מכלל הצעירים. חלקם עוזב לא רק מסיבות כלכליות, אלא בגלל שהאופי של המדינה משתנה - פחות דמוקרטית וישראלית ויותר יהודית במובן הדתי/ לאומני.
    סגור
  • 6.
    תחזיות כלכליות
    מישאל מור 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    3 1
    מהכרותיי האישית את עולם האקדמיה, אני יכול להעיד שאפילו בתחום המדעיים המדויקים חוקרים שוגים. כל שכן בתחום הכלכלה המעורבים גורמים רבים שקשה למדוד/ לצפות את השפעתם על הכלכלה! לכן הסקת מסקנות של פרופ' ירון זליכה יכולות להיות נכונות חלקית במקרה הטוב! וכי על מה כי אלין? אפילו הרעיונות "הכלכליים" של הדר מוכתר בתחום הכלכלי תופסים תאוצה, בקרב "עם הבחירה"!!!.
    סגור
  • 5.
    פורטוגל מדינה מדהימה ביופיה
    ייייייישששששש 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    9 1
    חוץ מזה אנשים נעימים, אוכל מדהים ובעיקר מדינה זולה
    סגור
  • 4.
    עברנו לבודפשט
    אבי 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    8 1
    מדינה זולה ,כיפית והכי חשוב בלי פמיניזם קיצוני והרסני כמו בישראל
    סגור
  • 3.
    אמת ויציב
    אור 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    5 1
    בדיוק מסכימה איתך לחלוטין וכמה חבל ועצוב ארץ אוכלת יושביה וכספיהם
    סגור
  • 2.
    אף אחד לא עובר לפורטוגל, רק לוקחים אזרחות שלה לכיס (ל"ת)
    עוד שרלטן 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    5 11
    סגור
  • כן כן
    אולי 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    4 1
    תפתח עיניים במקום לטמון תרטש בחול של עצמך
    סגור
  • לקפריסין עוברים גם הרבה הייטקיסטים
    רוני 10/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לרוב יחד עם החברה בה עבדו בארץ מצד אחד קרוב וזול לטוס וכך קל לשמור על קשר עם המשפחה (בשלב שני גם המשפחה מצטרפת) מצד שני אותו שכר ברוטו משאיר נטו כפול, עלות המחיה חצי עלות וילה על חצי דונם בין €k400 ל €k500 ומחוץ לעיר גם פחות
    סגור
  • 1.
    זליכה, האם דודך פואד בן אליעזר רוצה לרצוח אותך?!
    ישראלי 10/2022/11
    הגב לתגובה זו
    3 12
    כך טען בזמנו ההזוי זליכה, ואני חושב שצריך לאשפז אותו במחלקה הסגורה!
    סגור